بهگزارش ایسنا، نگاهی به تاریخچه تشکیل وزارت نیرو بیانگر این است که تغییر و تحولات متعددی در این وزارتخانه صورت گرفته است؛ بهگونهای که پس از گذر از فراز و نشیبهای متعدد، سرانجام قانون تاسیس «وزارت نیرو» در بیست و هشتم بهمن 1353 به تصویب رسید. هدف از تصویب این قانون هم حداکثر استفاده از منابع انرژی و آب و همچنین تهیه و تامین انرژی و آب برای انواع مصارف عمومی شهروندان اعلام شد. وظایف اساسی وزارت نیرو درواقع نوع گسترده و همهجانبه از وظایف وزارت آب و برق پیشین بود.
تشکیل شرکتهای تامین و توزیع آب و تاسیسات آبوفاضلاب
ازجمله مهمترین این وظایف که در قانون تاسیس به آنها اشاره شده است؛ مطالعه و تحقیق درباره انواع انرژی و تعیین سیاستها و اجرای برنامههای انرژی، سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و بهرهبرداری از شرکتها و موسساتی که وظیفه تولید، انتقال و توزیع انرژی درسراسر کشور را بهعهده دارند و مطالعه و شناخت منابع آب کشور و بهرهبرداری از آنها، احداث نیروگاههای برق و تاسیسات تصفیه و آبرسانی در تمام نقاط ایران، ساخت و تولید انواع کالاهای آب و برق تعیین شد.
با تاسیس وزارت نیرو تمامی اختیارات وزارت آب وبرق به وزارت نیرو منتقل شد و حتی بر اساس ماده 9 این قانون سازمان انرژی اتمی ایران از سازمانهای زیرمجموعه وزارت نیرو محسوب شد و در اصلاح ماده یک قانون وزارت نیرو در بیستم اردیبهشت سال 1357، احداث، تکمیل و بهرهبرداری از نیروگاههای اتمی نیز از وظایف اصلی وزارت نیرو تلقی شد.
براساس ماده 8 این قانون، شرکت ملی نفت ایران نیز موظف شد که برنامههای تولید، پالایش و توزیع نفت و گاز را در اختیار وزارت نیرو قرار دهد. هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به توسعه و ضرورت استفاده گسترده ازانرژی اتمی، «سازمان انرژی اتمی» مستقل و از وزارت نیرو منفک شد. در ادامه تکمیل وظایف وزارت نیرو در 29 تیرماه سال 1354 قانون تشکیل «شرکت های تامین و توزیع آب و تاسیسات آبوفاضلاب شهرها» به تصویب رسید. بر اساس این قانون، ایجاد شبکههای جمع آوری و دفع فاضلاب نیز با همکاری شهرداریها یا بخش خصوصی برعهده وزارت نیرو گذاشته شد.
تصویب قانون توزیع عادلانه آب در سال 1361
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تشکیل «شواری انقلاب جمهوری اسلامی ایران»، با تصویب لایحه قانونی راجع به تغییرات وظایف وزارت نیرو مصوب سال 1359، بخشی از وظایف وزارت نیرو به سایر سازمانها یا وزارتخانهها منتقل شد. براساس این لایحه، تامین و توزیع آب آشامیدنی شهرها به استانداری و شهرداریها منتقل شد. ادارات آبیاری و تشکیلات مربوط به آنها نیز به وزارت کشاورزی و عمران روستایی واگذار شد. بدین ترتیب یک بار دیگر وظایف وزارت نیرو دست خوش تغییر و تحول شد.
ایران یکی از کشورهایی است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه خشک و نیم خشک کره زمین قرارگرفته است، به همین دلیل موضوع آب همواره مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و نبود قانون مشخصی دراین زمینه موجب بروز مشکلات حقوقی میشد. با تصویب قانون توزیع عادلانه آب در سال 1361 حدود و اختیارات یکی از اساسیترین وظایف وزارت نیرو که همواره با چالش عمومی روبرو بود، تعیین و مشخص شد. این قانون در پنج فصل و 52 ماده و 27 تبصره، وضعیت چگونگی حفاظت و بهرهبرداری از منابع آب و حتی فاضلاب را تشریح و هدفمند کرد. درهمین راستا نیز قانون تشکیل کمیته بزرگ سدهای بزرگ و کمیته ملی آبیاری و زهکشی با هدف تسهیل عضویت در کمیسیونهای بینالمللی و انجام مطالعات علمی در این زمینه در سال 1366 به تصویب رسید.
بازسازی و اجرای طرحهای عمرانی پس از جنگ تحمیلی
با پایان یافتن جنگ تحمیلی عراق علیه کشور ایران، بازسازی و اجرای طرحهای عمرانی شدت بیشتری گرفت و دولت و مجلس شورای اسلامی نیز توجه خود را به تصویب قوانین و اجرای طرح های عمرانی معطوف داشتند. وضعیت بهداشت محیط شهرها و الزام و ضرورت جمعآوری، انتقال و ساماندهی فاضلاب و تاسیسات آبرسانی شهرها و واحدهای صنعتی، مقدمات تصویب قوانینی را دراین زمینه به وجود آورد. برهمین اساس قانون تشکیل «شرکتهای آب وفاضلاب» در اسفندماه سال 1369 تصویب و ابلاغ شد. براساس این قانون ایجاد و بهرهبرداری از شبکههای توزیع آب شهری و جمعآوری و انتقال و تصفیه فاضلاب شهرها برعهده شرکتهای مستقلی با عنوان شرکتهای آبوفاضلاب استانی که زیر نظر وزارت نیرو انجام وظیفه میکنند، گذاشته شد.
واگذاری کلیه تامین خدمات آب و برق به وزارت نیرو در سال 1381
بخشی از امورات عمرانی مربوط آبرسانی روستاها و جمعآوری و دفع فاضلابهای روستایی هنوز تا این تاریخ دراختیار وزارت نیرو قرار نگرفته بود و کماکان برعهده وزارت جهاد سازندگی بود. به منظور یکپارچهسازی وظایف و واگذاری کلیه خدمات آب و برق به مردم، بنا به تصویب هیئت وزیران در مردادماه سال 1381 وظایف آبوفاضلابهای روستایی و همچنین برق رسانی به روستاها نیز به وزارت نیرو واگذار شد. به این وسیله کلیه وظایف تامین و آبرسانی به شهرها و روستاها، ایجاد شبکهها و تصفیهخانههای فاضلاب شهری و روستایی و تامین وتوزیع برق به شهرها و روستاها و مطالعه و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر ازجمله اساسیترین وظایف وزارت نیروست که هم اکنون در حال انجام است.
اقدامات وزارت نیرو از سال 1357 تاکنون
اما از سال 1357 تاکنون 14 وزیر و سرپرست سکاندار این وزارتخانه شدند و طی این مدت نیز اقدامات مختلفی برای تامین آب و برق مشترکان کشور انجام شد که از جمله آن میتوان به تحت پوشش قرار گرفتن 99.48 درصد جمعیت شهری به آب شرب سالم اشاره کرد. همچنین طبق اعلام وزرات نیرو بررسی عملکرد حوزه آب شهری نشان میدهد از جمعیت 18 میلیون نفری شهرهای ایران در ابتدای انقلاب اسلامی حدود 74.6 میلیون نفر تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار داشتند اما هماکنون از جمعیت 60 میلیون نفری شهرهای ایران، 99.48 درصد تحت پوشش این خدمات قرار گرفتهاند؛ این رقم تا پایان سال جاری به 99.5 درصد و تا پایان دولت دوازدهم به میزان 99.7 درصد افزایش خواهد یافت.
علاوهبر این، 2700 مشترک آب شهری ابتدای انقلاب در اوایل دولت یازدهم به 14 میلیون و 386 هزار مشترک و تا ابتدای دولت دوازدهم به 15 میلیون و 719 هزار مشترک رسیده که با اقدامات صورت گرفته هم اکنون تعداد مشترکان آب شهری کشور به 16 میلیون و 516 هزار خانوار افزایش پیدا کرده که براین اساس طی دولت تدبیر و امید بیش از دو میلیون و 100 هزار نفر به مشترکان آب شهری افزوده شده است.
تاسیس 124 تصفیهخانه آب شهری
در این بین، به دلیل رشد روزافزون جمعیت و افزایش تقاضای آب در شهرها حدود 26 هزار و 994 هزار کیلومتر خطوط انتقال آب شهری تا ابتدای دولت یازدهم در کشور ایجاد شده بود که این رقم تا ابتدای دولت دوازدهم به حدود 28 هزار و 492 کیلومتر و در حال حاضر به 29 هزار و 843 هزار کیلومتر رسید، بر این اساس در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از 2849 کیلومتر خطوط انتقال آب شهری در کشور ایجاد شده است.
همچنین طول شبکه توزیع آب شهری در ابتدای انقلاب حدود 24 هزار کیلومتر بوده که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به 141 هزار و 410 کیلومتر و در ابتدای دولت دوازدهم به 147 هزار و 550 هزار کیلومتر رسیده بود. در حال حاضر نیز طول شبکه توزیع آب شهری از مرز 155 هزار کیلومتر گذشته است، بنابراین در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از 14 هزار کیلومتر به طول شبکههای توزیع آب شهری کشور افزوده شده است.
بنا بر اعلام سازمانهای مربوطه، ازسوی دیگر در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود 27 واحد تصفیهخانه آب شهری در کشور فعال بوده که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به 124 واحد و در حال حاضر تعداد تصفیه خانههای آب شهری کشور به 139 مورد رسید؛ در حال حاضر تعداد مخازن آب شهری به 4667 مورد رسیده و حجم کل این مخازن نیز به 16 میلیون و 298 هزار مترمکعب افزایش یافته که این رقم در ابتدای دولت یازدهم حدود 14 میلیون و 821 هزار مترمکعب بوده است.
درحال حاضر جمعیت تحت پوشش شهرهای دارای شبکههای جمعآوری فاضلاب تا شهریورماه سال گذشته بالغ بر 27 میلیون و 577 هزارو 434 نفر بوده که این تعداد 47.6 درصد جمعیت شهری کشور را در بر دارد و بر اساس آخرین خبرها 112 تصفیهخانه فاضلاب در حال ساخت است. همچنین در حال حاضر در 295 شهر کشور طی 6 میلیون و 641 هزار فقره انشعاب فاضلاب که توسط 59 هزارو 500 کیلومتر شبکه جمعآوری میشود در مدار بهرهبرداری قرار دارند.
وعده ایجاد 40 تصفیهخانه آب و فاضلاب جدید
میزان تولید سالانه پساب در ایران، حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است که این میزان در نتیجه فعالیت بالغ بر 183 باب تصفیهخانه با فرآیندهای مختلف تصفیه تولید میشود، تعداد تصفیهخانههای با فرآیند لجن فعال که جزو فرآیندهای تصفیه کامل و حتی پیشرفته است، به بیش از 90 تصفیهخانه میرسد و مابقی تصفیهخانهها نیز دارای فرآیندهایی نظیر لاگون هوادهی و برکه تثبیت هستند که شرایط لازم برای تولید پساب جهت مصارف کشاورزی را دارا هستند.
طبق اعلام مسوولان آبی کشور قرار شده به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 40 تصفیهخانه آب و فاضلاب در کل کشور ایجاد شود که اعتبار اجرای این طرح 1766 میلیارد تومان تخمین زده شده است و این 40 تصفیهخانه ظرفیت یک میلیون و 549 هزار مترمکعب تصفیه آب و فاضلاب در طول شبانهروز را دارد همچنین قرار شده 26 تصفیهخانه فاضلاب، 12 تصفیهخانه آب و دو آب شیرینکن نمکزدایی احداث شود که این 12 تصفیهخانه قابلیت تصفیه یک میلیون مترمکعب آب را در شبانهروز دارد.
افزایش 11 برابری ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور
علاوهبر این، در بخش برق نیز در حالی که جمعیت کشور نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی حدود 2.25 برابر شده ولی با این وجود ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور 11 برابر افزایش یافته و به بیش از 80 هزار مگاوات رسیده است. همچنین طول شبکههای برق نیز در این مدت 11.3 برابر شده و براساس برآورد گرفته ظرفیت پستهای برق نسبت به ابتدای انقلاب 14 برابر و تعداد ترانسفورماتورهای توزیع نیز بیش از 27 برابر شده است.
