طراحی چهره یکی از مهمترین حرفهها در سینما، تئاتر و تلویزیون به شمار میآید. اهمیت این حرفه در سریالهای تاریخی به مراتب بیشتر از دیگر آثار است.
چراکه طراح چهرهپرداز در این سریالها نقش مهمتری در نشان دادن شخصیت واقعی کاراکترها در صورت بازیگران دارد و علاوه بر اضافه کردن جنبه بصری به اثر، میتواند به بازیگر نیز در باور کردن شخصیت نمایشی کمک ویژهای کند.
به این صورت مخاطبان و مردم نیز شخصیتهای ارائه شده در یک سریال تاریخی که در دورهای متفاوت از زمان امروز زندگی میکنند را راحتتر باور میکنند.
آثاری همچون سریال سربداران، هزاردستان، امام علی(ع) و موادری از این دست نمونههای خوبی برای این موضوع به شمار میآیند.
چراکه هر کدام از این آثار برای طراحی چهره شخصیتها اهمیت ویژهای را قائل بودند و حتی بازیگرانشان در اظهارنظرهای خود، به این موضوع اشاره کردند که گریم تا چه اندازه در کارشان تاثیرگذار بوده است.
به عنوان مثال بارها دیدهایم که داریوش ارجمند (بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی(ع)) تا چه اندازه از گریمهای این فیلم تعریف کرده و آن را در باورپذیر کردن نقشها تاثیرگذار میداند. همه این موضوعات نشان از اهمیت بالای حرفه چهرهپردازی به خصوص در سریالهای تاریخی دارد.
اما متاسفانه با وجود اهمیت طراحی چهرهپردازی شخصیتهای نمایشی، ما بعضا شاهد کمتوجهی به این حرفه هستیم. به صورتی که همواره آثاری در تلویزیون به نمایش گذاشته میشوند که آنچنان که باید این حوزه را جدی نگرفته و تنها به زیبایی چهرهها فکر کردهاند.
سریال «بانوی عمارت» تازهترین اثر تاریخی تلویزیون بوده که به هر دلیلی توانسته بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جذب کند.
عزیزالله حمیدنژاد کارگردان این سریال در این باره اینطور توضیح میدهد: من به عنوان کارگردان سعی میکنم صورتهای طبیعیتر را انتخاب کنم. چون طبیعت زیبایی خاص خودش را دارد. حتی اگر آن صورت دچار نقصی هم باشد من باز هم این صورت طبیعی را به غیرطبیعی ترجیح میدهم. اما به هر حال ما در انتخاب بازیگران تا حدی دچار محدودیت هستیم.
وی در ادامه میگوید: ما تلاش کردیم تا آنجا که ممکن است از کسانی استفاده کنیم که کمتر جراحی کردهاند و از نظر فیزیکی مناسب شخصیت موردنیاز فیلمنامه هستند.
در انتخاب نابازیگران مشکل چندانی نداشتیم چون کسانی را انتخاب کردیم که با ویژگیهای مورد نظر ما مطابق باشند اما در مواردی که با بازیگر طرف هستیم دستمان بسته است ولی باز هم سعی کردیم با گریم آن جلوه امروزی را کمتر کنیم.
توضیحات این کارگردان تا حدی قابل قبول است. چراکه امروزه بسیاری از بازیگران برای زیبایی دست به جراحی میزنند و این موضوع مشکلاتی را برای گروه تولید فیلمها به همراه آورده است.
البته گریمهای بانوی عمارت نیز آنچنان معرف شخصیتهای ارائه شده در این سریال نیستند و انگار بیشتر زیبایی مدنظر گروه تولید بوده است. چراکه براساس اسناد تاریخی باقی مانده در دوره قاجار نیز میتوان به این موضوع پی برد که تا چه حد زنان بانوی عمارت با زنان دوران قاجار متفاوت هستند.
با این تفاسیر بازهم اگر بخواهیم گریمهای ارائه شده در این سریال را با سریالهای دیگری که بعضا مخاطبی هم نداشتند مقایسه کنیم، نمیتوان به آنها لفظ بد را داد و تا حدی آبروی تلویزیون را حفظ کردهاند.
در ادامه عکسهای قبل و بعد از گریم برخی از بازیگران اصلی این سریال را انتشار دادیم.
مینا وحید که در سریال بانوی عمارت شخصیت جواهر را ایفا میکرد
حسام منظور که در سریال بانوی عمارت نقش شازده ارسلان قوانلوی قاجار را ایفا میکرد
مریم مومن که در سریال بانوی عمارت ایفای نقش فخر الزمان را برعهده داشت
پانتهآپناهیها که در سریال بانوی عمارت ایفای نقش افسرالملوک را برعهده داشت
شبنم فرشادجو که در سریال بانوی عمارت نقش مهرالنسا را برعهده داشت