خبرگزاری مهر: به نقل از رویترز، طبق اعلام یک شرکت مشاور هلندی و یک گروهامنیت هوانوردی، در سال 2018 نرخ مرگومیر مربوط به هواپیمای مسافربری جهش کرد، در حالی که در سال قبل، هیچ حادثه مرگباری ثبت نکرده بود.
شرکت مشاور هوانوردی تو70 و اوییشن سیفتی نتورک، هر دو گزارش دادند که در سال 2018، بیش از 500 نفر به علت حوادث هواپیماهای مسافربری کشته شدهاند؛ اما این شرکتها تاکید کردند که حوادث مرگبار، همچنان نادر هستند.
تو70 تخمین زده است که نرخ حوادث مرگبار برای هواپیماهای مسافربری بزرگ، 0.36 حادثه در هر یک میلیون پرواز، یا یک حادثه در هر 3 میلیون پرواز، است.
این میزان، جهش محسوسی نسبت به نرخ سال 2017 که 0.06 حادثه در یک میلیون پرواز بود، داشته است و از میانگین 5 ساله 0.24 حادثه در هر یک میلیون پرواز هم، بیشتر است.
در سال 2017 تعداد 13 نفر جان خود را در 2 حادثه هوایی مرگبار از دست دادند که هر دوی این سقوطها، مربوط به هواپیماهای منطقهای توربوپراپ بودند.
در 2 دهه گذشته، حوادث مرگبار هوایی در حال کاهش بودهاند؛ ضمن اینکه اوییشن سیفتی نتورک اعلام کرد که در سال 2005، تعداد افرادی که در حوادث هوایی جان خود را از دست دادند، بالغ بر 1015 نفر بوده است.
هارو رنتر، مدیر اجرایی ارشد اوییشن سیفتی نتورک، میگوید: اگر نرخ سوانح هوایی، مانند 10 سال پیش باقی میماند، ما باید سال گذشته شاهد 39 حادثه مرگبار بودیم؛ این نشاندهنده پیشرفت قابلتوجه ایمنی، در 2 دهه گذشته است.
در 29 اکتبر، یک بوئینگ 737 مکس 8 که تحت مدیریت لایون ایر بود، پی از بلند شدن از جاکارتا، در دریای جاوا سقوط کرد و جان 189 نفر را گرفت.
در ماه می، یک هواپیمای بوئینگ 737 پرواز کوبانا، در خارج فرودگاه هاوانا سقوط کرد و 112 نفر را با خود به کام مرگ برد. در ماه مارچ، پس از آن که پرواز یواس بنگلا، در موقع فرود در فرودگاه نپال سقوط کرد، 51 نفر از 71 مسافر آن جان باختند.
در ماه فوریه، یک هواپیمای خط هوایی ساراتوف در روسیه سقوط کرد و تمام 71 سرنشین آن کشته شدند. در همین ماه، هواپیمای شرکت آسمان در کوههای ایران سقوط کرد و 66 سرنشین آن جان باختند.
هواپیمایی آمریکا هم اولین حادثه مرگبار خود از آوریل 2009 تا کنون را در سال 2018 تجربه کرد؛ یک تیغه فن موتور در یک هواپیمای بوئینگ 737 از موتور جدا شد و با شکستن پنجره باعث شد یک زن تقریبا از پنجره بیرون کشیده شود.