نسل جدید فورد اکسپلورر از تابستان امسال به بازار خواهد آمد
فورد در آستانه نمایشگاه خودروی دیترویت، نسل جدیدی از مدل اکسپلورر (Explorer) را رونمایی کرد. اکسپلورر محبوبترین شاسیبلند در بازار آمریکا است. از اوایل دهه نود میلادی که اولین سری از اکسپلورر به بازار آمد تاکنون نزدیک به هشت میلیون دستگاه از این ماشین فروخته شده است.
نسل ششم اکسپلوور به بازار میآید
ششمین نسل از اکسپلورر در حالی به بازار میآید که فورد با توقف تولید مدلهای سدان تصمیم گرفته تنها بر ساخت ماشینهای شاسیبلند تمرکز کند. استراتژی جدید بر اهمیت اکسپلورر افزوده و آن را به یکی از مهمترین مدلهای فورد تبدیل کرده است.
فورد نسل جدید اکسپلورر را در مراسمی پر زرق و برق در یک استادیوم رونمایی کرد
بیل فورد، رییس هییت مدیره فورد، در مراسم رونمایی گفت: اکسپلورر جدید با این هدف تولید شده که امکاناتی بهتر از لندروور در اختیار راننده قرار دهد، اما قیمتش به گرانی لندروور نباشد. اگرچه چراغها و جلوپنجره جدیدی برای اکسپلورر طراحی شده، اما ظاهر نسل جدید در نگاه اول تفاوت چندانی با نسل قبلی ندارد.
ماشین برخلاف گذشته دیفرانسیل عقب است، اما میتوان آن را با دو دیفرانسیل سفارش داد. فورد میگوید قابلیتهای خارج از جاده اکسپلورر، مخصوصا در مدلهای دو دیفرانسیل از قبل بهتر است.
شش نسل اکسپلورر در کنار هم. فورد در سی سال گذشته حدود هشت میلیون دستگاه از این ماشین فروخته است
فورد با اکسپلورر نسل جدیدی از سیستم پارک خودکار خود را هم معرفی کرد. برخلاف گذشته که رانندگان برای پارک خودکار باید گاز و ترمز را کنترل میکردند، در سیستم جدید، ماشین هنگام پارک کنترل کامل را در دست دارد و نیازی به راننده نیست.
علاوه بر موتورهای چهار و شش سیلندر، اکسپلورر برای اولین بار با قوای محرکه هیبرید هم به بازار عرضه خواهد شد. قیمت پایه ماشین کمی بیشتر از سی هزار دلار است و با سفارش امکانات لوکس، قیمت گرانترین مدل به شصت هزار دلار میرسد. نسل جدید فورد اکسپلورر از تابستان آینده به بازار عرضه خواهد شد. این ماشین با تویوتا هایلندر و شورلت تراورس رقابت میکند.
یک سوم ماشینهایی که بنز در سال 2018 فروخت شاسیبلند بود
بنز یا بامو؟در رقابت داغ و قدیمی برای کسب عنوان پرفروشترین خودروساز لوکس جهان، بنز برای سومین سال پیاپی رقیب خود بامو را شکست داد و با فروش دو میلیون و 310 هزار ماشین، برترین خودروساز لوکس جهان در
سال 2018 شد.
بنز مانند خودروسازان دیگر سال سختی در آمریکا و اروپا داشت. فروش این شرکت در آمریکا 6.3 درصد و در اروپا 2.3 درصد کاهش داشت. اما این شرکت با کمک رشد یازده درصدی فروش در چین توانست به رکورد تازهای در فروش دست یابد.
فروش مدل S، لوکسترین مدل این کارخانه، در سال 2018 دوازده درصد نسبت به سال قبل بیشتر شد. سهم مدلهای کوچکتر بنز حدود 25 درصد کل فروش کارخانه بود و یک سوم مشتریان بنز مدلهای شاسیبلند این کارخانه را انتخاب کردند.
رشد فروش بامو در سال 2018 دو برابر بنز بود و 1.8 درصد نسبت به سال 2017 بیشتر بود. اما این افزایش برای سبقت گرفتن از بنز کافی نبود و در پایان سال بامو با دو میلیون 125 هزار دستگاه فروش به مقام دوم رسید.
بامو با فروش دو میلیون و 125 هزار دستگاه دومین خودروساز لوکس جهان در سال 2018 بود
بامو در رقابت با بنز به طور کامل بازنده نبود. گروه خودروسازی بامو که رولزرویس و مینی را هم شامل میشود سال گذشته دو میلیون 490 هزار دستگاه فروش داشت. در حالی که مجموع فروش مرسدس-بنز و اسمارت، خودروساز دیگر گروه دایملر، دو میلیون 440 هزار دستگاه بود.
جایگاه سوم در جدول پرفروشترین خودروسازان لوکس جهان به آئودی رسید. فروش این کارخانه سال گذشته 3.5 درصد کاهش یافت و به یک میلیون و 870 هزار دستگاه رسید.
تسلا، سازنده خودروهای لوکس الکتریکی سال گذشته 245 هزار دستگاه ماشین فروخت. با اینکه فاصله فروش این شرکت با رقیبان آلمانیاش زیاد است، اما با افول موتورهای درونسوز و فراگیر شدن ماشینهای الکتریکی، فرصتی فراهم شده تا شاید این شرکت بتواند در آینده برتری سه خودروساز آلمانی را به چالش بکشد.
کانسپت جدید هیوندای علاوه بر چرخ، چهار پای رباتیک دارد
پیادهروی با هیوندای
هیوندای در نمایشگاه لوازم الکترونیکی در لاسوگاس، کانسپتی از یک ماشین نمایش داد که میتواند با شیوهای شبیه به راه رفتن از موانعی با ارتفاع یک و نیم متر عبور کند.
به هر چرخ این ماشین که نامش الویت (Elevate) است، پاهایی وصل است که میتواند در همه جهتهای حرکت کند. قوای محرکه الویت برقی است و هر چرخ یک موتور الکتریکی دارد. پاهای ماشین، هنگامی که از آنها استفاده نمیشود در زیر ماشین جمع میشود.
از کانسپت جدید هیوندای میتوان به عنوان تاکسی معلولان استفاده کرد
میتوان بسته به نیاز، اتاقهای مختلفی برای ماشین انتخاب کرد. مثلا اتاقی که برای امدادرسانی طراحی شده و به امکانات پزشکی مجهز است یا تاکسی برای معلولانی که دسترسی به ماشین در محل زندگیشان مشکل است. این کانسپت جنبه نمایشی دارد و هیوندای برنامهای برای تولید آن اعلام نکرده است.
اخراج گسترده در اروپا
گروه خودروسازی جگوار-لندروور و فورد هفته گذشته اعلام کردند هزاران کارمند خود را اخراج خواهند کرد. کاهش تقاضای خودرو در چین، از رونق افتادن ماشینهای دیزل و بلاتکلیفی خودروسازان در جریان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله دلایلی است که به این اخراج گسترده دامن زده است.
جگوار-لندروور 44 هزار کارگر و کارمند در بریتانیا دارد
جگوار-لندروور، بزرگترین خودروساز بریتانیا اعلام کرده 4500 نفر از نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد. بیشتر کسانی که کار خود را از دست میدهند در کارخانههای این شرکت در بریتانیا کار میکنند و پستهای مدیریتی دارند. فروش ماشینهای جگوار-لندروور در چین سال گذشته به خاطر تغییر تعرفهها کاهش چشمگیری داشت تا حدی که فروش در آخرین ماه سال میلادی تقریبا نصف شد.
فروش خودرو در بریتانیا هم تعریفی ندارد. از رونق افتادن موتورهای دیزل و بلاتکلیفی وضعیت اقتصاد پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شد تا فروش ماشین سال گذشته حدود هفت درصد کاهش یابد. هم هفته گذشته اعلام کرد با آغاز برنامهای برای سودآور کردن کسب و کارش در اروپا، هزاران کارگر را اخراج خواهد کرد.
قرار است طبق برنامه تازه، تولید مدلهای زیانده متوقف شده و چند کارخانه هم تعطیل شود. فورد همچنین به زودی قرار است با فولکسواگن برای ساخت چند مدل همکاری کند که این شرکت را به بخشی از نیروی کار خود بینیاز میکند. فورد در اروپا 50 هزار کارگر و کارمند دارد که حدود نیمی از آنها در آلمان کار میکنند.
منبع: بی بی سی