رشد 13 برابری روستاهای برخوردار از نعمت برق
رشد 13 برابری روستاهای برخوردار از نعمت برق طی 40 سال گذشته نیز یکی از نکات مهم در این حوزه است چراکه با توجه به نقش برق در توسعه و آبادانی کشور و همچنین افزایش سطح آسایش و رضایتمندی مردم شاهد توسعه اقدامات این صنعت در ایران بودهایم و در مدت زمان به اعتقاد کارشناسان، فعالیت دولت تدبیر و امید سرعت بیشتری برای گسترش فعالیتهای این بخش شکل گرفته، به طوری که طی حدود پنج سال اخیر بیش از 11 هزار مگاوات به ظرفیت نصب شده کشور افزوده شده است. همچنین باید گفت که در دوران دولت تدبیر و امید بیش از 150 هزار میلیارد تومان از منابع مختلف برای صنعت برق کشور سرمایهگذاری شده است و تدابیر صورت گرفته موجب شده تا کشور ما امروزه در میان کشورهای توسعه یافته از حیث دسترسی به انرژی الکتریکی قرار بگیرد.
رشد قابل توجه تجدیدپذیرها
نگاهی به روند توسعه انرژیهای پاک در کشور نیز حاکی از آن است که ظرفیت شش مگاواتی نیروگاههای تجدیدپذیر در ابتدای انقلاب هم اکنون به 670 مگاوات رسیده است؛ در ابتدای دولت تدبیر و امید کل ظرفیت نصب شده کشور در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر 165 مگاوات بوده که در پایان دولت یازدهم این رقم با تغییر رویکرد سرمایهگذاری از سوی بخش دولتی به سرمایهگذاری توسط بخش غیردولتی و ایجاد تعرفههای متنوع برای قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به حدود 341 مگاوات رسیده بود و از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال جاری، ظرفیت نصب شده انرژیهای تجدیدپذیر با رشد 96 درصدی به 670 مگاوات رسیده است.
همچنین در راستای تنوع بخشی اقتصادی در سبد انرژی با تاکید بر انرژیهای تجدیدپذیر، ظرفیت نصب شده انرژیهای برقآبی تاکنون از مرز 12 هزار مگاوات گذشته است و بر اساس برنامهریزی صورت گرفته، ظرفیت نصب شده کشور در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر تا پایان سال جاری به 1141 مگاوات خواهد رسید و در مجموع تا پایان دولت دوازدهم 4000 مگاوات به ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.
بر اساس این گزارش از تیرماه سال 1388 تا پایان آذرماه سال 1397، حدود دو میلیارد و 673 میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژیهای تجدیدپذیر توانسته از انتشار یک میلیون و 844 هزار تن گاز گلخانهای بکاهد .همچنین این میزان تولید انرژیهای نو باعث شده 759 میلیون مترمکعب از مصرف سوختهای فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود.
گفتنی است، این میزان تولید انرژیهای نو باعث صرفهجویی 588 میلیون لیتری مصرف آب در سالهای اخیر شده همچنین این میزان انرژی موجب ایجاد اشتغال 43 هزار و 600 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایهگذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 101 هزار میلیارد ریال رسیده است.
50 سال تا اتمام پروژههای نیمهتمام وزارت نیرو
البته در این بین، پروژههای نیمه تمام وزارت نیرو نیرو کم نبوده و هر دولت تعدادی پروژه را برای دولت بعدی به ارث گذاشته است، پروژههایی که اتمام آنها دستکم به 50 سال زمان نیاز دارد، چراکه در حال حاضر 717 طرح نیمه تمام در بخش آب و انرژی وجود دارد که برای اتمام آنها بیش از 160 هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است.
در این بین، در مردادماه امسال 52 طرح نیمه تمام آب، برق و فاضلاب به ارزش حدود 20 هزار میلیارد تومان در مرحله واگذاری قرار گرفته و قرارداد 26 طرح مربوط به آب و فاضلاب شهری نیز به ارزش حدود 1900 میلیارد تومان برای همکاری با بخش خصوصی آماده شده است.
اما درباره سهم نیروگاهها در واگذاری به بخش خصوصی نیز باید گفت که این موضوع بر اساس اصل 44 قانون اساسی دنبال میشود و شامل طرحهایی است که بر اساس سیاستهای اصل 44 و راهبری سازمان خصوصیسازی آماده واگذاری بوده که در سقف 80 درصد ظرفیت نیروگاههای موجود است و بخش قابل توجهی از آن واگذار و تعداد دیگری نیز آماده شده است.
تبیین پروژههای متعدد در دولت دهم برای وزارت نیرو این دولت را با مشکلات زیادی روبرو کرد، به طوری که اکنون وزارت نیرو با حجم وسیعی از پروژه های اجرا نشده که هر کدام به میلیاردها تومان سرمایه نیاز دارد روبروست که حل این مساله نیازمند تدابیر قابل اجراست.
وجود 109 سد نیمه تمام در حال ساخت در ایران
از سوی دیگر درباره وضعیت سدهای کشور نیز باید گفت که در حال حاضر 109 سد نیمه تمام در حال ساخت در کشور داریم که از این تعداد 43 سد، هدف شرب را بهدنبال دارد و باید حداکثر تا پایان برنامه ششم وارد مدار بهرهبرداری شود. البته این در شرایطی است که با تشدید وضعیت بد منابع آبی کشور در سالهای اخیر، رویکردهای متفاوتی درباره سدسازی ایجاد و موجب شد دولت دوازدهم نگاه تیزبینانهتری نسبت به این مساله داشته باشد که درنهایت منجر شد به اینکه در مطالعات طرحهای سدسازی، ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت حقابهها توسط مهندسان مشاور ذیصلاح مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد و مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ شود. به گونهای که در دولت یازدهم برای احداث 40 سد بازنگری صورت گرفت که طی این بازنگری این نتیجه گرفته شد که ساخت حدود 11 سد توجیه اقتصادی ندارد و ممکن است با اقدامات جایگزین همچون تغذیه مصنوعی، ایستگاه پمپاژ برداشت عملیات سدسازی متوقف شود.
همچنین در طرح بازنگری سدها برای برخی از سدها تعدیل ارتفاع با هدف پیش رفتن به سمت مصارف اولویتدار صورت گرفت، درمجموع با توجه به بازنگریهای صورت گرفته 23 سد بهدلیل محدودیتهای منابع مالی در حالت راکد قرار گرفته است. درمجموع 30 سد بزرگ در دولت یازدهم به بهرهبرداری رسید که میتوان گفت 20 درصد کل سدهای کشور در طول سه سال و نیم گذشته به بهرهبرداری رسیده، همچنین تعداد 150 و 124 سد در کشور بهترتیب در مراحل مختلف مطالعاتی و اجرایی قرار دارد که ظرفیت احجام مخازن آنها بهترتیب 23.7 و 21.6 میلیاردمترمکعب است.
ازسوی دیگر مقایسه آمار مربوط به ساخت سدهای بزرگ در ایران بهعنوان یکی از صنایع استراتژیک قبل و بعد از انقلاب اسلامی بسیار جالب و قابل توجه است. تا قبل از انقلاب اسلامی، 19 سد مخزنی با حجم مخزن 13 میلیارد مترمکعب (معادل 25 درصد) و ظرفیت آب قابل تنظیم سالانه 14 میلیارد مترمکعب در کشور بهرهبرداری میشد که پس از انقلاب اسلامی و تا بهمن ماه سال 1395، به تعداد 165 سد مخزنی با حجم کل حدود 51 (معادل 75 درصد) و ظرفیت آب قابل تنظیم 37 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.
بهطور میانگین استحصال آب از سدهای کشور در دولت تدبیر و امید، سالانه حدود 800 میلیون مترمکعب است که رشد 60 درصدی را نشان میدهد و این در حالی است که قبل از دولت یازدهم میانگین استحصال آب از سدهای کشور سالانه کمتر از 500 میلیون مترمکعب بوده است. در دولت دوازدهم تدابیر برای سدسازی سختگیرانهتر شده، بهطوریکه برای امکان احداث هر سد، توجیه آن به لحاظ فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مورد بررسی قرار میگیرد، همچنین تأمین حقابههای موجود، جزو اهداف اولیه کلیه طرحهای سدسازی است و تأمین حقابهها از آب تنظیمی سد یا رهاسازی آن در اهداف طرحها با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت حوضه آبریز، توسط کمیته تخصیص وزارت نیرو انجام میشود.
علاوهبر این، وزارت نیرو بهعنوان متولی و مسئول تأمین نیازهای آبی برای مصارف مختلف به ویژه نیازهای شرب و بهداشت، ضمن تلاش در جهت توسعه همهجانبه بخش آب کشور در قالب سیاستها و برنامههای مصوب و توجه به ارزش اقتصادی، امنیتی، سیاسی و زیستمحیطی آب، مهار آبهای سطحی و توسعه بهرهبرداری بهینه منابع آب را در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی کشور، در سرلوحه برنامههای خود قرار داده و با توجه به اهمیت کنترل آبهای سطحی و ضرورت بهرهگیری مدبرانه از آن، تلاشهای گستردهای را انجام داده است.
سد گتوند همچنان سوال برانگیز
برخی پروژهها نیز همچون سد گتوند علیرغم اینکه سالها در دست مطالعه قرار گرفت و مدتی بهطور خاص و ویژه توسط دانشگاه تهران مورد ارزیابی بود اما ابهاماتی در مورد آن موجود دارد و همچنان رییس سازمان محیط زیست کشور بر این باور است که اشتباهات مهندسی در ساخت سد گتوند، عامل شوری آب خوزستان شده است.
همچنین یکی از سوالات پایه نمایندگان مجلس در سالهای اخیر وضعیت سد گتوند از وزرای نیرو بوده است، سوالی که پاسخ قانع کنندهای را برای آن ها در برنداشته البته باید گفت که تحقیقات دانشگاه تهران دو راهکار را بهدنبال داشت اما همچنان وضعیت این سد انتقادهایی را بهدنبال دارد.
پروژههای چشم انتظار اخذ مجوز از سازمان محیط زیست
البته در این میان نیز برخی پروژهها نیز در مسیر اخذ مجوز از سازمان محیط زیست دچار توقف شدهاند که از جمله این پروژهها میتوان به پروژههای انتقال آب اشاره کرد که سالهاست در انتظار اخذ مجوز و درگیریهای محلی باقی ماندهاند، موضوعی که لازم است هرچه زودتر از سمت دولت تعیین تکلیف شود.
دریاچه ارومیه و زاینده رود کی جان میگیرند؟
یکی دیگر از مباحثی که طی این سالها انگشت اتهام را به سمت وزارت نیرو گرفته، وضعیت دریاچه ارومیه و زایندهرود است؛ گرچه طی سالهای اخیر اقداماتی برای این احیای این دو بخش انجام شده اما متاسفانه طبق گفتههای محمد حاجرسولیها - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران - شرایط چندان مناسب نیست، اما تدابیر متعددی برای بهبود وضعیت اندیشیده شده است.
وی با اشاره به وضعیت زایندهرود، اظهار کرده که امسال نتوانستیم توزیع آب کشاورزی در مناطق داشته باشیم و باید گفت که هشت درصد میزان مخازن کمتر شده است .همچنین درباره دریاچه ارومیه نیز باید گفت که شرایط همچون سال گذشته است و برای احیای این دریاچه کارگروه احیاء از مدتها قبل ایجاد شده و 26 راهکار را برای رفع چالشهای مربوط به این حوزه در نظر دارد.
در هر حال، تامین آب و برق ایران، جز وظایف اصلی وزارت نیروست که طی این سالها نیز اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است اما باتوجه به قرار گرفتن ایران در یک اقلیم خشک و نیمهخشک و همچنین فراگیری بحران آب در کره زمین لازم است تا اقدامات مدبرانهای برای سروسامان دادن به وضعیت اندیشیده شود.