ماهان شبکه ایرانیان

پشت پرده ماجرای تله‌کابین دانشگاه علوم تحقیقات

آیا مرگ دانشجویان علوم تحقیقات قابل پیشگیری بود؟ آیا می‌شد با استفاده از وسایل حمل و نقل دیگر مسیر را ایمن کرد؟ آیا تله‌کابین مشهور هتل طراحی شده است؟

پشت پرده ماجرای تله‌کابین دانشگاه علوم تحقیقات
 
حادثه اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد، به فوت١٠ نفر از دانشجویان‎ ‎‏ منجر شد، درحالی‌که تنها ‏ساعتی پس از وقوع این حادثه صحبت‌هایی درخصوص توقف پروژه تله‌کابین این دانشگاه و این‌که اگر این طرح اجرایی شده ‏بود، می‌توانست مانع وقوع این حادثه خونین شود؛ به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.
 
البته مسئولان قبلی این دانشگاه با گفتگو با برخی رسانه‌ها و مطرح کردن محاسن این پروژه عجیب برای حمل‌ونقل داخلی این دانشگاه در قوت گرفتن این فضا نقش ‏بسزایی داشتند. ‏

طرح تله‌کابین دانشجویان
اما ماجرای تله‌کابین به‌سال ١٣٩٢ برمی‌گردد؛ زمانی که حمل‌ونقل کابلی (تله‌کابین) توسط محسن‌هاشمی رفسنجانی، معاون ‏عمرانی وقت دانشگاه آزاد مطرح شد.
 
در همان زمان مدیرکنترل پروژه سامانه حمل‌ونقل کابلی (تله‌کابین) واحد علوم وتحقیقات ‏اعلام کرد: «بر اساس این طرح، مسافت حدود ٧کیلومتری کوهستانی و خطرناک واحد علوم وتحقیقات با احداث یک سامانه ‏حمل ونقل کابلی به کمتر از یک چهارم مسیرکاهش پیدا می‌کند و یک سیستم حمل‌ونقل سریع و ایمن در جابه‌جایی دانشجویان، ‏اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود.»
 
عملیات اجرایی طرح‌سال ١٣٩٤ کلید خورد و قرار بود با احداث این طرح امکان ‏جابه‌جایی ٤‌هزار نفر در هر ساعت به‌صورت رفت و برگشت انجام شود. اما پروژه درحالی‌که فقط ٣ماه تا بهره‎برداری آن باقی ‏مانده بود، به دلیل نامعلومی متوقف شد. ‏

‏٧٢ کابین ٨ نفره
ساعتی پس از حادثه، مدیر سابق کنترل پروژه سامانه حمل‌ونقل کابلی (تله‌کابین) علوم و تحقیقات در گفتگو با ایسنا گفت: «اگر ‏اجازه تکمیل تله‌کابین را می‌دادند، این سانحه رخ نمی‌داد.»
 
محمدعلی کرونی با اشاره به برخی جزییات فنی و دفاع از ملاحظات ‏اقتصادی و اصول ایمنی این پروژه تأکید کرد: «اگر سامانه حمل‌ونقل این دانشگاه با پیگیری مدیران آن مورد بهره‌برداری قرار ‏گیرد، تفاوتی در سرنوشت تلخ ده‌ها قربانی سانحه امروز رخ نمی‌دهد، اما دیگر خطر تصادف‌هایی این چنین، جان 40‌هزار ‏دانشجو و هزاران کارمند و مراجعه‌کننده به این دانشگاه را تهدید نمی‌کند.» ‏
 
در مقابل، اما رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مدعی شد که تله‌کابین این دانشگاه برای هتل طراحی شده و صحبت‌های گفته شده در ‏این باره هیچ پشتوانه کارشناسی ندارد.
 
او در گفتگو با رادیو تهران درباره تله‌کابین این دانشگاه و صحبت‌های مطرح شده ‏دراین خصوص گفت: «تله‌کابین در چند جای خاص می‌ایستد که هیچ ربطی به دانشکده‌ها ندارد. تله‌کابین برای هتل طراحی شده ‏است. آقایانی که این دانشگاه را طراحی کردند، بدون گاردریل طراحی کردند، پیچ آنچنانی گذاشته‌اند، تله‌کابین برای آن محیط ‏مناسب نیست اگر در باز شود و دانشجو به پایین پرت شود، مسائل خاص خودش را دارد. چرا حرف‌های غیرکارشناسی می‌زنند. ‏مسائل دیگری پشت آن وجود دارد. ‏»
 
البته همه می‌دانیم تغییرات مدیریتی در کشور گاه چه چیز‌هایی را از بیخ و بن، زیر و زبر می‌کند، اما پرسش اینجاست اگر این ‏طرح آن طور که آقای طهرانچی می‌گوید برای دسترسی به هتل بوده، اساسا چرا این همه برای آن هزینه شده است؟ چرا به جای ‏هزینه‌های هنگفت خرید و واردات تجهیزات تله‌کابین بخش ناچیزی از آن را برای ایمن کردن مسیر پر تردد و خطرناک این ‏دانشگاه اختصاص نداده‌اند؟
 
تصاویر منتشر شده از محل حادثه نشان می‌دهد که اگر این مسیر حفاظ مناسب داشت، این اتفاق ‏خونین رخ نمی‌داد. با این همه همچنان مشخص نیست که این طرح چرا اجرا و سپس متوقف شد.
 
اما آن‌چه بیش از همه این‌ها ‏اهمیت دارد این است که باید برای حفاظت از جان دانشجویان، اساتید و همه افراد حاضر در این دانشگاهی که حالا ناایمن بودن ‏آن برای همه محرز شده، فکری کرد و سریع دست به کار شد. سریع‌تر از آن‌که دوباره حادثه‌ای عده‌ای را داغدار کند. ‏
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان