به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عیسی منصوری ـ با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی گفت: اعتقاد ما این است که اگر قرار به ارائه کمکهای اشتغال است وام برای ایجاد دار قالی مشکل را حل نمیکند، بلکه افراد را بدهکار میکند ولی اگر روی اتصال برندهای فعلی شناخته شده و حضور آنها در بازارهای جهانی متمرکز شویم و به آنها کمک بلاعوض کنیم تا به شکل فنی به ابزارهای لازم برای حضور در بازارهای جهانی مجهز شوند گام اول ما برای تقویت و توسعه اشتغال برداشته و به شکل گیری تقاضا منجر میشود.
وی ادامه داد: وقتی تقاضا شکل گرفت دار قالی ایجاد میشود، بافندگان جدید فعال میشوند، سفارش شکل میگیرد و زنجیره ارزش در بازار به وجود میآید و آن زمان میتوانیم به تولید کنندهای که با برندهای بین المللی خودمان قرارداد دارد سفارش بدهیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به وجود 44 هزار روستای شناخته و ثبت شده در کشور، اظهار کرد: در طرح اشتغال روستایی 4960 روستا را به عنوان روستای کانونی شناسایی کردیم و از این میان 137روستا را به عنوان روستای کانونی انتخاب کردیم و مداخلات توسعهای خود را در آنها گسترش دادیم.
منصوری با حضور در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: این روستاها اغلب مرکز دهستان هستند و بیشترین داده و ستانده را با روستاهای همجوار دارند که امیدواریم در ادامه به هزار روستا برسانیم. فرض ما این است که اگر در روستاهای کانونی کسب و کارهای دارای مزیت توسعه یابد، روستاهای همجوار هم متصل میشوند و ارتقای فراگیر صورت میگیرد در آن صورت میتوانیم تاحدودی 44 هزار روستای مورد نظر را پوشش بدهیم.
وی در ادامه از بازگشت به روستاها خبر داد و گفت: در حال حاضر در بسیاری از روستاهای کانونی بدون تزریق وام بازگشت اتفاق افتاده است و بخش اعظمی از آن به دلیل اصلاح الگوی کشت بوده است. کشاورزی که گندم تولید میکرد و به دلیل محدودیت آب ناچار به ترک منطقه بود اکنون با کشت جایگزین ماندگار شده است.
معاون اشتغال وزیرکار با بیان این که طرح کشت جایگزین با محصولاتی همچون گوجه فرنگی، زعفران و گیاهان دارویی نتیجه داده است، گفت: در مورد زعفران الگوی جدیدی از نظام تامین مالی را در کشور راهاندازی کردیم که نظام بانکی قبلا به چنین ابزارهایی مجهز نبود. مثلا در یک مورد تولید مبتنی بر قرارداد که توسط نمایندگان مجلس هم راستی آزمایی شده است، 4000 کشاورز با شرکت صاحب برند شناخته شده در کشور قرارداد بستهاند تا در ازای تحویل محصول به این شرکت، تسهیلات اشتغال روستایی را دریافت کنند.
منصوری ادامه داد: به این نحو که کشاورزان بر اساس آموزشها، استانداردها و تجهیزات موجود، محصول تولیدی را تحویل میدهند و بعد از تحویل کالا به شرکت، پولش را از بانک میگیرند؛ در حقیقت ما پول را به جای فرد در اختیار فعالیت گذاشتیم که اصطلاحا به آن نظام تامین مالی زنجیره ارزش میگویند و به این شرکت بزرگ کمک کردیم تا در بازارهای جهانی حضور داشته باشد و محصولش را عرضه کند.
به گفته وی در حال حاضر الگوی تولید مبتنی بر قرارداد در مورد برخی کالاها از جمله کفش، فرش، مبلمان، پوشاک و رب گوجه فرنگی اتفاق افتاده است.
انعقاد قرارداد 22 میلیون یورویی در حوزه پوشاک
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از انعقاد قرارداد 22 میلیون یورویی در حوزه پوشاک خبر داد و گفت: ظرف 8 ماه گذشته 22 میلیون یورو قرارداد با 8 برند بین المللی در حوزه پوشاک بسته شده و سرمایهگذار خارجی صاحب برند در ایران سرمایهگذاری کرده است. این امر موجب شده تا شرکتهای ایرانی نیز برای فعال شدن در این حوزه اعلام آمادگی کنند و امیدواریم در سایر رستههای پرظرفیت نیز بتوانیم این طرح را گسترش بدهیم.
ایجاد اشتغال پایدار در حوزه کفش، مبلمان، پوشاک و آی تی
منصوری درعین حال از طرح تکاپو به عنوان مهمترین طرح وزارت کار در حوزه اشتغال فراگیر نام برد و گفت:طرح تکاپو در حال اجرا است و تلاش ما این بوده که رستههای پر ظرفیت در حوزه ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار را توسعه بدهیم. در حال حاضر در حوزه کفش و پوشاک، مبلمان و آی تی این امر محقق شده است؛ البته ما مسئول نیستیم و طی هماهنگی با دستگاههای مربوطه، کار اتصال به بازارهای جهانی را دنبال میکنیم.
طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) یکی از طرحهای مطرح وزارت کار است که در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی رویکرد ایجاد اشتغال مبتنی بر مزیتهای منطقهای را دنبال میکند. طرح تکاپو بر پایه مزیتها و ظرفیتهای منطقهای استانها ایجاد شغل میکند و با اجرای آن مهارتها و قابلیتهای بیکاران در کمترین زمان ممکن شناسایی میشود. برای اجرای این طرح 20 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.