کمپانی سیتروئن که بیشتر به خاطر خودروهای کوچک و اقتصادی معروف بوده، در سال های اخیر سعی نموده با عرضه محصولاتی جذاب تر ذهنیت مشتریان را نسبت به برند خود را ارتقا دهد.
در همین راستا این خودروساز فرانسوی اخیرا در نمایشگاه شانگهای 2017 از یک کراس اوور کامپکت با نام C5 Aircross رونمایی کرده که از طراحی جالب و پیشرانه های متنوعی برخوردار است.
کراس اوور C5 Aircross در واقع همان پژو 3008 است که با شکل و شمایلی متفاوت و برند سیتروئن ارایه شده؛ البته این دو خودرو از لحاظ فنی تفاوت هایی با هم دارند که مهم ترین آن به سیستم تعلیق مربوط می شود، جایی که C5 Aircross از بالشتک های هیدرولیکی پیشرفته بهره می برد.
این تکنولوژی ظاهرا باعث اعتماد به نفس بیش از حد فرانسوی ها شده و سیتروئن از عبارت "راحت ترین شاسی بلند زمان" در پوسترهای تبلیغاتی کراس اوور خود استفاده کرده است، با این عبارت بنتلی بنتایگا – لوکس ترین و سریع ترین شاسی بلند جهان – از لحاظ راحتی پس از C5 Aircross قرار می گیرد!
طراحی ظاهری این خودرو همانند برخی خودروهای کوچک شهری سیتروئن کمی فانتزی بوده و استفاده زیاد از کاورهای پلاستیکی در بدنه کاملا خودنمایی می کند.
در داخل کابین عناصر مختلف – مثل ورودی های هوا، داشبورد و کنسول میانی - به شکل چهار ضلعی طراحی شده اند، به همین دلیل فرمان نیز گردی کمتری داشته و تا حد امکان به شکل مربع نزدیک شده است.
سیتروئن برای تامین نیروی کراس اوور جدید خود از موتورهای بنزینی 165 و 200 اسب بخاری استفاده می کند، نیروی تولیدی توسط این موتورها از طریق یک گیربکس شش دنده خودکار به چرخ ها ارسال می شوند.
یک پیشرانه هیبریدی نیز در نظر گرفته شده که در آن دو موتور الکتریکی با موتور درون سوز 200 اسب بخاری ترکیب خواهند شد.
این پیشرانه در مجموع قدرتی برابر با 300 اسب بخار داشته و سیستم انتقال قدرت در آن بصورت AWD (چهار چرخ متحرک دایمی) خواهد بود.
با این خروجی C5 Aircross هیبریدی را می توان قدرتمندترین خودروی خیابانی سیتروئن نامید. آنطور که این کمپانی اعلام کرده، نسخه هیبریدی در حالت تمام الکتریکی می تواند تا 60 کیلومتر مسافت را طی کند.
بر اساس برنامه ریزی فرانسوی ها C5 Aircross از اکتبر امسال در چین و از اواخر سال 2018 در اروپا عرضه خواهد شد. همچنین گفتی است که عرضه این مدل با سیستم تعلیق مخصوص سیتروئن می تواند سرآغازی برای بازگشت خودروهای فوق العاده سیتروئن و دی اس با تکنولوژی های مربوط به فنربندی هیدروپنوماتیک باشد.