چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟

پژوهشگران در سراسر دنیا معتقدند، متولدین ماه سپتامبر حتی در مقایسه با کسانی که کمی قبل‎تر از آن‌ها به دنیا آمده‎اند، در آینده در امتحانات خود موفق‎ترند، مهارت‎های یادگیری بهتری دارند، احتمال پذیرش‎شان در دانشگاه‎های درجه یک بالاتر است و کمتر قربانی زورگویی می‏شوند.

سال نو که از راه می‏رسد، بسیاری از ما به فکر فرو می‌رویم؛ برای این که در آخر بهار امتحانات‎مان را پشت سر بگذاریم یا در تابستان ازدواج کنیم، برنامه می‏ریزیم. همین‎طور برای کار‌های دیگری مثل خرید خانه یا گشتن دنبال کار که می‏خواهیم در طول سال انجام بدهیم. اما آیا راه بهتری هم برای این کار و برنامه‌ریزی برای آن وجود دارد؟

این طور که پیداست بعضی از ماه‎های سال برای برخی از اتفاقات زندگی مناسب‌تر هستند. تغییر برنامه‎هایی که برای یک سال زندگی خود ریخته‏اید مسلما کار آسانی نیست، اما اگر می‎توانستید بر اساس زمان‎هایی که طبق تحقیقات مناسبت‎تر هستند پیش بروید، فکر می‎کنید سال‎ پیش رویتان چطور می‎گذشت؟

این مطلب راهکار‌هایی ارائه می‎دهد که فارغ از این که در کدام نقطه از جهان زندگی می‌کنید، ممکن است به شما کمک کند تا تقویم زندگی‎تان هوشمندانه‎تر و پربارتر باشد.

ژانویه: دنبال کار بگردید
وبسایت‌هایی که در زمینه کاریابی در بریتانیا فعالیت می‏کنند، می‌گویند جست‌وجو در گوگل برای "کار" در ژانویه به اوج خود می‌رسد. اما این طور که پیداست عده کسانی که واقعا برای کار تقاضا می‎دهند در مقایسه با ماه‌های دیگر سال کم است.

چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟
در ژانویه جستجوی برای "کار" به اوج خود می‌رسد، اما عملا عده کمی تقاضای کار می‏دهند

به این ترتیب این ماه از سال زمان مناسبی برای تقاضای کار به حساب می‏آید. طبق آمار، میزان تقاضا برای آگهی‎های شغلی موجود در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن، 14 درصد کمتر از ماه‌های ژوئیه تا دسامبر است؛ احتمالا به این دلیل که اکثر دانشجویان در تابستان فارغ‌التحصیل می‎شوند و به دنبال آن در فصل پائیز تقاضای کار به شدت افزایش می‎یابد.

یک دلیل دیگر هم برای اقدام به تقاضای کار در ژانویه وجود دارد: از آنجایی که پاداش‎ها اغلب در دسامبر به کارمندان داده می‎شود، عده زیادی برای تغییر شغل تا ژانویه صبر می‏کنند و این یعنی موقعیت‎های شغلی جدید بوجود می‏آید.

فوریه: ماشین‎تان را بیمه کنید
بر اساس تحقیقاتی که روی نرخ‎های ارائه شده توسط سایت‎های مقایسه قیمت بیمه در بریتانیا صورت گرفته، میانگین بیمه ماشین در ماه دسامبر به شدت بالا می‏رود و در ژانویه به همان نسبت کاهش می‏یابد. طبق آمار بیمه کردن خودرو در دسامبر به طور میانگین 15 درصد بیشتر از فوریه خرج بر می‎دارد.

چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟
قیمت بیمه ماشین به طور معمول بعد از دسامبر کاهش می‏‎یابد

اما چرا قیمت بیمه در دسامبر بالا می‏رود؟ یکی از دلایل این اتفاق افزایش تعداد ماشین‎های در حال عبور و مرور و یخ بستن راه‎ها در این ماه از سال است که احتمال وقوع تصادف را بالا می‎برد.

بنابر تحقیقات وبسایت بریتانیایی " مانی‎سوینگ‎اکسپرت" که در زمینه امور مالی شخصی مشاوره می‏دهد، بهتر است سه هفته زودتر از فرا رسیدن موعد تمدید برای خرید بیمه ماشین خود اقدام کنید.

مارس: ازدواج کنید
محبوب‏ترین فصل برای ازدواج در آمریکا پائیز است و در بریتانیا، تابستان. این یعنی برگزاری مراسم ازدواج در این دوره از سال گران‎تر از هر زمان دیگری است.
 
با این تفاسیر اگر در نیم‎کره شمالی زمین هستید و می‎خواهید خرج عروسی خود را پائین بیاورید بهتر است به ماه‎های ژانویه، فوریه یا مارس که هزینه‎ها کم‎تر هستند فکر کنید.

در کشور‌های نیم‎کره جنوبی مثل استرالیا، اما محبوب‎ترین ماه‎های سال برای مراسم ازدواج نوامبر است که در این منطقه بهار به حساب می‎آید، پس برای عروسی کم‎خرج‌تر ماه ژوئن زمان مناسبی خواهد بود.

در بسیاری از کشور‌ها ماه مارس محبوبیت کمتری برای برگزاری مراسم عروسی دارد و ازدواج در آن کم‌تر خرج برمی‏دارد

پائین آوردن هزینه‌ها البته تنها مزیت چنین انتخابی نیست: مطالعه روی 3 هزار زوج آمریکایی نشان داده کسانی که مراسم‌های کم‎خرج‎تری داشته‎اند احتمال دوام ازدواج‌شان هم بیشتر است.

آوریل: بچه‎دار شوید
سلامت اسپرم و تعداد آن دو عامل مهم در باروری هستند. مطالعات مختلف ثابت کرده‎اند که هر دوی این عوامل در فصل بهار به اوج خود می‏رسند. آزمایش روی 29 هزار مرد آمریکایی طی 17 سال نشان داده تعداد اسپرم‎های در حال حرکت در بهار به بیشترین میزان و در تابستان به پائین‎ترین حد خود می‏رسد. یک مطالعه‎ دیگر که در سوئیس روی 12 هزار مرد انجام شده ثابت کرده غلظت اسپرم در بهار بالاترین و در تابستان پائین‎ترین سطح را دارد.


چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟
ظاهرا در بهار میزان باروری کمی بالاتر می‎رود

مه: برای زندگی خود تصمیم بگیرید
با این که بیشتر مردم معمولا در ژانویه به تصمیم‎های بزرگ خود فکر می‎کنند، اما برای ساکنین نیم‎کره شمالی زمین این موقع از سال بهترین زمان برای این کار نیست. به این دلیل که بسیاری از ما در ماه‏های زمستان احساس افسردگی و کمبود انرژی می‎کنیم و اوضاع برای حدود 10 درصدی که طبق تخمین‎ها دچار اختلال عاطفی فصلی هستند بدتر هم هست.

وقتی احساس افسردگی می‏کنیم، کمتر دست به ریسک می‏زنیم و از آنجایی که توجه بیشتری به خطر‌ها داریم، پس شاید این بهترین زمان برای انجام کار‌هایی باشد که پیامد‌های جدی دارند. اجتناب از خطرکردن، اما همیشه به گرفتن تصمیم‎های بهتر کمک نمی‎کند و رویکرد محافظه‎کارانه هم هوشمندانه‎ترین گزینه نیست.

از سوی دیگر احساس افسردگی باعث می‎شود دچار خوددرگیری شویم و نتوانیم تصمیم بگیریم؛ بنابراین برای بیشتر تصمیم‎گیری‎ها بهتر است تا مثلا ماه مه که روز‌ها بلند و حال روحی مان بهتر می‏شود صبر کنیم.

ژوئن: به بیمارستان بروید
افتادن در بستر بیماری در هیچ زمانی خوب نیست، بعضی ماه‎ها، اما در این رابطه از بقیه بدتر هستند. در نیم‎کره شمالی فصل‎های سرد سال رایج‏ترین و در عین حال بدترین زمان سال برای رفتن به بیمارستان به حساب می‌آیند. از سوی دیگر بنا بر برخی شواهد در طول ماه‎های ژوئیه و اوت که فارغ‌التحصیلان پزشکی وارد بازار کار می‏شوند هم زمان چندان مناسبی برای این کار نیست.
 
 
چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟بیمارستان‎ها در تابستان بیش از هر زمان دیگر خلوت هستند و این بهترین زمان برای رفتن پیش متخصصان است

در طول فصل زمستان، تعداد افرادی که به دلیل بیماری‎های مختلف در بیمارستان‎ها در سراسر جهان پذیرش می‏شوند به اوج خود می‏رسد. به این ترتیب بیمارستان‎ها معمولا در فصل زمستان به شدت شلوغ هستند و به غیر از کمبود تخت‎های خالی، زمان انتظار در اورژانس هم طولانی‏تر خواهد بود.

به این ترتیب، اگر بخواهیم فقط یک ماه را به عنوان بهترین زمان برای رفتن به بیمارستان انتخاب کنیم، بهتر است ژوئن را انتخاب کنیم.

ژوئیه: امتحان بدهید
 
 
چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟
بنابر یک مطالعه توانایی ما برای تمرکز روی یک موضوع در میانه تابستان به اوج می‎رسد
 

بیشتر ما نمی‎توانیم زمان امتحانات‎مان را انتخاب کنیم، اما اگر این امکان وجود داشت، بهتر بود امتحانات وسط تابستان برگزار می‏شدند، دست کم در مورد درس‏هایی که به تمرکز نیاز دارند.

بنا بر یک مطالعه که به تازگی روی 28 فرد جوان در زمان‎های مختلف سال انجام شده، قدرت توجه و تمرکز در میانه تابستان در بالاترین سطح و در زمستان در پائین‎تر حد خود قرار دارد. اما در مورد تکالیفی که به حافظه نیاز داشت عملکرد این گروه در پائیز در اوج بود و در بهار به شدت افت کرد.

همه مطالعاتی که روی تأثیر فصل‎ها بر یادگیری تمرکز دارند، وجود رابطه بین این دو مورد را تأیید نمی‏کنند. تحقیقی که روی 128 نوجوان نروژی صورت گرفته نشان داد زمان‎های مختلف سال هیچ تأثیری بر حافظه، یادگیری، سرعت واکنش یا توانایی افراد در حل مسائل ندارند.

با این حال اگر اهل خرافات هستید، دادن امتحانات در فصل تابستان ضرری به شما نخواهد رساند.

اوت: خانه ‏دار شوید

در آمریکا بهار محبوب‏ترین زمان برای خرید خانه است؛ دلیلش هم می‏تواند هوای خوب این وقت از سال باشد. به گفته سایت آمریکایی Zillow که در زمینه معاملات ملکی فعالیت می‏کند، در ماه‎های آوریل، مه و ژوئن تعداد خانه‎هایی که برای فروش گذاشته می‏شوند به بیشترین حد خود می‏رسد و، چون تقاضا زیاد است، قیمت‏ها هم به همان نسبت بالا می‏روند. رقابت بر سر خرید ملک در آوریل به اوج می‏رسد و در این ماه تعداد خانه‎هایی که بالاتر از قیمت معامله می‎شوند هم بیشتر از ماه‎های دیگر است.

چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟
به دنبال خرید خانه هستید؟ بد نیست تا ماه اوت صبر کنید

NerdWallet که یک سایت تخصصی مشاوره در حوزه امور مالی شخصی است بین سال‎های 2014 تا 2016 در 50 شهر بزرگ آمریکا تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده که در ماه‎های ژانویه و فوریه قیمت ملک به پائین‎ترین سطح خود می‏رسد. این اتفاق چند دلیل می‎تواند داشته باشد؛ از یک سو، خانه‎هایی که در بازار زمستانی ارائه می‎شوند، معمولا کوچک‎تر هستند و از سوی دیگر املاکی که تا این زمان از سال فروش نرفته‎اند، احتمالا کیفیت خوبی ندارند و هیچکس آن‎ها را نمی‎خرد.

Zillow توصیه می‎کند در ماه‎های اوت و سپتامبر برای خرید خانه اقدام کنید که هم قیمت‎ها پائین می‎آید و هم گزینه‎ برای انتخاب زیاد است.

سپتامبر: به دنیا بیایید
شکی نیست که خود ما نمی‎توانیم زمان به دنیا آمدن‎مان را انتخاب کنیم، اما اگر می‎خواهید بارداری خود را با تمام جزئیات برنامه‎ریزی کنید - با وجود این که اسپرم‎ها در فصل بهار در بهترین شرایط خود هستند - بهتر است فرزندتان را در سپتامبر به دنیا بیاورید.
 
پژوهشگران در سراسر دنیا معتقدند، متولدین ماه سپتامبر حتی در مقایسه با کسانی که کمی قبل‎تر از آن‌ها به دنیا آمده‎اند، در آینده در امتحانات خود موفق‎ترند، مهارت‎های یادگیری بهتری دارند، احتمال پذیرش‎شان در دانشگاه‎های درجه یک بالاتر است و کمتر قربانی زورگویی می‏‌شوند.
 
دلیلش هم احتمالا این است که از آمریکا گرفته تا استرالیا، سال تحصیلی حول و حوش سپتامبر شروع می‎شود.
 
 
 
چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟متولدین سپتامبر در امتحانات موفق‏ترند و احتمال این که 100 سال عمر کنند در آن‎ها بیشتر است
 

یک آزمایش که روی حدود 1600 فرد با صد سال سن یا بیشتر صورت گرفته نشان می‎دهد احتمال این که متولدین بین ما‎ه‎های سپتامبر تا نوامبر صد سالگی خود را ببینند نسبت به سایرین بیشتر است.

اکتبر: سهام بخرید
در دنیای بورس یک ضرب‎المثل وجود دارد که می‏گوید: "سهامت را در ماه مه بفروش و برو ". سال‎هاست این باور وجود دارد که ارزش سهام در تابستان یعنی از ماه مه تا اکتبر پائین می‎آید و در زمستان که ماه‎های نوامبر تا آوریل را در برمی‏گیرد، بالا می‏رود. بنابر این باور اگر سهام دارید، باید تا قبل از شروع تابستان آن را بفروشید و در پائیز، پیش از آن‎که قیمت‎ها دوباره بالا بروند برای خرید اقدام کنید.

در مطالعه‎ای که سال 1998 صورت گرفت 36 مورد از 37 بازار مورد مطالعه درستی این فرضیه را نشان داد. شواهدی هم وجود دارد که وجود چنین باوری در بریتانیا را از سال 1694 ثابت می‎کند. کارشناسان معتقدند دلیل این اتفاق ممکن است بالا و پائین رفتن میزان خوش‎بینی سرمایه‎گذاران باشد. رونالد دوشوک، کارشناس مالی می‏گوید:" با نزدیک شدن به پایان سال، اغلب سرمایه‎گذاران با دیدی بیش از حد خوش‎بینانه به سال آینده چشم می‏دوزند و در نتیجه شاخص سهام بالا می‏رود. با گذشت چند ماه از سال، این خوش‎بینی اولیه به تدریج از بین می‎رود و بازار سهام در تابستان دچار رکود می‎شود. "
 
 
چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟
سرمایه گذاران بورس در پائیز محتاطانه‎تر عمل می‏کنند و به همین دلیل این زمان بهترین موقع برای خرید سهام است.
 

اما این طور که پیداست مردم عملا از قانون "فروش در ماه مه" تبعیت نمی‎کنند. پژوهشگران آمریکایی و کانادایی در یک مطالعه به این نتیجه رسیده‎اند که سرمایه‎‎گذاران در بهار خوش‎بین‎ترند و در پائیز محتاطانه‎تر عمل می‏کنند، به همین دلیل در این موقع از سال برای فروش سهامی که ریسک بالایی دارد اقدام می‎کنند تا آن‎ها را با سهام مطمئن‎تر جایگزین کنند.

با همه این تفاسیر، هیچ‎کدام از مواردی که گفته شد نباید ملاکی قطعی برای سرمایه‎گذاری قرار بگیرد.

نوامبر: برای پاسپورت درخواست بدهید

چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟
تعداد کسانی که برای پاسپورت درخواست می‏دهند در نوامبر به نسبت ماه‎های دیگر سال کم‎تر است، بنابراین بهتر است در نوامبر برای این کار اقدام کنید
 
 
با بالا رفتن تقاضا، زمان انتظار برای گرفتن پاسپورت جدید یا تمدید آن بیشتر می‎شود؛ بنابراین بهترین زمان برای درخواست پاسپورت موقعی است که افراد کمتری برای این کار اقدام کرده‎اند.

آمار‌ها در آمریکا و بریتانیا نشان می‎دهد در فاصله زمانی بین اوت تا دسامبر، به ویژه ماه‏های نوامبر و دسامبر عده کمتری به خروج از کشور فکر می‏کنند. درخواست‎ها در ژانویه افزایش شدید و ناگهانی دارد و در تابستان به بالاترین حد خود می‎رسد، چون عده زیادی می‏خواهند برای تعطیلات به خارج از کشور بروند و باید پاسپورت خود را به موقع تحویل بگیرند.

دسامبر: ماشین بخرید
در گذشته آمار فروش ماشین در آمریکا در ماه‎های مه و مارس به اوج خود می‎رسید. اما از سال 2009، دسامبر با اختلاف 13 درصدی با میانگین سایر ماه‎های سال بالاترین آمار را به ثبت رسانده. فروشندگان اتوموبیل در آمریکا معمولا یک حداقل فروش سالیانه دارند و این به آن‎ها انگیزه می‎دهد تا با نزدیک شدن به پایان سال قیمت‎‎های خود را به شکل قابل توجهی پائین بیاورند.

چه ماهی ازدواج کنیم و چه زمانی ماشین بخریم؟
با نزدیک شدن پایان سال، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی قیمت‌هایشان را پائین می‎آورند

به گزارش "ادموندز" که یک سایت تخصصی خودرو در آمریکا است، قیمت ماشین‌هایی که در دسامبر فروخته می‎شوند، بیشترین کاهش را دارند و نرخ‌ها به طور میانگین 6.1 درصد پائین‎تر از قیمت خرده فروشی است که کمپانی‌های‎ سازنده آن‌ها پیشنهاد داده بودند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان