احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به مشکلات و معضلاتی که خودروسازان داخلی با آنها دست و پنجه نرم میکنند و با توجه به گذراندن زندگی سهامداران ایران خودرو و سایپا از سود سهامشان، از شورای رقابت خواست به خودروسازان داخلی اجازهی افزایش قیمتها را بدهد.
دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد : «ما منتظر نظر شورای رقابت در مورد خودروهای پر تیراژ تولید و مونتاژ داخلی هستیم. شورای رقابت در قیمتگذاری خودروها دست ما را باز بگذارد تا خودمان ملاحظهی مردم را بکنیم.»
نعمت بخش گفت: «با نظر به اینکه تولیدات متنوعی در کلاسهای مختلف داریم، انتظار میرود شورای رقابت همانطور که دیگر خودروسازان را از نظام قیمتگذاری معاف کرده است، خودروسازان داخلی را نیز از این قیمتگذاری معاف کند.»
دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: «هزینههای تولید در شرکتهای خودروسازی افزایش داشته است. به عنوان مثال، فقط در بخش حقوق و دستمزد کارگران با افزایش 14.5 درصد افزایش روبهرو شدهایم یا در مواد اولیه در مقطعی فولاد مبارکه، قیمت ورقهای فولادی را حدود 20 درصد گران کرد. ما اکنون در تهیه و تأمین بعضی از مواد اولیه با مشکلات زیادی روبهرو هستیم که این مشکلات توسط شرکتهای خودروساز به شورای رقابت گزارش شده یا در حال گزارش است.»
نعمت بخش ادامه داد: «ما سال پیش، بعد از 6 ماه از دریافت مجوز افزایش قیمت این کار را انجام دادیم. سیاست ما این است که تا حد ممکن بتوانیم با افزایش تولید و کم کردن هزینهها از گران شدن محصولات جلوگیری کنیم؛ اما اگر اینطور نشد، برای جلوگیری از ضرر و زیان، باید قیمتها را افزایش دهیم. بسیاری از سهامداران ایران خودرو و سایپا از طریق سهام این شرکتها زندگی خود را میگردانند و ما مجاز به ضرر رساندن به آنها نیستیم.»
او در مورد علت افزایش قیمت خودروهای داخلی در ابتدای سال 96 گفت: «خودروسازان خودشان قیمت محصولات را افزایش ندادهاند، بلکه این گرانی که مردم و خریداران در محصولات داخلی مشاهده میکنند، ناشی از گران شدن نرخ بیمه شخص ثالث و هزینه شمارهگذاری خودروها است؛ این مبالغ مازاد باید از طریق خودروسازان داخلی دریافت شود و در اختیار سازمانها یا شرکتهای مرتبط گذاشته شود.»