خبرگزاری ایرنا: یکی از اتفاقهای مهم امسال در عرصه اقتصادی کشور؛ نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت کالا و محصولات مختلف در بازار بود. رشد نرخها در بازار با توجیه نوسان قیمت دلار سبب گران شدن کالاها شد، اما در این روزها که نرخ ارز کاهش یافته است، شاهد نزولی شدن قیمتها در بازار نبودیم. تولیدکنندگان و فعالان در عرصه پوشاک که نوسان ارزی بر بازار آنها اثر گذاشت، پاسخگوی چرایی ارزان نشدن این کالا در بازار بودند.
** نقش اصلی تقاضا در قیمت پوشاک
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در این رابطه به ایرنا گفت: با افزایش نرخ ارز شاهد 2 اتفاق در عرصه پوشاک بودیم؛ گران شدن مواد اولیه و کاهش واردات محصولات با کیفیت.
شاهرخ جعفری افزود: با توجه به اینکه تقاضا و قیمت ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند؛ اکنون که میزان تقاضای پوشاک در جامعه بالاست، قیمتها نیز افزایش مییابد.
وی تاکید کرد: این افزایش قیمتها ربطی به نرخ ارز ندارد و در حوزه پوشاک تقاضا نقش اصلی را ایفا میکند.
این فعال در حوزه پوشاک درباره راهکار کاهش قیمت آن نیز گفت: برخی واردات و قاچاق پوشاک را راه حل تنظیم بازار عنوان میکنند، اما با توجه به افزایش قیمت ارز، پوشاک بی کیفیت وارد کشور میشود.
جعفری گفت: پروسه زمانی تولید پوشاک 6 ماه است؛ با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق پوشاک از اولویتهای دولت است، تولید نیز سودآور شده و فعالان در این حوزه اقدام به جذب نیروی انسانی کرده است شاهد سرازیری سرمایه به این بخش هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند، انقلابی در صنایع نساجی و پوشاک کشور رخ خواهد داد.
** «تخصیص ارز به واردکنندگان» مشکل اصلی افزایش بهای پوشاک
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز گفت: یک سوم پارچه مورد نیاز کشور وارداتی است؛ در بحث نساجی نیز فقط 50 هزار تن پنبه در داخل تولید میشود که 30 هزار تن آن در تولید پارچه استفاده میشود و بقیه پنبه مورد نیاز باید واردات شود.
«سعید جلالی قدیری» گفت: پارچه و پنبه جزو کالاهای اساسی نیست که ارز دولتی به آن اختصاص یابد بنابراین از زمان ثبت سفارش تا تخصیص ارز 2 تا سه ماه زمان مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه اکنون روند واردات مواد اولیه طولانی است، افزود: پوشاک جزو کالاهای گروه نخست و اساسی نیست بنابراین واردکنندگان باید ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان دریافت کنند و، چون بسیاری از صادرکنندگان حاضر به ارائه ارز خود نیستند و این مساله در واردات اختلال کرده است.
قدیری اظهارداشت: ارز برای واردات مواد اولیه در بازار نیست در نتیجه تولید و عرضه کاهش یافته و در مقابل آن تقاضا رشد داشته بنابراین قیمت پوشاک کاهش نیافته است.
آمارها نشان میدهد گردش مالی سالیانه بازار پوشاک ایران 12 تا 15 میلیارد دلار است که کمتر از نیمی از آن با تولید داخل تامین میشود.
تا پیش از ممنوعیت، واردات به شکل رسمی یا قاچاق به بازار ایران راه مییافت به گونهای که 95 درصد از پوشاک وارداتی از راه قاچاق و یا تجارت چمدانی وارد کشور میشد.
** آغاز برخورد با برندهای پوشاک قاچاق از ابتدای دی ماه
طبق اطلاعیه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برپایه دستوالعمل ماده هفت آییننامه اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برای حمایت از تولید پوشاک داخلی، از آغاز دی ماه امسال، برخورد با عرضه برندهای محرز (قطعی) پوشاک قاچاق آغاز شده است.
این اقدام با هدف پشتیبانی همه جانبه از توسعه اشتغال و تولید کالاهای دارای صرفه اقتصادی، به دنبال اقدامهای پیشگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا برخورد جدی با عرضه برندهای محرز پوشاک قاچاق در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.
به گفته «بهرام شهریاری» نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، این موضوع نیز بهانهای شده تا برخی از ذینفعان سعی کنند توجه مسئولان و مصرف کنندگان را از قاچاق به سمت نبود مواد اولیه و اختلال در بازار شب عید سوق دهند و به نوعی اینگونه توجیه کنند که برخورد با برندهای پوشاک، ممکن است به کمبود کالا در بازار و تغییر قیمتها منجر شود؛ در حالی که برخورد با قاچاق، بستر خوبی برای عرضه تولیدات داخلی فراهم شده است تا مصرف کنندگان با تولیدات داخلی آشنا شوند و به دنبال استقبال از پوشاک ایرانی شاهد اشتغالزایی در این عرصه باشیم.