نکته تأسفبار این است که بارها همین مسئولان و مدیران، شهروندان را از استفاده از خودروی تکسرنشین بر حذر داشته و توصیه کردهاند که مردم باید حداقل در روزهای اوج ترافیک یا در روزهای ناسالم از نظر آلودگی هوا، از آوردن خودروی شخصی خودداری کنند، اما کدام یک از این مدیران ارشادکننده و هشداردهنده را سوار بر دوچرخه، میبینیم؟
به گزارش ایسنا، در این شرایط، «پیروز حناچی» اولین مسئول رده بالایی بوده که چراغ سبز دوچرخهسواری را در تهران روشن کرد و از ابتدای فعالیتش در شهرداری تهران به کمپین مردمی و محیط زیستی «سهشنبههای بدون خودرو» پیوست . او در اولین سهشنبه کاری، خود را با دوچرخه به ساختمان شهرداری رساند و خوشبختانه تا کنون این حرکتشی ادامه داشته و هر سهشنبه طبق قولی که داده، به جای استفاده از خودروی شخصی، با اتوبوس، مترو یا دوچرخه، مسیر خانه تا محل کار را طی میکند و حتی در بین روز برای رسیدن به قرارها و جلساتش از خودرو و راننده شخصی استفاده نمیکند.
ضمن پاسداشت حرکت نوگرایانه پیروز حناچی و انتظار عملکرد قابل دفاع او در زمینه ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخهسواری در تهران، این توقع زیاد نیست که سایر مسئولان و مدیران در ردههای مختلف حداقل یک روز در هفته همانند شهردار، خودرو را کنار گذاشته و با دوچرخه و یا یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر تردد کنند؛ زیرا بیشک این اقدام ولو نمادین در ترویج این فرهنگ در جامعه تاثیرگذار است.
این حرکت شهردار تهران با اینکه با انتقاد تعدادی از مسئولان کشور که از قضا خود زمانی سکاندار مدیریت تهران بودند، قرار گرفت، اما از سوی دیگر عمده جوانان در فضای مجازی تصاویر دوچرخهسواری او را با رویکردی مثبت دست به دست کردند و البته معصومه ابتکار -معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده- که بیش از یک دهه ریاست سازمان محیط زیست را برعهده داشته، هم سهشنبه گذشته (27 آذرماه) با مترو به محل کارش رفت که باز هم امیدواریم که این حرکت ابتکار که عنوان «بانوی سبز» را یدک میکشد، در ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ادامهدار باشد.
در همین ز مینه محمد درویش فعال حوزه محیط زیست و از حامیان کمپین سهشنبههای بدون خودرو در گفتوگو با ایسنا گفت: اگر در شرایط حاضر کشورهای هلند، دانمارک، سوئد و نروژ بهترین عملکردها را در حوزه رونق دوچرخهسواری دارند، به این دلیل است که مسئولان این کشورها سوار دوچرخه میشوند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند. برای مثال اخیرا در دیدار نخستوزیر دانمارک و رئیس جمهوری فرانسه، نخست وزیر دانمارک با دوچرخه به استقبال امانوئل مکرون رفت و از او درخواست کرد که هر دو با هم سوار دوچرخه شوند و در شهر تردد کنند
او ضمن انتقاد از عملکرد مدیران افزود: وقتی مسئولان مختلف سوار خودروی شاسی بلند میشود و در عین حال از مردم میخواهد از خودروی تکسرنشین استفاده نکنند، کسی حرفشان را جدی نمیگیرد. مردم ما فهیم هستند و مسئولان برای انجام یک کار موثر باید از خودشان شروع کنند.
درویش تاکید کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که مدیران و مسئولان توصیههای زیبا میکنند اما خودشان به آنها عمل نمیکنند. اما دلیل موفقیت استانهایی چون اصفهان، یزد و قزوین در ترویج دوچرخهسواری این است که شهرداران، مدیران و معاونان آنها با دوچرخه در سطح شهر تردد میکنند.
بر اساس تجربیات فردی و جمعی واضح است که هیچ یک از ما نمیتوانیم دیگری را به کار نیکی تشویق کنیم مگر اینکه خودمان در آن مسیر پیشرو باشیم. مسئولان نیز نمیتوانند مشارکت مردم را برای حل معضل مهم آلودگی هوا در تهران یا سایر شهرها جلب کنند، مگر اینکه خود به توصیههایشان عمل کنند و سفارشها قالب دستوری نداشته باشد. تنها در این شرایط است که فضای اعتماد و در نتیجه وحدت عمل برای ترک خودوهای تکسرنشین و ترویج دوچرخهسواری شکل میگیرد.