خبرگزاری میزان: زمستان که از راه میرسد همه چشم به آسمان میدوزند تا برف ببارد و زمین را سفید پوش کند، اما همین سفید پوش شدن زمین برای رانندگان خطراتی را هم به همراه دارد. در این میان بیشتر از هرمورد دیگری این زنجیر چرخ و آموزش بستن آن توسط رانندگان است که از اهمیت زیادی برخوردار است.
یکی از توصیههای پلیس راهور به رانندگان در هنگام تردد در معابر به خصوص سفرهای بین شهری آن هم در فصل سرد زمستان همراه داشتن تجهیزات کامل است. پر بودن باک بنزین، همراه داشتن لباس گرم و پتو را نیز به توصیههای دیگر پلیس راهنمایی ورانندگی اضافه کنید، اما یکی از مهمترین تجهیزاتی که در فصل سرد زمستان و در هنگام بارش برف ضروری است زنجیر چرخ است. وسیلهای که شاید تا چندسال پیش بیشتر به عنوان یک وسیله زینتی به آن نگاه میشد و حتی شاید پلیس نیز فقط به همراه داشتن این وسیله توسط رانندگان اکتفا میکرد، اما حالا پلیس در ابتدای مسیرها وگردنههای برف گیر از تردد این خودروها در مسیر جلوگیری میکند.
اما مشکل همراه داشتن یا نداشتن زنجیر چرخ نیست، بلکه مشکل بزرگتر عدم آموزش صحیح رانندگان خودرو برای بستن این وسیله است، هرچند در زمان ضروری این مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی و عوامل راهداری هستند که برای بستن زنجیر چرخ به کمک رانندگان میآیند، اما سوال اینجاست در زمانی که پلیس و عوامل راهداری حضور نداشته باشند و یا فرصت کمک کردن به رانندگان در مناطق برقی را نداشته باشند آن موقع چه اتفاقی برای سرنشینان خودروها میافتد.
سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا اظهار داشت:حیلی از مردم بستن زنجیر چرخ را نیاموخته اند و این درحالی است که پلیس همیشه درخصوص محورهای مواصلاتی در فصل زمستان به رانندگان توصیه میکند زنجیر چرخ همراهشان باشد تا در زمان مورد نیاز از آن استفاده کنند.
وی در ادامه افزود:در خیلی از مواقع پلیس به خصوص در ابتدای مسیر خودروهایی را که فاقد زنجیر چرخ هستند اعمال قانون میکنئد، اما گاهی اوقات به خاطر حجم زیاد خودروها پلیس موفق به شناسایی و اعمال قانون و حتی منع تردداین خودروها را نمیشود و این خودرو بدون زنجیر چرخ وارد جاده میشود.
حمیدی گفت:این خودورها در مسیرهای برفی به طور مثال در جاده چالوس و یا بخشهایی در محور هراز به خاطر نداشتن زنجیر چرخ موفق به ادامه مسیر نیستند و در این زمان نه تنها خود را به دردسر میاندازند بلکه راه را برای دیگر خودورها را نیز میبندد. در این میان پلیس وارد عمل شده و برای بستن زنجیر چرخ آن هم اگر راننده همراه داشته باشد کمک میکند، اما متاسفانه بسیاری از رانندگان بستن زنجیر چرخ را به خوبی آموزش ندیده اند واینجاست که پلیس برای کمک کردن به آنها دست به کار میشود، اما واقعا یک مأمور راهور برای چند نفر میتواند زنجیر چرخ وصل کند؟
رئیس پلیس راه راهور ناجا با بیان اینکه 110 گردنه برفگیر در کشور وجود دارد که طرح زمستانه در آنها در حال انجام است افزود:همکاران ما و امدادگران هلال احمر و راهداری در این گردنهها حضور دارند، اما ماطق و گردنها و جادههای زیادی وجود دارد تردد زیادی در آنها انجام نمیشود و پلیس نیز به دلیل عدم وجود نیروی کافی در این مسیرها حضور ندارد. در این مسیرهاست که باید رانندگان تمام نکات امینی را رعایت کنند تا در زمان بارش برف گرفتار نشوند.
حمیدی بیان کرد:در گذشته رانندگان به راحتی پنچرگیری و تعمیرات خودروهای خود را انجام میدادند، اما امروزه با توجه به کیفیت خوب جادهها و نجهیزتر شدن خودروها رانندگان علم درست کردن خودروی خود در جاده ن. را ندارند. متاسفانه بارها مشاهده کرده ایم که رانندههای خودورهای شخصی و یا حتی اتوبوسها به دلیل اتمام سوخت گرفتار شده اند و نکته تاسف بار اینجا بود که رانندگان این خودروها فکر میکردند خودوراشان خراب شده و متوجه اتمام سوخت نشده اند.
وی با اشاره به اینکه همیشه مقداری آب، سوخت، زنجیر چرخ، وایر، شمع، لامپ همراه رانندگان باشد اضافه کرد: مبلغ جریمه خودروها درزمان همراه نداشتن زنجیر چرخ 30 هزار تومان است گفت:مشکل جریمه نیست، به طور مثال در ورودی اتوبان قزوین و جاده چالوس در زمان بارش برف اجازه تردد و طی ادامه مسیر نمیدهیم، اما در این موارد توقف همین خودروها در عوارضی باعث ایجاد ترافیک میشود.
رئیس پلیس راه راهور ناجا گفت:ابتدا باید خود رانندگان احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و با آموزش زیاد بستن زنجیر چرخ را آموزش دیده و به اینصورت از جان خود و خانواده اش از حوادث محافظت کند.