خبرگزاری ایسنا: به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب افزود: کالای ایرانی با دو تفسیر برداشت میشود، در تفسیر عام کالایی که در ایران تولید میشود و حمایت از این بخش بسیار مهم است، زیرا از یک سو با اشتغال مرتبط است و از سوی دیگر رونق اقتصادی را ایجاد میکند و در آمد ملی را بالا میبرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: استفاده از کالای ایرانی امنیت ملی را افزایش میدهد و از این رو حمایت از آن بسیار مهم است.
صالحی یادآور شد: در تفسیر دیگر کالای ایرانی با روح ایرانی خلق میشود؛ اعتقاد ما براین است که روح ایرانی در طول تاریخ هزاران ساله، ممتد بوده است، این روح خود را در کالاهای ایرانی هم نشان داده و در واقع روح ایرانی ترکیبی از لطافت و ظرافت به همراه صلابت است.
او بیان کرد: برخی ملتها کالاهای سخت میسازند، اما ایرانی روح صلابت و ظرافت را در کالاهای خود عجین دارد بنابراین ایرانی همیشه کالایی ظریف، اما محکم ساخته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: روح ایرانی ریشه در زمین دارد، اما به آسمان نیز مینگرد. پس این ترکیب خاک و آسمان در طول تاریخ جریان داشته است. این کالا هم زمینی و هم ملکوتی است پس کالای ایرانی هم ریشه تاریخی و کهن و هم مدرن را دارد و همین موضوع روح ما را با سنت و نوآوری ترکیب کرده است.
صالحی افزود: کالای ایرانی در طول تاریخ خود این ترکیب سنتی و مدرن را به همراه داشته و ترکیبی از طبیعت و نیازهای انسانی است، این بدان معناست که ما از طبیعت استفاده میکنیم، اما از آن نمیکاهیم، بنابراین وقتی صحبت از حمایت از کالای ایرانی میشود هم معنای عام و هم معنای خاص آن مدنظر است.
کالای فرهنگی میتواند خط ارتباطی و جاده ابریشم ایران باشد
او گفت: کالاهای فرهنگی ایرانی از جایگاه خاصی برای ما برخوردار است و وقتی سالی به این نام میگذاریم چه به معنای جغرافیایی و چه روح تمدنی این کالا جایگاه رفیعی پیدا میکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کالاهای فرهنگی در بین کالاهای دیگر تاثیرات بیشتری دارد، زیرا در روح انسان میماند و ماندگار است، کالاهای فرهنگی در حوزه کودک، بر آنها تاثیر میگذارد و در میان آنها مانا میشود.
صالحی افزود: کالای فرهنگی فرصت ارتباط ما با جهان را برقرار میکند و میتواند خط ارتباطی و جاده ابریشم ایران باشد، اگر بخواهیم ایران را همچنان به دنیا معرفی کنیم کالای فرهنگی هویت و نمای ایران خواهد بود.
او با بیان اینکه هدف از شکل گیری جایزه فیروزه ایجاد فرصت ارتباط، تعامل و ارتقاء در این زمینه بود، اضافه کرد: به نظر میآید این جایزه و اتفاقات آن چند نقطه را دنبال میکند، ابتدا رصدها و پایشهایی در این جشنواره رخ میدهد و نهادهای حاکمیتی و جریانهای صنفی و خصوصی مورد پایش قرار میگیرند تا اتفاقات جدیدی در این عرصه دیده شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این جایزهها فرصت تعامل مولدان با یکدیگر و گروههای دیگر را فراهم میکند و از یک تعامل ساده به سمت شبکههای گستردهتر منتهی میشود؛ بنابراین میتوانیم با این تشکلها قدرت عمل و ارتباط را افزایش دهیم، همچنین در این جایزهها دغدغهها مطرح میشود و گفتگوها شکل میگیرد و به سمت رفع مشکلات آن میرویم.
صالحی در پایان گفت: یکی از تلاشهای این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که جریان شغل آفرین بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فضاهای حمایتی برای کاهش هزینهها و ارائه تسهیلات برای کمک به این کالاهای فرهنگی باید بیشتر شود و ما نیز در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به دنبال این موضوع هستیم.
فرهنگ و اقتصاد باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این جایزه برای تقدیر و تشکر فعالان حوزه کالاهای فرهنگی هرساله برگزار میشود، تصریح کرد: فرهنگ و اقتصاد در کنار هم باید قرار بگیرند. کشور ما هم به خاطر ظرفیتهای قومی میتواند تکثر زیادی در مورد کالاهای فرهنگی داشته باشد.
محسن جوادی با اشاره به ظرفیت کالاهای فرهنگی استانهای مرزی بیان کرد: استانهای مرزهای ما میتواند کالاهای فرهنگی زیادی را صادر کند و این موضوع باید جدی گرفته شود، از این رو باید این جشنواره بیشتر گسترش پیدا کند. به همین منظور امسال استارت تاپهای فرهنگی نیز در این جشنواره راه پیدا کرد، ولی با این وجود باید بیشتر در این حوزه به دنبال تنوع بود.