خبرگزاری فارس: متون ادبی بسیار زیادی وجود دارند که پیش بینی سیاسی جرج اورول در کتاب 1984 خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند. برادر بزرگ، تله اسکرین و سایر اصطلاحات ابداعی او، تماما به وضعیت سیاسی فعلی ما قابل اطلاق هستند. این زبان به بخشی از فرهنگ لغات ما تبدیل شده و به این ترتیب با استفاده بیش از حد، به شکل یک کلیشه درآمده است.
تردیدی نیست که اورول هشدار سیاسی درخشانی را درباره شیوههای کنترل تمامیت گرایانه مطرح کرده است. اما در عمق کتاب او آموزه دیگری پنهان است که از چشم بیشتر خوانندگان و مفسران مخفی مانده است. موش ها، شکنجه و نیواسپیک از سوی کسانی که در سرکوب سیاسی دست دارند. اما دو مقوله حریم خصوصی و هیجانات جنسی نیز در کشوری که فکر گروهی و کار گروهی بر آن حاکم است و در آن «برادر بزرگ» شما را در فرهنگ سرگرمی مسموم میکند نیز به همین ترتیب است.
ایالات متحدهای جامعه پورنوگرافیک است. منظورم از پورنوگرافیک هم فقط به معنی فروش رایج و همه جایی سکس همراه با بهره کشی نیست؛ کاری که از طریق تمامی رسانهها برای به جنبش درآوردن غرایز جنسی یک جامعه گرفتار معضل محظوظ شدن از طریق تماشای صحنههای جنسی انجام میشود؛ جامعهای که در ناواقعیت «زندگی» نمایشگری و سکس نمایشگری از طریق برنامههای تلویزیونی، فیلمها و دلمشغولیهای آنلاین زندگی میکند. منظورم یک شعور کالاسازی شده است که در آن همه کس و همه چیز بخشی از یک حلقه روسپیگری با ژرفترین معنایی که از پورنوگرافی مستفاد میشود است؛ برای فروش و خرید؛ و مصرف کردن ازطریق به دست آوردن، هزینه کردن و فروختن. گرفتار در تور برادر بزرگ که کار او اطمینان یافتن از این است که تمام چیزهای اساسا انسانی و فیزیکی از این روند متاثر میشود.
به این ترتیب مردم مصرف کنندگان غیرواقعیت شده و از تجربه مستقیم دلسرد میشوند. جهان طبیعی به شیئی برای فتح شدن و استفاده کردن تبدیل میشود. حیوانات درکارخانجات شیمیایی تولید میشوند تا میلیارد میلیارد به سلاخ خانه فرستاده شوند، فقط برای آنکه وقتی پیچیده در پلاستیک داخل یخچالهای ویترینی سوپرمارکتها میروند، عاری از خون به نظر آیند.
تماشای زندگی از نتفلیکس یا فیس بوک به فیلم زندگی تبدیل میشود. اعوجاج نورانی واقعیت دستکاری شده از یک جامعه نمایشگری- چیزی که گای دبورد آن را «جامعه مرایا» مینامد- به گونهای است که گویی مردم را از واقعیتهای بنیادین دور میکند و این ایده را تقویت میکند که واقعیتی که از طریق فانتزیهای نمایشگری دیده شود واقعیت است؛ و سکس و ازدواج با روباتها نه لغزش و ناهنجاری بلکه دنبالههای منطقی جامعهای است که در آن خود محوری در رویای آمریکایی با ماشین تلاقی میکند.
همزمان با وقوع این اتفاق، کلمات و زبان توسط همان نیروهایی که اورول آن را برادر بزرگ مینامد و کارش تبلیغات کامل و کنترل اجتماعی است به فساد کشیده میشوند. درست همانطور که واقعیت فیزیکی اکنون تقلیدی است از واقعیت نمایشگری و از این روست که زبان که از طریق آن انسانها حقیقت را کشف میکنند و از آن پرده برمی دارند، هرچه میگذرد بیشتر و بیشتر انتزاعی و موهوم میشود. جنگهای تهاجمی وجود ندارند، آنها «عملیاتهای فرامرزی ضد شورشیان» هستند. کشتن انسانها با پهبادها کشتن نیست، «خنثی کردن آنها» ست. خروارها مثال وجود دارد، ولی اطمینان دارم که «شماها» نیازی ندارید که تعداد بیشتری از آنها را برایتان فهرست کنم.
اورول زبان برادر بزرگ را نیواسپیک نامید این نابودی زبان مدت هاست که جریان داشته است. آنطور که یونانیان به ما گفته اند، زبان باید معبری به حقیقت را برایمان باز کند و به گونهای ظاهر شود که ما بتوانیم جوهره حیات را درک کنیم. اما همانطور که از کتاب 1984 میآموزیم و امروز در ایالات متحده آمریکا باید بیاموزیم، «به نظر میرسد» کلمهای کلیدی است.
آزادی جنسی به خود خود میتواند به سادگی مورد دخل و تصرف قرار گیرد، همانگونه که به شکل موثری در ایالات متحده صورت گرفته است. شما به مردم اجازه میدهید فانتزیهای جنسی شان را به شیوههایی کالاسازی شده تحقق بخشند، شیوههایی که حاکمان میتوانند آنها را در کنترل خود بگیرند و در عین حال بر اذهان و طغیانگری سیاسی بالقوه آنها حکومت کنند. سکس به بخشی از اقتصاد خدمات تبدیل میشود که در آن مردم به یکدیگر خدمات ارائه میدهند و در عین حال به اربابانشان نیز خدمت میکنند.
استفاده از شبه سکس برای فروختن یک شیوه زندگی به مردم که آنها را در یک نظم اجتماعی تمامیت گرایانه فزاینده گرفتار میکند، نظمی که آزاد به نظر میرسد. این کار در اصل از طریق فرهنگ نمایشگری و سردرگمی توامان نسبت به هویت جنسی انجام میگیرد. شاید متوجه شده باشید که در دوره تشدید سردرگمی اجتماعی و سیاسی در طول بیشتر از 25 سال گذشته، ما شاهد رشدی تصاعدی در «زندگی الکترونیک»، استفاده از مواد مخدر روانگردان و سردرگمی جنسی بوده ایم.
این اتفاقی تصادفی نیست. چرا که جنگها همیشگی شده اند و سکس به شکل یک محرک و واکنشی برای رها شدن از تنش در جامعهای «تنش زده» تبدیل شده است.
نویسنده: ادوارد کورتین (Edward Curtin) دانش آموخته جامعه شناسی، آثار کلاسیک، فلسفه، ادبیات، الهیات و مدرس جامعه شناسی در کالج هنرهای لیبرال ماساچوست
منبع: yon.ir/BKEZk