ماهان شبکه ایرانیان

۶ علت عرق کردن زیاد شبانه که شاید ندانید!

آیا تعریق زیاد شبانه مانع خوابیدن شما می شود؟ اگر عرق کردن شبانه شما به مدت طولانی ادامه پیدا کند، می تواند به علت مشکلات سلامتی باشد. بنابراین باید علت عرق کردن زیاد شبانه را پیدا کنید.

تعریق فرایندی است که بدن شما دما تنظیم می کند. این امر معمولا زمانی اتفاق می افتد که فعالیت فیزیکی زیادی دارید. در حالی که عرق کردن یک پاسخ طبیعی بدن است، گاهی اوقات تعریق زیاد شبانه می تواند مانع از خوابیدن راحت گردد. شاید ابتدا آن را نادیده بگیریم. با این حال اگر دوباره اتفاق بیافتد، وقت آن است که علت عرق کردن زیاد شبانه را پیدا کنید.

 

تعریق زیاد شبانه

1. یائسگی

یائسگی شایع ترین علت تعریق شبانه در زنان است. تغییرات ناگهانی هورمونی به ویژه کاهش میزان استروژن از عوامل اصلی این امر هستند. زنانی که از این مشکلات رنج می برند، حس خفگی در خواب دارند. این امر باعث می شود آنها قادر به خواب و تغییر ضربان قلب نباشند. برای مقابله با این علائم، ممکن است لازم باشد یک مکمل برای تنظیم فعالیت هورمونی مصرف کنید. همچنین ایده خوبی است که از لباس های راحت و وسایل خواب با الیاف طبیعی استفاده نمایید.

 

2. داروهای خاص

درمان مبتنی بر داروهای خاص ممکن است این علامت را به عنوان یک عارضه جانبی داشته باشد. مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد که داروهای ضد اضطراب و افسردگی می تواند تعریق شبانه را تولید کند. سایر روشهای مرتبط با آن عبارتند از:

  • هورمون درمانی
  • داروهای کاهش سطح قند خون
  • کورتیزون و استروئید برای کاهش درد

 

3. سل

اکثر عوامل مرتبط با عرق شبانه مشکلات جدی و دشواری برای درمان نخواهند بود. با این حال آنها می توانند ناشی از بیماری های مزمن مانند سل باشند. این بیماری به طور چشمگیری سلامت ریه را به خطر می اندازد و تقریبا همیشه با عرق کردن همراه است. علائم شما ممکن است همراه با موارد زیر باشند:

  • تب بالا
  • درد قفسه سینه
  • سرفه با خون
  • تنفس دشوار

 

تعریق شبانه

 

4. مشکلات عصبی

اضطراب و استرس می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد. بنابراین تعریق اتفاق می افتد تا دمای بدن را به حالت عادی برساند. این پاسخ کاملا طبیعی است و فقط در شب اتفاق نخواهد افتاد. با این حال اگر در طول شب بارها اتفاق بیفتد، ممکن است مرتبط با بیماری های سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون و دیگر بیماری های مرتبط باشد. آسیب این بیماری ها می تواند تاثیر زیادی روی غدد تعریق داشته باشد.

 

5. هایپرهیدروزیس مزمن

هایپرهیدروزیس یک اصطلاح پزشکی است که برای توصیف تعریق بیش از حد استفاده می شود. این یک اختلال رایج است که علت دیگری به غیر از ژنتیک ندارد. به دلایل آشکار بیماران مبتلا به هایپرهیدروزیس، تعریق شب را تجربه می کنند. آنها به یک محیط خنک تر نیاز دارند تا به استراحت بپردازند؛ چرا که دمای طبیعی برای  اکثر آن ها خیلی گرم است. این یک مشکل جدی سلامت نیست. با این حال در برخی موارد ممکن است ناراحت کننده و دشوار باشد.

 

6. هایپرتیروئیدیسم

هایپرتیروئیدیسم وضعیتی است که غده تیروئید شما هورمون ها را به میزان بالای سطوح طبیعی تولید می کند. به طور طبیعی این امر متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است احساس ناراحتی و سایر تغییرات در بدن را تجربه کنید. یک احساس قوی خستگی در طول روز و عرق بیش از حد در شب از هشدارهای این مشکل هستند. هایپرتیروئیدیسم با عدم تحمل گرما همراه است. بنابراین شما باید دمای اتاق خود را برای استراحت کاهش دهید. علائم دیگر شامل تغییر در وزن بدن، لرزش دست و ریزش مو است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان