آرش محبینژاد دبیر انجمن قطعهسازان همگن اظهار داشت: تعداد خودروهای ناقصی که به دلیل کمبود قطعات یدکی در ایرانخودرو و
سایپا تجاری نشدهاند و در انبارها ماندهاند بیش از 90 هزار دستگاه است. این بدان معناست که سرمایه بسیار عظیمی از قطعهسازان و این دو خودروساز راکد مانده است. وی ادامه داد: بخش زیادی از این کمبود قطعات، اکثرا داخلی بوده و قطعهسازان به دلایل مختلفی همچون عدم پرداخت معوقات از سوی خودروسازان، مشکلات ارزی و تهیه مواد اولیه خارجی و مشکلات ارزی، نتوانستهاند قطعه مورد نیاز را تولید و تحویل خودروسازان دهند. در این بین بخش اندکی از این خودروها نیاز به تامین قطعات وارداتی دارند.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از اِرانیکو، آرش محبینژاد در ادامه افزود: این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو خواهد شد، زیرا خودروساز باید مکانی را برای دپو و نگهداری این خودروها در نظر بگیرد و بعد از تامین قطعه، تکنسین و کارگر باید بر روی این خودروها کار کرده و دوباره مراحل کنترل کیفیت را سپری کنند که این موضوع باعث افزایش هزینهها برای خودروسازان میشود.
دبیر انجمن قطعهسازان همگن با اشاره به بدهیهای معوق خودروسازان به قطعهسازان، تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان بیش از 5 هزار میلیارد تومان بدهی معوق به قطعهسازان دارند که حتی اگر این بدهیها تعیین و تکلیف هم شوند، به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه و عدم فعالیت اکثر قطعهسازان، برای فعالیت دوباره نیاز به 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه در گردش دارند. ما برای حل مشکلات قطعهسازان، تمام مشکلات را به صورت تصویب شده به سران قوا و 290 نماینده مجلس فرستاده و یک پیشنهاد هشت بندی نیز ارائه کردهایم. در این شرایط و به نظر بنده تنها راه برونرفت از بحران فعلی اجرای این هشت بند است.