ماهان شبکه ایرانیان

آیا خودروهای صفر کیلومتر امروزی به آب بندی نیاز دارند؟

از گذشته تاکنون همواره نظرات مختلفی درباره لزوم آب بندی موتور خودروهای نو و نحوه انجام آن مطرح بوده است. به اعتقاد بسیاری با پیشرفت تکنولوژی و دقیق تر شدن فرآیندهای تولید و مونتاژ، موتورهای امروزی دیگر نیازی به آب بندی نداشته و از همان روزهای نخست مالکیت یک خودروی صفر کیلومتر می توان بدون دغدغه از تمام توانایی های آن بهره برداری کرد.

آیا خودروهای صفر کیلومتر امروزی به آب بندی نیاز دارند؟

از گذشته تاکنون همواره نظرات مختلفی درباره لزوم آب بندی موتور خودروهای نو و نحوه انجام آن مطرح بوده است. به اعتقاد بسیاری با پیشرفت تکنولوژی و دقیق تر شدن فرآیندهای تولید و مونتاژ، موتورهای امروزی دیگر نیازی به آب بندی نداشته و از همان روزهای نخست مالکیت یک خودروی صفر کیلومتر می توان بدون دغدغه از تمام توانایی های آن بهره برداری کرد.

در سوی مقابل هنوز هستند افرادی که اعتقاد دارند با وجود پیشرفت ها هنوز باید به قطعات موتور اجازه داد که مدتی آرام و بدون فشار کار کنند تا به کارایی مطلوب برسند.

در حال حاضر مهندسین و طیف های مختلفی از آحاد جامعه عقیده دارند که چه با آب بندی و چه بدون آب بندی، مشکل چندانی برای خودرو ایجاد نمی شود، اما مساله جالب توجه اینست که در دفترچه راهنمای مدرن ترین اتومبیل ها نیز توصیه هایی در رابطه با عدم فشار آوردن به موتور در چند هزار کیلومتر اولیه وجود دارد.

برای مثال ب ام و در دفترچه M4 که یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی است، صراحتا اعلام کرده که در 2000 کیلومتر اولیه دور موتور نباید از 5,500 دور در دقیقه و سرعت نباید از 170 کیلومتر در ساعت تجاوز کند. همچنین راننده باید از فشردن پدال گاز تا انتها و فشار به موتور تا 2000 کیلومتر کارکرد خودداری نماید.

علاوه بر اینها ب ام و حتی به مالکین توصیه کرده که بین کیلومترهای 2000 الی 5000 می توان دور موتور را افزایش داد اما نباید به مدت طولانی با سرعت بیش از 220 کیلومتر در ساعت حرکت کرد.

حال این شما هستید که تصمیم می گیرید چند دقیقه یا چند ساعت با سرعتی بیشتر از رقم اعلامی برانید، زیرا ب ام و به میزان دقیق اشاره نکرده است.

البته در این بین ب ام و تنها نبوده و برخی شرکت های دیگر نیز آب بندی موتور را به مشتریان خود توصیه می کنند. به همین جهت ما قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم؛ اما قبل از آن برای درک بهتر همه مخاطبین عزیز، منظور از آب بندی را مختصر توضیح می دهیم.

این عبارت که برای خودروهای صفر کیلومتر کاربرد دارد، شامل فرآیندهایی می شود که در آنها قطعات مختلف موتور با کارکردی نرم بصورت تدریجی به همدیگر عادت می کنند.

برای مثال رینگ های پیستون و دیواره سیلندر که همواره ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، به منظور رسیدن به هماهنگی های لازم و عملکرد بهینه باید مدتی بدون فشار وظایف خود را انجام دهند.

این مساله از آنجا ناشی می شود که وجود هر گونه زائده اضافی بر روی هر یک از قسمت های موجود می تواند باعث آسیب به اجزای داخلی سیلندر شده و در نهایت خرابی یا کاهش عملکرد موتور را در پی داشته باشد.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، حال برخی معتقدند که با پیشرفته تر شدن دستگاه های تراشکاری و ریخته گیری و همچنین بالاتر رفتن دقت ساخت، فرآیندهای مربوط به آب بندی دیگر بی معنی هستند.

با وجود این پیشرفت ها و حتی کنترل های کیفی، هنوز نمی توان ادعا کرد که دقت ساخت و مونتاژ به اوج خود رسیده و همه قطعات استفاده شده در موتور از هر لحاظ کامل و بی عیب و نقص هستند.

علاوه بر این، بخش های مختلف موتور از جمله درزگیرها باید مدتی در دمای معین کار کنند تا به کارایی مطلوب برسند. بنابراین هنوز می توان ادعا کرد که نیاز به آب بندی برای خودروهای نو کمابیش وجود دارد.

بر اساس برخی ارزیابی ها موتورهای مدرن بعد از تقریبا 1000 کیلومتر به حد مطلوبی از کارایی دست پیدا می کنند؛ در طول این مدت برای آرامش خاطر بیشتر می توانید چند راهکار نسبتا ساده را امتحان کنید.

پدال را تا انتها فشار ندهید

برای آب بندی مناسب دور موتور را نباید زیاد بالا برد. البته این موضوع برای موتورهای بنزینی و دیزلی کمی متفاوت است، زیرا نسخه های دیزلی در دورهای پایین تری کار می کنند.

در کیلومترهای اولیه برای موتورهای بنزینی تا 3500 و در موتورهای دیزلی تا 2500 دور در دقیقه توصیه شده است. به عنوان یک قاعده کلی دور موتور نباید به نزدیکی های نیمه حد مجاز تعریف شده برسد؛ برای مثال چنانچه محدوده دور موتور از 7000 به بعد قرمز باشد، در دوره آب بندی نباید آن را به بیش از 3500 رساند.

همچنین در این دوره باید از شتاب گیری های سریع و فشارهای ناگهانی بر روی پدال گاز خودداری کرد.

تعویض روغن در کیلومترهای کم ابتدایی

همانطور که اشاره شد، یکی از مهمترین اهداف دوره آب بندی جدا شدن زائده های اضافی از قطعات مختلف موتور است که در نتیجه دقت ساخت کم بوجود آمده اند.

بنابراین می توان انتظار داشت که پس از اندکی کارکرد، برخی از این زائده ها جدا شده و همراه با روغن در بخش های مختلف موتور حرکت کنند.

برای رهایی از دست این خرده فلزها می توانید پس از 80 الی 160 کیلومتر کارکرد، روغن موتور را تعویض کنید. برای اطمینان خاطر و رسیدن به حالتی ایده آل نیز تعویض روغن پس از حدود 1600 کیلومتر برای بار دوم پیشنهاد می شود.

با این روش مطمئن می شوید که تقریبا تمامی زائده ها از موتور خارج شده اند.

شایان ذکر است که اکثر موتورهای مدرن امروزی در کارخانه ها آب بندی می شوند. سازندگان مختلف برای پیشگیری از هزینه های اضافی در دوره وارانتی این کار را پس از مونتاژ شدن موتورها در کارخانه انجام می دهند.

اما چنانچه دوست دارید برای اطمینان خاطر، خود دست به کار شوید، می توانید پیشنهادهای ارایه شده در مطلب حاضر را مد نظر قرار دهید.

با توجه به تفاوت کیفیت و تکنولوژی های به کار برده شده در ساخت و مونتاژ قطعات، موضوع آب بندی شاید با شدت زیادتری برای خودروهای داخلی اولویت داشته باشد.

پس اگر مالک یک خودروی صفر کیلومتر داخلی هستید، با دقت و حساسیت بیشتری 5000 کیلومتر اولیه را پشت سر بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان