خبرگزاری تسنیم: مسعود پل مه در نشست خبری با اشاره به این که چهارشنبه هفته آینده میزبان صنعت حمل ونقل دریایی کشور به مناسبت سالروز تاسیس انجمن کشتیرانی هستیم، اظهار کرد: انجمن کشتیرانی همه کسب و کار بندر و دریا را پوشش میدهد، آموزش، موضوعات رسانه ای، مسال حقوقی، ایجاد ارتباطات بین المللی نیز مورد توجه انجمن کشتیرانی قرار دارد.
وی تصریح کرد: بندر و دریا سرمنشا تحول و توسعه اقتصاد دریایی و اقتصاد یک کشور تلقی میشود. ایران نیز به عنوان کشوری که به آبهای آزاد دسترسی دارد 95 درصد تجارتش متکی به دریاست.
وی با بیان این که واردات اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار داده متاسفانه اقتصاد کشورمان وارداتی است، افزود: اقتصاد صادراتی که شقوق اعظم آن فرآوردههای نفتی از طریق دریا منتقل میشود، از این رو حمل ونقل دریایی سرمنشا توسعه اقتصادی است.
دبیر انجمن کشتیرانی نجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اظهار کرد: هر چه فضای کسب و کار به مفهوم عدم تصدی گری دولت وجود داشته باشد، تعداد شرکتها افزایش مییابد. در ادوار مختلف ورود و خروج شرکتها را داشته ایم. هم اکنون 270 عضو حقوقی و تعدادی اعضای حقیقی داریم.
پل مه بیان کرد: این شرکتها بازیگران اصلی کار هستند و بر اساس اطلاعات ما این تعداد عضو بیش از 95 درصد فعالیتهای بندری و دریایی را تحت نظر دارند.
وی با بیان این که اولین نقطه برخورد ما در تحریم دریا بود، گفت: شرکتهایی که به نوعی دارای فعالیت اقتصادی با آمریکا بودند یا مورد تهدید قرار گرفته بودند بنادر ایران را ترک کردند. حدود 20 شرکت فعال حمل ونقل دریایی خارجی بودند.
وی با اشاره به احیای لیست سیاه تحریم اشخاص حقیقی از سوی آمریکا، اظهار کرد: به دلیل تجارب خوب تحریم قبل، قابلیت مقابله با تحریمها را داریم. هرچند تحریمها در بخشهایی موثر واقع شده است و دولتمردان باید شرایطی را به وجود آورند تا توان مقابله با تحریمها را داشته باشیم.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران همچنین با بیان این که شرکتهای بیمه بین المللی تمام پوششهای خود را تا آبهای سرزمینی کشورمان دارند و بعد از ورود کشتی به آبهای ملی ایران این پوششها را سلب میکنند، اظهار کرد: در دوره قبل از برجام با توجه به تجربه تحریمها دو موسسه داخلی را راه اندازی کردیم و با مذاکره با کشورهای منطقه و خارج از منطقه این توافق به عمل آمد که کشتیهای ما که با بیمههای داخلی تردد میکنند را قبول میکردند.
پل مه با یادآوری این که در دوره بعد برجام دولت به این شرکتها توجهی نکرد که باعث تعطیلی این موسسات شد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که وضعیت کنونی شرکتهای کشتیرانی در داخل پس از تحریمها چگونه است و آیا سازمانها و دستگاههای ذی ربط حمایتهای لازم را از این شرکت در مواجهه با تحریم به عمل میآورده اند، گفت: پس از تحریم 20 شرکت لاینر خارجی که رتبه بالایی در سطح بین المللی داشتند از بنادر کشورمان رفتند و این مسئله به ما لطمه وارد کرد. ضمن این که تعدادی از مدیران کشتیرانی نیز در لیست تحریمی آمریکا قرار گرفتند.
وی ادامه داد: پس از تحریم 30 درصد حجم معاملات خارجی در حوزه واردات و ترانزیت پس از تحریم کاهش یافته است. شاید یکی از دلایل این باشد که ارزش پول کشور کاهش یافته است. اما در بخش صادرات کاهش چندانی نداشته ایم.
به گفته وی، به همین ترتیب برخی نیروهای پرسنلی با تعدیل مواجه شده اند و در بنادر ترمینال دارها با کاهش فعالیت از سه شیفت کاری به یک شیفت کاری برسند. به طور کلی حدود 40 درصد نیروهای فعال در بخش شرکتهای کشتیرانی تعدیل شده اند.
مهرشاد معین انصاری عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز در این باره گفت: در تسویه وجوه و پرداخت عوارض بندری و پایانههای بندری به مشکل بر خورده اند چرا که پیش از این به راحتی میتوانستند با حسابهای ارزی خود، آنها را پرداخت کنند، اما امروز با توجه به این که مبنای محاسبه عوارض بندری به دلار آزاد تغییر کرده است و دلار به نرخ آزاد محاسبه میشد، این کار از طریق حسابهای ارزی نیز به راحتی ممکن نیست.
وی بیان کرد: فعالان حوزه دریایی و بندری به جای پرداختن به امور حمل و نقل دریایی درگیر نقل و انتقالات ارزی شده اند و نقشی مشابه صرافیها پیدا کرده اند و در این بین سازمان بنادر و دریانوردی و بانک مرکزی نیز کمکی نکرده اند.
ارتقای 10 پلهای جایگاه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دنیا
امید ملک رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز در این نشست در رابطه با آخرین وضعیت کشتی سانحه دیده سانچی با بیان این که غرق شدن کشتی سانچی را نماد مدیریت دولتی دانست و گفت: پرونده این سانحه دریایی همچنان باز است. در حال حاضر دادگاههای بین المللی در حال بررسی سانحه ساچی است و احتمالا تا پایان سال 2019، مجامع قضایی رای نهایی خود صادر خواهد کرد.
ملک با اشاره به این که که پیشتر فضا برای تراتزیت دریایی بخش خصوصی بیشتر فراهم بود این موضوع بر امنیت و کاهش سوانح دریایی اثر مثبت داشت و افزود: در حاضر بیشتر فعلان حوزه بندری به امور فرعی یعنی انتقال اعتبارات ارزی پرداخته و از وظیفه اصلی خود که حمل و نقل است، جا مانده است.