رئیس سازمان برنامه وبودجه تهران خبر داد

تامین بیش از ۵۰ درصد درآمد‌های مالیاتی کشور از تهران

خبرگزاری فارس: نعمت‌الله ترکی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان تهران عصر امروز در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اسلامشهر که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: میزان اعتبارات طرح‌های ملی و استانی استان تهران در لایحه بودجه سال 98 کشور با 19 درصد رشد به مبلغ 850 میلیارد تومان افزایش یافته است.

ترکی با اشاره به وضعیت بودجه استان تهران در سال 97 افزود: در ردیف بودجه ملی و سهم بودجه استان تهران، حدود 665 میلیارد تومان در سال 97 اختصاص یافته بود که قریب به 90 درصد آن تخصیص یافته و در بین دستگاه‌های متولی تقسیم گردید.

وی با اشاره به سهم ورزش از سهم مالیات بر ارزش‌افزوده، بیان کرد: میزان اعتبارات بخش ورزش در سال 97 بالغ‌بر 22 میلیارد تومان بوده که قریب به 67 درصد آن تاکنون تخصیص یافته است و برای سال آینده هم با افزایش بیش از 2 برابری به 48 میلیارد تومان خواهد رسید.

ترکی گفت: در بحث بودجه متوازن در بخش‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی طرح‌های پیشنهادی 328 میلیارد تومان در سال 97 اختصاص یافته بود که با توجه به اینکه طرح‌های ملی و استانی است، اعتبارات بیشتری در سال 98 با افزایش 10 درصدی به 388 میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه اعتبارات 182 میلیارد تومانی جرائم راهنمایی و رانندگی در سال 97 با 23 درصد افزایش در سال آینده به 260 میلیارد تومان می‌رسد، تأکید کرد: میزان اعتبارات تملک و دارایی و طرح‌های عمرانی در سال 97 بالغ‌بر 1650 میلیارد تومان بود که در سال آینده با 18 درصد افزایش به دو هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

این مقام مسؤول افزود: با توجه به اینکه عمده درآمد‌های بودجه کشور بر پایه مالیات و نفت است و بیش از 50 درصد از مالیات درآمد‌های مالیاتی بودجه کشور از استان تهران تأمین می‌شود، در سال 97 بالغ‌بر 50 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی استان تهران به خزانه کشور واریز شده و برای سال 98 این میزان 10 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه 3 درصد از محل منابع کسب درآمد‌های مالیاتی به استان‌های محروم تخصیص می‌یابد، تأکید کرد: پیشنهاد می‌دهیم که با توجه به شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان تهران، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی با تصویب اختصاص این میزان بودجه به رشد متوازن شهرستان‌های استان تهران کمک کنند، در غیر این صورت در طی 5-4 سال آینده شاهد محروم‌ترین نقاط کشور در این استان خواهیم بود.

ترکی با تشریح شاخص‌های توسعه متوازن گفت: تراکم جمعیتی شهرستان اسلامشهر 3000 نفر است و این میزان تراکم در کشور 45 نفر است، در حالی این تراکم 3000 نفری در بحث شاخص‌های توسعه متوازن در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در نظرگرفته نشده است، تأکید کرد: ما به دنبال اعداد و سقف ریالی نیستیم، به خاطر رفع مشکلات در شهرستان‌ها میثاق نامه نوشتیم که مبنای سند برنامه ششم توسعه قرار گرفته و برای نخستین بار در استان تهران در توزیع اعتبارات برش شهرستانی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان تهران با تشریح ویژگی‌های اختصاص بودجه بر اساس برش‌های شهرستانی بیان کرد: قبلاً بودجه‌ها بدون هدف و در نظر گرفتن نیاز‌های شهرستانی توزیع می‌شد که این نوع توزیع اثری در منطقه نداشت، اما در طرح جدید بودجه‌ها بر اساس نیازها، تأمین منابع مالی طرح و بر اساس هدفمندی و برمبنای برنامه‌ریزی هدفمند، تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: بر اساس طرح پیشنهادی و به‌منظور هدفمند نمودن بودجه‌های دولتی، تغییراتی در منابع تأمین بودجه برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده که از محل اعتبارات دولتی، کمک بخش خصوصی و خیرین، فروش اموال مازاد در اختیار دستگاه‌ها و حوزه‌های مختلف درآمدی شهرستان تأمین خواهد شد.

ترکی با بیان اینکه قریب به 700 میلیارد تومان ماهانه یارانه نقدی پرداخت می‌شود، تأکید کرد: در طی سال حدود 8 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی از سوی دولت پرداخت می‌شود که خیلی از آن‌ها بی‌جهت بوده و در لایحه بودجه سال 98 پیشنهاد شده است تا نحوه توزیع یارانه‌ها به استان‌ها سپرده شود و بر اساس اولویت‌بندی‌های مسؤولین استانی توزیع شود که از این محل اعتبارات خوبی به استان‌ها خواهد رسید.

وی ادامه داد: اشکال اساسی که در کشور وجود دارد، این است که مدیران دستگاه‌های اجرایی به بخش‌های تبصره بودجه و قانون واقع نیستند و علاوه بر آن، عدم وجود و توجه به سند آمایش است که باعث می‌شود، متأسفانه بر اساس شاخص‌های توزیع متوازن اعتبارات تخصیص داده نشود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان تهران با اشاره به طرح‌های ملی و مصوبه سفر‌های ریاست جمهوری در شهرستان اسلامشهر، خاطرنشان کرد: با رفع چالش‌های گذشته در طرح مترو اسلامشهر، عملیات اجرایی این طرح هفته آینده آغاز می‌شود و در بودجه سال 98 اعتبار دستگاه اجرایی طرح از شهرداری تهران به شهرداری اسلامشهر تغییر یافت و بیمارستان 400 تختخوابی اسلامشهر نیز که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اواخر سال 98 تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و کمربندی جنوب این شهرستان‌هم با 50 درصد اعتبارات تخصیص یافته در حال اجرا بوده و نیم مدل اول تأسیسات فاضلاب این شهر به بهره‌برداری رسیده و اعتبارات نیم مدل دوم آن‌هم تخصیص داده‌شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر