یادداشت: بازخوانی کار نامتعارف بیلسا در انگلیس

در اواخر دهه ۱۹۹۰ گاس پویت، هافبک اروگوئه‌ای از فوتبال اسپانیا راهی چلسی شد.

به گزارش "ورزش سه"، او می‌گوید: «یک هم‌تیمی در ساراگوسا داشتم که چهار، پنج سال را در انگلیس گذرانده بود. او به من گفت که چه کارهایی را نباید انجام دهم. او گفت شیرجه نزن و تلاش نکن که به‌اجبار پنالتی بگیری، با دستت گل نزن، سعی نکن داور را فریب بدهی و تلاش نکن او را مجاب به دادن کارت زرد به یک حریف بکنی.

در آن هنگام از خودم می‌پرسیدم مگر به کجا می‌روم؟ فکر می‌کردم دارم به یک سیاره دیگر می‌روم! اما توانستم خود را سازگار کنم و جا بیفتم.»

حالا مارسلو بیلسا، مربی لیدز یونایتد با این شرایط آشناست. این مربی آرژانتینی درگیر رسوایی جاسوسی از حریف شده است، چراکه یکی از اعضای کادر فنی او را در حالی گرفته‌اند که تلاش می‌کرده یک جلسه تمرینی دربی کانتی را به‌صورت مخفیانه تماشا کند.

لیدز بازی را 2 بر صفر برد و در صدر جدول چمپیونشیپ ماند، اما بازی و عملکرد تیم زیر سایه جنجال رسانه‌ای رفت. فرانک لمپارد، مربی دربی اصلا راضی نبود و این را در عکسی که پس از بازی از او و بیلسا منتشر شد هم نشان داد.

بیلسا پس از بازی پذیرفت باید با هنجارهای انگلیس سازگار شود اما او اتهام زیر پا گذاشتن بازی جوانمردانه را هم رد کرد. او شاید به آموزه‌های سون تزو در کتاب «هنر جنگ» عمل کرده است که می‌گوید: «اگر دشمنانت را می‌شناسی و خودت را می‌شناسی، حتی در صد نبرد هم در خطر قرار نخواهی گرفت.»

بیلسا دیوانه فوتبال و به‌شدت در اندیشه جزییات است. او به لیگی آمده که باید با تیم‌هایی بازی کند که شاید تا همین اواخر اصلا از وجودشان خبر هم نداشته است. از دید او طبیعی است بخواهد تا جایی که می‌تواند از رقیبان اطلاعات جمع کند، به‌ویژه که این نوع جاسوسی در آمریکای جنوبی رایج است.

در اواخر سال 2017 بود که تیم گرمیو برزیل برای فینال کوپا لیبرتادورس برابر لانوس آرژانتین آماده می‌شد. گرمیو تیم خوبی داشت و آرتور، هافبک فعلی بارسلونا در آن‌ هنگام در آن تیم بود. لوان، هافبک بازیساز تیم هم به‌عنوان بهترین بازیکن سال 2017 قاره آمریکای جنوبی انتخاب شد اما آنها از یک جاسوس هم استفاده کردند تا از رقیب خود اطلاعات به دست بیاورند. این جاسوس که سابقه زیادی در فوتبال آمریکای جنوبی دارد، نه‌تنها از دوربین‌های با نمای دور استفاده کرد تا جلسات تمرینی رقیب را ببیند، بلکه یک پهپاد هم در تمرین حریف به پرواز درآورد و از جلسه تمرینی آنها فیلم گرفت.

پهپاد دیده شد، جاسوس کشف شد، پلیس او را دستگیر کرد و او در نهایت گفت که برای گرمیو کار نمی‌کند. با این حال پیگیری‌های خبرنگاران نشان می‌داد که او برای گرمیو کار کرده است. رناتو پورتالوپی، مربی گرمیو گفت: «دنیا متعلق به آنهایی است که باهوش عمل می‌کنند. هر باشگاه برزیلی یک جاسوس دارد. تیم ملی برزیل جاسوس دارد. این چیزها که تازگی ندارد.»

حتی برخی خبرنگارانی که بیلسا را محکوم کرده‌اند هم در گذشته از جلسات تمرینی تیم‌ها جاسوسی کرده‌اند اما اگر جاسوسی از تمرینات حریفان کاری رایج در آمریکای جنوبی است، سر و صدای رسانه‌ها هم امری رایج در انگلیس است.


تیم ویکری - ESPN
منبع: ایران ورزشی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان