خبرگزاری تسنیم: آخرین باری که از عزیزالله حمیدنژاد کاری روی آنتن تلویزیون رفت «چرخ فلک» شبکه یک سیما بود و آخرین کار سینماییاش هم آناهیتاست که سال 87 تولید شد. در مجموع کارگردانی گزیدهکار است؛ خودش درباره گزیدهکاریاش میگوید: "خیلی دنبال کار زیاد نیستم، دوست دارم کارم مخاطب را به چالش بکشد". اما این روزها خیلی درباره او و سریالش صحبت میشود یا برخی اوقات موضوعی درباره «بانوی عمارت» را در فضای مجازی میبینیم و یا دربارهاش میشنویم. از سطحیترین انتقادات نسبت به ظاهر بازیگران گرفته تا بحث شباهت به سریال «شهرزاد» و «بازی تاج و تخت» و ... به بهانه پایان «بانوی عمارت» و موفقیت در جذب مخاطب به سراغ عزیزالله حمیدنژاد رفتیم و با او لحظاتی به گفتگو نشستیم. بخشهایی از این گفتگو را مرور میکنیم.
یکی از حاشیههای «بانوی عمارت» این بود که میگفتند این سریال شبیه به «بازی تاج و تخت» و یا «شهرزاد» است. آیا از ماهیت این چنین سریالهایی در «بانوی عمارت» استفاده کردید؟
«بازی تاج و تخت» را ندیدم و مقایسه با سریال «شهرزاد» در واقع یک نگاه سطحی است. به خاطر اینکه به عقیده من این دو سریال ممکن است در مقوله "عشق" با هم شباهت داشته باشند. اما در مقوله عشق تا به حال هزاران فیلم ساخته و هزاران فیلم هم ساخته میشود. به همین خاطر نمیتوان نامش را شباهت گذاشت. شباهت به شخصیتپردازی و درام است که این سریالها بسیار با هم متفاوت هستند.
بسیاری انتقاد کردند که عزیزالله حمیدنژاد با نشان دادن تصاویری از «طلا» اندیشه فولادوند و موضوع جزام او به واسطه "حجامت" قصد حمله به طبسنتی را دارد. آیا اینگونه بوده است؟
این سریال به هیچوجه موضوع طبسنتی و حجامت را رد نکرده است. چرا که سه نفر در این سریال حجامت میشوند از جمله شازده، سیمون و طلا. یک مورد است که به مشکل برمیخورد و آن طلاست. دلیل نمیشود که آن مورد به مشکل برخورده این تلقی را ایجاد کند که «بانوی عمارت» به موضوع طب سنتی و حجامت حمله کرده است. اصلاً به این موضوع اعتقاد ندارم.
چقدر مطالعات تاریخی داشتید برای اینکه بتوانید مناسبات تاریخی دوره زمانی "قاجار" را به تصویر بکشید؟
«بانوی عمارت» صرفاً تاریخی نیست به همینخاطر یک مقدار دستمان در پرداختها باز بود. اما برای اینکه با آن فضای تاریخی بهتر آشنا بشوم تاریخ ایران- پیرنیا را خواندم که از بدو پیدایش ایران تا زمان قاجار را روایت میکند. با مناسباتشان نسبتاً آشنایی پیدا کردم. به موزهها رفتم و آثار تاریخی زمان قاجار را مطالعه کردم و با توجه به صحبتهایی که با طراحان لباس و صحنه داشتم سعی کردم آن دریافتهایم از زمان تاریخی را به آنها منتقل کنم. آنها هم تمام تلاششان را به کار بستند آن فضا را با آکسسواری درستی که به منصه ظهور رساندند و لباسهایی که طراحی شد به مخاطب درست و وزین انتقال داده شود.