هشدار درباره ورود لاستیکهای بیکیفیت به کشوراتفاقی مهم در بازار پرحاشیه لاستیک است، لاستیکهایی که آزمایشگاه نرفته مجوز ورود به کشور را میگیرند! شاید این خبر برای مسئولان مربوطه و کسانی که متولی واردات هستند چندان اهمیت نداشته باشد، اما با انفجار بمب خبری در رسانههای کشور در چند ماه آینده مبنی بر افزایش تصادفات و افزایش خسارت به علت استفاده از لاستیکهای غیراستاندارد این موضوع بسیار مهم باشد.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، موضوع از کمبود لاستیک در بازار کشور و تامین لاستیک مورد نیاز از طریق واردات شروع شد. هنگامی که برای واردات لاستیک بودجه بسیار زیاد تعلق گرفت به این موضوع توجه نشد که تعداد کارخانههای معتبر تولید لاستیک و میزان تولید آنها در سال محدود بوده و با اینکار باعث واردات لاستیکهای غیراستاندارد آن هم در حجم زیاد به کشور خواهد شد. در این روزها خبرهای خوبی از کیفیت لاستیکهای وارداتی و نحوه ترخیص این تایرها از سوی سازمان ملی استاندارد به گوش نمیرسد. مهندس سیدعبدالرزاق تفرشی معاونت بازرسی و آزمون شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران درباره لاستیکهای وارداتی میگوید: متاسفانه ارسال نمونه تایرهای وارداتی برای انجام تستهای فنی در یکی دو هفته گفته به صفر رسیده و سازمان ملی استاندارد دیگر برای ما نمونه لاستیک ارسال نمیکند. وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد کار تایید گواهی استاندارد را به برخی از شرکتهای بازرسی که دارای تاییدیه این سازمان هستند واگذار کرده و این شرکتها بیتوجه به استانداردهای فنی لاستیک و با مشاهده گواهی صادر شده از مبدا CIO که به تایید شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک ایران رسیده، اقدام به تایید کیفیت این لاستیکها میکنند. تفرشی در ادامه افزود: درست است که کیفیت این لاستیکها به تایید رسیده است، اما برای مدت زمانی طولانی قابل استناد نیست زیر کیفیت محصولات تولیدکنندگان چینی در طول سال یا ماه یکسان نبوده و برای همین باید این لاستیکها در مدت زمانهای مختلف مورد آزمایشهای فنی قرار بگیرند.
معاونت بازرسی و آزمون شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران درباره کیفیت برخی لاستیکهای آزمایش شده در این شرکت، بیان داشت: برخی لاستیکهای چینی با وجود ترخیص از گمرک در آزمایشات فنی ما نتوانستند تاییدیه بگیرند و این موضوع در آینده باعث بروز مشکلاتی برای مصرفکنندگان و سیستم حملونقل کشور خواهد شد. حال که استاندارد بودن این لاستیکها بسیار با اهمیت است مسئولان گمرک کشور بخصوص گمرک غرب که به تازگی محل اصلی واردات لاستیک به کشور شده است باید نظارت خود را بیشتر کرده و محمولههای تایر را به شرط گذراندن آزمایشات فنی و گرفتن تاییدیه بعد از آزمایشات ترخیص و به بازار عرضه کنند.