به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، سید علی اصغر رفاهی، مدیرکل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست خبری خود گفت: سامانه سجام که مهمترین برنامه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است در ارتباط با زیربناهای قانونی تبیین شده است.
مدیرکل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه تصریح کرد: در بند 2 ماده 13 کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل آمده است، هر کشور عضو اقدامات مقتضی را تامین خواهد کرد تا تضمین کند، لذا باید الزامات این کنوانسیون برای مردم روشن و دسترسی مردم برای مشارکت در اعلام جرایم ایجاد شود.
وی گفت: سجام از سال گذشته به طور ویژه در دستور کار قرا گرفته است تا با کمک این سامانه نهضت پیشگیری همگانی ایجاد شود و از همه ظرفیتهای مردمی برای پیگیری استفاده شود.
رفاهی در تشریح روند گزارشهای ارسالی به سجام بیان کرد: در استان خراسان رضوی 473 گزارش، استان فارس 332 گزارش، استان چهارمحال و بختیاری 123 گزارش، استان البرز 129 گزارش و استان یزد 55 گزارش مردمی دریافت کرده ایم که همه گزارشها صحت سنجی شده است.
وی گفت: در کل کشور 1000 بازرس اداره کار داریم که قرار شده است این افراد به عضویت سجام دربیایند و از نزدیک در جریان مشکلات و حوادث کارگری قرار گیرند.
مدیرکل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از اتصال سامانه سجام به همه نهادهای دولتی خبر داد و اظهار کرد: این سامانه در دسترس کارکنان نهادهای کشور است تا در صورت دریافت گزارش تخلف، به سرعت پیگیری کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: ظرفیت اعلام گزارشهای مردمی درباره مفاسد اداری را هم در سجام ایجاد کرده ایم ضمن این که مردم میتوانند نواقص و حوادث کارگاهی را نیز اطلاع دهند.
رفاهی با بیان اینکه تاکنون حدود 70 هزار نفر عضو سامانه سجام شده اند گفت: باید در سامانه سجام حداقل یک میلیون و پانصد هزار نفر عضو داشته باشیم که استان خوزستان با حدود 22 هزار نفر جذب مردمی، استان فارس با 5400 نفر، استان خراسان رضوی با بیش از 3 هزار نفر، استان مرکزی با 1200 نفر، استان کرمانشاه با 2250 نفر، استان گیلان با 1230 نفر، استان کردستان با 1160 نفر، استان آذربایجان غربی با 1200 نفر و تهران با بیش از 1700 نفر در ردههای بعدی جذب مشارکتهای مردمی در سجام قرار دارند.
مدیرکل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گزارشهای مردمی کاملا محرمانه است و هیچ اطلاعاتی از فرد اعلام کننده تخلف، جایی اعلام نمیشود و فقط سازمانهای مربوط گزارش را دریافت میکنند و به اطلاعات هویتی فرد گزارش دهنده دسترسی ندارند.
وی گفت: 4 هزار گزارش ارسال بررسی شده و بیش از 200 گزارش ارسالی مردمی به سامانه سجام صحت سنجی و عملیاتی شده است.
رفاهی در ادامه نشست خبری افزود: گزارشهای ارسالی مردم تا امروز به صورت جدی پیگیری شده و از میان بیش از 4 هزار گزارش ارسالی به سامانه بیش از 200 گزارش صحت سنجی و پیگیری شده است.
این مقام قضایی تصریح کرد: چنانچه مردم با چنین نواقصی در هر نهاد کشور یا حتی سطح شهر مواجه شوند، گزارش را به انضمام عکس به سامانه ارسال کنند تا با ورود دستگاه قضایی به تخلف آن نهاد مرتبط، از وقوع حوادث پیشگیری شود.
وی در ادامه با بیان اینکه قوه قضائیه پناهگاه مردم است گفت: ما در قوه قضاییه این بستر را برای مردم فراهم کرده ایم تا با همکاری آنها از وقوع جرایم پیشگیری کنیم و گزارشهای مردمی را از سجام استخراج میکنیم و در سطوح کشوری و استانی در اختیار مدیران دستگاه قضایی قرار میگیرد تا در سریعترین زمان پیگیری شود.
این مقام قضایی تصریح کرد: دامنه سجام میتواند اقداماتی را که در کشور علیه محیط زیست انجام میشود مثل تخریب جنگل و قاچاق چوب در بر بگیرد، تصرف اراضی دولتی و ملی یا همان زمین خواری بستر دیگری است که مردم میتوانند گزارش آن را در سجام اطلاع رسانی کنند.
مدیرکل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این روزها بارها درباره احتکار میشنویم و سجام، محلی برای ثبت گزارشهای مردمی از تخلفات محتکران است که به سرعت رسیدگی خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اعلام نقاط حادثه خیز جاده ای، معرفی متخلفان اتقصادی و گزارشهای نواقص فنی و بهداشتی حوزههای کارگری و صنعتی، موارد نقض حقوق عامه و استفاده غیرمجاز از اموال دولتی از دیگر موضوعاتی هستند که دیده بانان میتوانند به صورت گزارش به سامانه سجام ارسال کنند.