به تازگی نسل جدیدی از اصیل ترین خودرو اسپرت جهان یعنی سری 911 پورشه به جهانیان معرفی شده است و در راستای احترام به این مدل جاویدان که تلفیقی از مدرنیته و سنت به حساب می آید بر آن شدیم تا خلاصه ای از اولین مواجه خبرنگاران با این مدل تازه را در این مقاله ارائه دهیم.
فلسفه بنیادینی که در ماورای طراحی و توسعه نسل هشتم پورشه911 قرار گرفته، کاملا ساده و بی تکلف است. «مایکل اشتینر» رئیس بخش تحقیق و توسعه پورشه در اینباره این طور میگوید: تمایلات زودگذر و موقت را نادیده گرفتیم و تنها روی چیزهایی که میتوانستیم بهبود دهیم، متمرکز شدیم.
پورشه911 جدید با کد 992، در ابتدا به صورت چهار چرخ محرک و تحت نسخه کاررا 4S ارائه خواهد شد که نسبت به قبل عریض و طویلتر بوده و توان خروجی آن نیز بیشتر شده است.
اما مهمتر اینکه پورشه911 مدل 2020 از بدنه جدید، پیشرانه به شدت اصلاح شده، سامانه انتقال قدرت جدید، طراحی داخلی بدیع و سامانههای فناورانه کمک راننده بهره میبرد.
پنلهای آلومینیومی سرتاسر بدنه جدید را در برگرفتهاند. ساختار 992 تنها از 30 درصد فولاد ساخته شده که نسبت به 991 با 63 درصد فولاد، حدود 5درصد استحکام بیشتری دارد.
گلگیرهای جلو به میزان 1.8 اینچ عریضتر شدهاند تا جوابگوی فاصله بیشتر مابین چرخهای جلو بوده و نیز بتوانند سیستم خنککننده نسخه هیبریدی را در خود جای دهند.
طول کلی خودرو حدود 0.8 اینچ بیشتر شده تا بتواند استانداردهای مربوط به قوانین حفاظت از عابرین پیاده را رعایت نماید. فاصله بین محورهای جلو و عقب نیز بدون تغییر باقی مانده و معادل 245.11 سانتیمتر است.
اصلاحات آیرودینامیکی پورشه911 شامل بهرهگیری از یک اسپویلر فعال عقب با حدود 45درصد ناحیه موثر بیشتر و فلپهای متغیر دائمی در دریچههای ورودی هوای جلویی است که در سرعتهای میانی (مابین 64 تا 144 کیلومتر برساعت) بسته می شوند تا میزان درگ و مصرف سوخت خودرو کاهش یابد.
پیشرانه تخت شش سیلندر تویین توربو با کد 9A2 EVO به این خودرو نیرو میبخشد و به دلیل ارتقای اتصالات آن، لرزشهای موتور بسیار کاهش پیدا کرده است.
ضریب تراکم سیلندر از 1:10 به 1:10.2 افزایش یافته تا بیشتر مناسب انژکتورهای پیزو گردد. توربوشارژرهای 992 بزرگتر شده و اینترکولرهای جدید نیز جابهجا شدهاند تا جریان هوای بیشتری به آنها برسد.
توان خروجی این پیشرانهی اصلاح شده به 443 اسب بخار (6500rpm) و 529 نیوتن متر (2150 تا 5000rpm) میرسد که نسبت به کاررا S و کاررا 4S، در حدود 5 تا 10 درصد افزایش توان را نشان میدهد.
به دلیل استفاده از توربوشارژرهای بزرگتر، گشتاور پیشرانه به میزان 400 دوردردقیقه دیرتر به اوج خود میرسد. اما این تاخیر به وسیله تغییر در نسبتهای دنده و تعویض سریعتر دندهها در گیربکس هشت سرعته PDK جدید، جبران شده است.
این جعبه دنده توانایی انتقال 800 نیوتن متر گشتاور را در نسخه GT2 RS داراست. ضرایب دندهها طوری طراحی شدهاند تا میزان نویز و مصرف سوخت خودرو را کاهش دهند و 992 بتواند در دنده ششم به حداکثر سرعت خود یعنی 307 کیلومتربرساعت برسد.
پورشه ادعا میکند میزان شتاب صفر تا 96 این خودرو معادل 3.5 ثانیه است که حدود 0.4 ثانیه کمتر از مدل قبلی است. همچنین نسخه 4s به میزان 0.1 ثانیه نسبت به کاررا S سریعتر است.
چرخهای 20 و 21 اینچی در جلو و عقب خودرو نیز طوری طراحی شده تا از میزان کمفرمانی بکاهند و پایداری را حین عبور از پیچها افزایش دهند. تغییراتی هم بر روی شاسی و سیستم تعلیق صورت پذیرفته تا کنترل وسیله نقلیه با غربیلک فرمان کوچکتر 14.2 اینچی، راحتتر انجام شود.
پدال ترمز پورشه911 از مواد کامپوزیتی ساخته شده و از یک بوستر الکترونیکی در سیستم ترمز به جهت بهبود کارایی آن استفاده شده است.
992 از یک سیستم جدید کمکی راننده موسوم به حالت مرطوب (WET) رونمایی کرده است. یک سری حسگرهای آکوستیک (میکروفن تشخیص صدا) که در چرخها قرار دارند، میزان رطوبت مسیر را سنجیده و اگر این میزان از حد خاصی فراتر برود، به راننده توصیه میشود که حالت wet را انتخاب نمایند.
این حالت بر روی ترمزها، کنترل پایداری، سیستم گاز، اسپویلر و... تاثیر گذاشته و آنها را برای دستیابی به پایداری و چسبندگی بیشتر تنظیم مینماید.
رانندگی در یک جاده کاملا مرطوب، فواید این حالت را به خوبی برای ما روشن نمود. این سیستم به آن معنا نیست که شما می توانید در جاده های خیس سریعتر برانید، بلکه فقط به راننده در انجام یک رانندگی ایمن کمک میکند.
در داخل کابین با یک تاکومتر سنتی در میان دو صفحه نمایشگر 7 اینچی مواجه هستیم. در میان داشبورد نیز نمایشگر لمسی 10.1 اینچی رابط میان راننده با سامانه PCM است.
همچنین سامانههایی نظیر: کروز کنترل تطبیقپذیر با قابلیت استاپ/استارت، شناسایی علائم ترافیکی، سامانه حرکت بین خطوط، سیستم کمکی پارک دید اطراف و سیستم دید در شب، در این خودرو حضور دارند.
سیستم دید در شب، قابلیت تشخیص منابع گرمایی جاندار از غیر جاندار را داشته و در صورت وجود یک حیوان زنده در جاده، توسط لامپ های ماتریکسLED، به صورت خودکار به آن موجود هشدار میدهد.
قدرت بیشتر، چسبندگی افزونتر، تعویض دنده سریعتر و پایداری ارتقا یافته حین عبور از پیچها، از جمله قابلیتهایی است که میتوان آنها را در 911 جدید مشاهده نمود. با این تفاسیر، پورشه911 مدل 2020، نسبت به تمام اسلاف خود پیشرفت کرده است و می تواند عملکردی فراتر از مدل های قدیمی را به طرفداران دو آتشه خود ارائه دهد.