ماهان شبکه ایرانیان

دو مشکل عمده خودروسازی؛ نیمی از نیروهای این صنعت اضافه اند!

ایرنا : عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت، نیروی مازاد و نبود بهره‌وری را از عمده‌ترین مشکلات صنعت خودروی کشور برشمرد و گفت: دولتمردان باید با شجاعت و نگاه بلندمدت به مسائل از شرایط کنونی «جنگ اقتصادی» برای توسعه خودروسازی و ارتقای فناوری در این بخش استفاده کنند

ایرنا : عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت، نیروی مازاد و نبود بهره‌وری را از عمده‌ترین مشکلات صنعت خودروی کشور برشمرد و گفت: دولتمردان باید با شجاعت و نگاه بلندمدت به مسائل از شرایط کنونی «جنگ اقتصادی» برای توسعه خودروسازی و ارتقای فناوری در این بخش استفاده کنند. «امیرحسن کاکایی» افزود: منابع انسانی نزدیک به 7 تا 14 درصد هزینه‌های صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد، اما راهکار کاهش آن، ارتقای بهره‌وری و بهبود آن زمانبر است. وی بیان کرد: ارتقای بهره‌وری با سرمایه‌گذاری در خطوط مستهلک شده تولید امکان‌پذیر است، اما به اذعان خودروسازان دست‌کم نیمی از نیروها در این صنعت اضافه‌اند که اصلاح این وضعیت نیازمند برنامه زمان‌بندی است.کاکایی ادامه داد: حتی مشاهده رفتار خودروسازان خصوصی کشور نیز حاکی است نظام دولتی اجازه کاهش نیروها در کوتاه‌مدت را نمی‌دهد و با این اوصاف ارتقای بهره‌وری بین دو تا چهار سال زمانبر است. به گفته وی، مباحثی همچون انحصار و رقابت یا نبود شفافیت‌های لازم در صنعت خودرو باید سال‌ها پیش حل می‌شد و این مسائل در وضعیت کنونی که با یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی مواجهیم، نمی‌تواند اولویت نخست باشد.
کاکایی در ادامه در پاسخ به شایعه‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اعطای یارانه ازسوی دولت به خریداران خودروهای پرتیراژ همچون پراید و پژو 405 تاکید کرد: مخالف پرداخت این قبیل یارانه‌ها هستم، زیرا در درازمدت به ضرر مردم بوده و به نبود تعادل دامن می‌زند.وی گفت: یارانه‌ها باید در چرخ صنعت و اقتصاد درگیر شود که در این صورت ارتقای درآمد جامعه را به‌دنبال خواهد داشت.این استاد دانشگاه افزود: اعطای یارانه‌های موردی که به معنای رانت است، در درازمدت به کاهش بهره‌وری و نزول کیفیت خودرو خواهد انجامید و کارکرد ضعیف چنین سیاستی را در گذشته در تاکسیرانی و اتوبوسرانی شاهد بودیم.وی پیشنهاد کرد که به جای یارانه، وام کم‌بهره یا بلندمدت به مشتریان خودرو پرداخت شود تا یارانه نیز در مسیر تجارت و صنعت به تحرک وا داشته شود. عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: دولت باید بررسی کند که چرا در 30 سال گذشته هیچ کس در زمینه داخلی‌سازی رایانه خودرو (ای.سی.یو) قدم برنداشته است و سپس به اعطای یارانه و مکانیزم‌های تشویقی در این بخش بپردازد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان