خبرگزاری فارس: حجتالاسلام پناهیان مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در مراسم گرامیداشت نه دی که به همت بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تهران بزرگ در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: توسط برخی اینگونه القا میشود که یک جناح ارزشیتر و یک جناح عقلانیتر برخورد میکنند، از همین جا هم دعوا شکل میگیرد، ولی وقتی بررسی میکنیم میبینیم ما اصلا مفهومی به نام ارزش را قبول نداریم.
وی با بیان اینکه انقلاب نتیجه واقع بینی بود و تمام اهداف آن هم واقع بینانه است، افزود: برخی متفکران غربی مفهوم ارزشی را ساختند تا به دین داران بگویند که ما واقع بین هستیم و شما ارزشی، در صورتی که اصلا اینگونه نیست.
پناهیان تصریح کرد: حقیقت دین چیزی جز منفعت طلبی و در حقیقت انقلاب چیزی جز برخورد عقلانی نیست.
وی با اشاره به تعاریفی که از ارزشی و واقع بینی میشود، تاکید کرد: گفتند اینها اصول و ارزشها را پاس میدارند و آنها میخواهند واقع بینانه اصلاحات کنند، ولی در بحث برجام دیدیم که اعتماد به طرف مقابل واقع بینانه نبود.
وی ادامه داد: دعوای انقلابی و غیر انقلابی دعوای عقلانیت و توهم است، اختلاف بنی صدر و انقلابیها این بود که بنی صدر متوهم بود و میگفت: زمین میدهیم، زمان میگیریم.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: متاسفانه انقلاب طی چهل سال گذشته غیرعقلانی ترجمه و به کار گرفته شده است، انقلابی یعنی کسی که پدیدهها را عقلانی محاسبه میکند اصرار وی هم و برای واقعیتی که به آن رسیده به اندازه همان واقعیت است.
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: در فتنه 88 وقتی میگوییم رهبر انقلاب مواضع انقلابی گرفتند یعنی اینکه گفتند عقلانی نیست که انتخابات را به هم بزنیم و باید به قانون مراجعه کنیم و اینکه وقتی میگویند به آمریکا خوشبین نیستم یعنی عقلانی برخورد کردند و آنهایی که گفتند الان وقت خوشبینی و بدبینی نیست و گفتند و مشکل آب و برق ما با برجام حل میشود متوهمانه حرف زدند.
پناهیان یادآور شد: اینکه میبینیم 9 دی جایگاه شریفی دارد برای این است که برخورد عقلانی یا موضوع شد.
وی با بیان اینکه من ارزشها را انکار میکنم، گفت: معادل قرانی ارزش چیست؟ اصلا این ارزش از کجا آمده است؟ آیا ولایتمداری یک ارزش است یا یک واقعیت منفعت دار؟ اینکه میگویند ارزش مقابل عقلانیت است را قبول ندارم، اصلا بزرگترین ارزش برای ما عقلانیت است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فتنه دو بخش حداقلی و حداکثری دارد، عدهای به عنوان بخش حداقلی که در بطن ماجرا بودند و میدانستند که تقلب نشده قصد برهم زدن بازی را داشتند و با هدف تخریب پیش میرفتند. قشر گستردهای هم دچار سوء تفاهم شدند و همیشه به این واسطهها هزینه پرداخت کردهاند، در همین فتنه 88 نیز از آنها سوء استفاده کردند.
پناهیان ادامه داد: وجود یک دو قطبی سیاسی دروغ باعث میشود که در انتخابات افراد ضعیف و سودجو انتخاب شوند و جالب اینکه همین افراد، چون ایدهآل نیستند رأس را هم قبول نمیکنند و تنها برایشان برد و باخت یک جناح مهم است.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اگر در جلسات خصوصی این دو جناح بنشینید متوجه میشوید که اینها سران خود را هم قبول ندارند و انتقادهای تندی را مطرح میکنند به این جهت لازم است که در انتخابات نگاههای متخصصانه داشته باشیم.
پناهیان گفت: داغکردن این دو جناح باعث شده است که کشور به سوی پیشرفتی که باید داشته باشد، نرود. اینها از صد سال پیش در اروپا و آمریکا سیاست دو قطبیسازی را راه انداختند و اگر دو طرز فکر دارند جای شکر است، اما این نیز دروغ است و مردم در این وسط زیان میبینند. اگر دانشجویان نیز منتخبین خود را مانند جناحهای سیاسی انتخاب کنند قطعا ضربه خواهیم خورد و مهم نیست این جناح کدام باشد.
وی افزود: نمونه این دیکتاتوری سیاسی در اروپا تجربه میشود، با برخی از کسانی که در فرانسه ارتباط دارم، شنیدهام که دو قطب حاضر در دستان صهیونیستها است که در کشور ما نیز میخواستند دعوای بین دو جناح را راه بیاندازند که خوشبختانه هوشمندانه از این اتفاق جلوگیری شد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: رئیس جمهور فرانسه نماینده حقیقی مردم نیست، در تاریخ فرانسه هیچ رئیس جمهوری در دور دوم تا این حد محبوبیتش پائین نبوده است.
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه دین حرف غیرعقلانی ندارد، اظهار داشت: متاسفانه دیکتاتورهای رسانهای جناحی نمیگذارند گفتگو صورت بگیرد و امکان بررسی را سلب کردهاند.
پناهیان اضافه کرد: الان هرکسی عاقلتر است انقلابیتر است، رهبری را هم، چون رهنمودهای عقلانی تری دارند به عنوان رهبر انقلاب میشناسیم. وقتی میگوئیم رهبر انقلاب مواضع انقلابی دارند یعنی موضع ایشان عاقلانه بود.
وی گفت: متاسفانه گاهی اوقات در برخی مسائل دروغهایی گفته شده، مثلا گفته شده این جناح مخالف آزادی است و آن جناح موافق! در صورتی که اگر آزادی در جامعه ما وجود دارد به خاطر حضور ولایت است.
این استاد حوزه ادامه داد: در جریان 88 حسن سوءاستفاده از جناحبندی دروغین به عمل آمد و در آنجا هر کس پای عقل ایستاد، واقع بینانه بررسی کرد و عاقلانه برخورد کرد، میشود انقلابی و هر کسی به باندبازیها دچار شد میشود غیرانقلابی.
پناهیان با بیان اینکه هرچه جلوتر میرویم واقع بینی و عقلانیت بیشتر میشود، گفت: نباید طوری حرف بزنیم که دچار اشتباه شویم. در نظرسنجی 90 درصد مردم گفته بودند که از برجام آبی گرم نمیشودف این نشان میدهد که به سمت عقلانیت و واقع بینی پیش میرویم.
وی افزود: برخی میگویند انقلابیگری بس است و باید به سراغ واقع بینی برویم، در صورتی که اصلا انقلاب ادامه دارد برای اینکه واقع بینانه عمل کردیم و اصلا انقلاب با واقعبینی انجام شد.