ویتامین های لازم برای پیشگیری از سرطان

انواع مواد مغذی برای مبارزه با سرطان در دسترس هستند اما مشکل این است که رژیم های غذایی ما اغلب فاقد این مواد مغذی است.

انواع مواد مغذی برای مبارزه با سرطان در دسترس هستند اما مشکل این است که رژیم های غذایی ما اغلب فاقد این مواد مغذی است.

پیشگیری از سرطان

هشت ماده مغذی جلوگیری کننده از انواع سرطان ها معرفی شده اند:

ویتامین دی

مطالعات نشان داده اند کسانی که سطوح بالای ویتامین دی را دریافت می کنند، در معرض خطر کمتری از ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، کلیه، روده، پانکراس، پروستات و سرطان های دیگر هستند. بیش از 90 درصد از ویتامین دی از راه نور خورشید سنتز می شود اما بیشتر مردم به خاطر ترس از ابتلا به سرطان پوست کمتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند در حالی که استفاده از کرم های ضد آفتاب استاندارد و رعایت موارد جلوگیری از آفتاب سوختگی، خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد. دریافت روزانه هزار تا 2 هزار وحد ویتامین دی در روز از طریق رژیم غذایی یا مکمل های این ویتامین برای جلوگیری از سرطان های یادشده مفید است.

 

کورکومین

مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین، ماده فعال بیولوژیک زردچوبه، علاوه بر اثرات آنتی ‌اکسیدانی و ضد التهابی، اثرات ضد سرطانی و ویژگی های ممانعت از ایجاد سرطان را هم داراست.

 

ویتامین های گروه ب

بعضی تحقیقات نشان داده است که ویتامین های گروه ب از جمله اسید فولیک یا همان ویتامین ب 9، می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. افرادی که اسید فولیک بیشتری دریافت می کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان کبد کمتر است. فولات، برای سلول ها و بافت های تکثیر یافته بسیار مفید است. برای مبتلایان به سرطان، مصرف مکمل فولات بسیار خوب است.

 

آنتی اکسیدان ها

برخی ترکیبات موجود در چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ها، باعث قطع رشد سلول های سرطانی در محیط آزمایشگاهی شده اند. افرادی که چای سبز می نوشند و از سیگار اجتناب می کنند، کمتر در معرض خطر سرطان مری هستند. البته چای سبز خواص دیگری نیز دارد و از بروز خطر حمله قلبی و ابتلا به اضطراب می کاهد.

 

سلنیوم

در مناطقی از جهان که سطح سلنیوم خاک بالا است، مرگ و میر کمتری ناشی از سرطان ریه، سینه، روده بزرگ، تخمدان، گردن رحم، مثانه، لوزالمعده و سرطان مری گزارش شده است. از آنجا که بدن نیاز کمی به این ماده معدنی دارد، انجمن سرطان آمریکا توصیه کرده است که با یک رژیم غذایی سالم و همراه با مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات می توان این میزان سلنیوم را به دست آورد. آجیف غذاهای دریایی، غلات سبوس دار، گوشت و مرغ، نیز حاوی سلنیوم هستند.

 

روغن ماهی

برخی تحقیقات نشان می دهد زنانی که دو بار در هفته ماهی مصرف می کنند کمتر دچار ابتلا به سرطان آندومتر می شوند. با این حال روغن ماهی فواید دیگری هم دارد از جمله این که منجر به جلوگیری از بیماری های قلبی یا سکته مغزی می شود ضمن این که با کاهش خطر ابتلا به افسردگی نیز ارتباط دارد.

 

بتاکاروتن

ویتامین آ شامل بتاکاروتن می تواند تومورها را کوچک کرده و سرعت رشد آنها را کاهش دهد. با این وجود مصرف بیش از حد ویتامین آ یا همان بتاکاروتن می تواند سمیت ایجاد کند. بیش از 5 هزار واحد بتاکاروتن در روز را نباید دریافت کرد.

آوای سلامت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان