ماهان شبکه ایرانیان

فعالیت ۳۰۰۰قایق صیادی بی‌مجوز در دریای عمان

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، صیادان سیستان و بلوچستانی هرچند در صید و صیادی سرآمدند اما کم هم چالش و مشکل ندارند، یک روز دزدی و غارت دریایی سومالیایی‌ها و روز دیگر ترالرها و از همه مهم‌تر مجوز، بنا به آمار رسمی و غیررسمی حداقل 3000 قایق صیادی در سیستان و بلوچستان فاقد مجوز صید هستند و 17 سال است غیرقانونی صید می‌کنند .

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: ما در 11 بندر صیادی سیستان و بلوچستان بیش‌از 1400 قایق صیادی و بالغ‌بر 900 فروند لنج صیادی داریم، لنج‌ها عمدتا در آب‌های فراساحل و نزدیک به آب‌های بین‌المللی اقیانوس هند صید می‌کنند و قایق‌های صیادی هم در آب‌های ساحلی.

هدایت‌الله میرمرادزهی می‌افزاید: از حداقل 17 سال پیش تاکنون صدور مجوزهای صید جدید برای قایق‌های صیادی که در آب ‎‌های ساحلی دریای عمان، عمدتا تا حداکثر 12 مایل صید می‌کنند به‌دلیل محدویت منابع و آبزیان توسط سازمان شیلات لغو شده است. ازآنجایی‌که در این محدوده ساحلی ذخایر دریا اندک و در برخی موارد رو به انقراض هستند، سیاست سازمان شیلات حفظ ذخایر دریا در آب‌های ساحلی است .

وی تصریح می‌کند: اطلاعات جامع و منسجمی از قایق‌های صیادی بدون مجوز در سیستان و بلوچستان نداریم، اما تعدادشان حداقل به 3000 قایق صیادی می‌رسد که در این‌سال‌ها بدون مجوز صید کرده‌اند. هرچند در منابع ساحلی محدودیت شدید داریم اما به فراخور منابع آبی درخواست مجوز صید از سازمان شیلات کردیم و سازمان به 250 قایق در ماه‌های آینده پس از دو دهه، مجوز صید اعطا خواهد کرد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تاکید می‌کند: ما نمی‌توانیم برای 3000 قایق صیادی به‌صورت یکجا مجوز صادر کنیم چراکه به‌هیچ‌ عنوان منابع آبی در خط ساحل این اجازه را به ما نمی‌دهد؛ بسیاری از گونه‌ها در سال‌های اخیر به دلیل صید بی‌رویه روبه انقراض رفتند. برای قایق‌های جدید هم با رعایت محدودیت‌های زمان، مکان و نحوه صید مجوز صادر می‌شود؛ صیادان طبق برنامه شیلات و با روش صید انتخابی به صید می‌پردازند و نه با روش صید انتظاری که هرچه در تورشان آمد جمع کنند.

میرمرادزهی با اشاره به هدایت صیادان به صید فراساحل می‌گوید: سیاست اصولی و اساسی سازمان شیلات تقویت ناوگان فراساحلی و افزایش بهره‌وری از دریا در آب‌های فراساحل است، هرچند سیستان و بلوچستان رتبه اول صید و صیادی ایران به‌خاطر عمدتا صید صیادان فراساحل را دارد و این صیادان با بیش‌از 900 فروند لنج خود در آب‌های کمیسیون بین‌المللی تن ماهیان اقیانوس هند (IOTC) با حداقل 30 تا 35 روز دریاروی و فاصله‌های بیش‌از دو هزار مایل به صید می‌پردازند اما بنا داریم با تقویت ناوگان صیادی فراساحل به برداشت حداکثری از کمیسیون برسیم، ما دربرداشت عقبیم و بسیاری از کشورهای پیشرفته با روش‌های نوین خیلی بیشتر از ما صید می‌کنند .

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خاطرنشان می‌کند: برای افزایش میزان بهره‌وری ناوگان فراساحلی، تغییر روش صید از سنتی به مدرن، اعزام کشتی‌های پشتیبان به همراه لنج‌ها و اعزام کشتی‌های بزرگ صید صنعتی را به آب‌های فراساحلی در دستور کار داریم؛ تنها با اعزام کشتی‌های بزرگ صید صنعتی که همین حالا هم به‌صورت موردی از چابهار اعزام می‌شوند میزان صید سیستان و بلوچستان به‌صورت قابل توجهی افزایش می‌یاید. کشتی‌های صید صنعتی ظرفیتی بیش‌از 2 هزارتن دارند و این درحالی است که ناوگان صیادی سنی و لنج‌های ما ظرفیت حداکثر 100 تا 120 تن دارند؛ برای تقویت ناوگان سنتی هم اعزام کشتی‌های پشتیبان را در نظر گرفتیم که این کشتی‌ها با تامین نیازهای لنج از جمله آذوقه، سوخت و انبار مدت دریاروی را افزایش داده و میزان صید و بهره‌وری لنج‌ها را بالا می‌برند .

هرچند سیاست شیلات تقویت ناوگان فراساحل است و تشویق صیادان ساحلی به صید در فراساحل است اما این سیاست تاکنون حداقل در عمل آنچنان عملیاتی نشده و هم‌چنان همان حداقل 3 هزار قایق صیادی درحال صید در آب‌های ساحلی‌اند .

6000 خانوار غیرقانونی روزگار می‌گذارنند

یک صیاد محلی به ما می‌گوید: در قایق صیادی به‌طور متوسط حداقل دو نفر کار می‌کنند، این یعنی 6000 نفر در سیستان و بلوچستان دو دهه است که در انتظار مجوز صید هستند، البته قایق‌هایی هستند که تا پنج صیاد روی آن‌ها کار می‌کند، دو نفر استاندارد است.

محمد حنیف بلوچ شهرکی می‌افزاید: قایق‌های بدون مجوز بیشتر شب‌ها به صید می‌روند، یگان حفاظت شیلات هم زیاد با آن‌ها کاری ندارد چون تنها راه درآمدشان همین صیادی است و اگر نروند کار دیگری بلد نیستند و زندگی 6000 خانوار از هم می‌پاشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان