شناسه : ۱۴۱۴۰۶۵ - جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۰
بازگشت پارکبانها، از شایعه تا واقعیت
به گزارش اقتصادآنلاین، موضوع ایجاد گروه یا رستهای برای مدیریت پارک حاشیهای به یک دهه قبل برمی گردد چراکه در آن زمان توافقاتی بین پلیس راهور و شهرداری تهران برای آنچه که ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیهای خودرو نامیدند، انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبانها در سطح شهر و معابر پایتخت شد.
بر اساس این توافق، افرادی به نام «پارکبان» در خیابانها مستقر شدند تا در راستای ساماندهی پارکهای حاشیهای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازهای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت میکردند و نهایتا هم مردم با همه کمی و کاستی ها، بحث ها و جدلها بالاخره حضور افرادی به عنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما به دلیل برخی مشکلات و مسایل و رفتارهای برخی پارکبانان در دریافت وجه بیشتر از رانندگان و ... کم کم زمینه اعتراض مردم ایجاد شد.
یکی از مهمترین تخلفات پارکبانهای شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیمساعتهای رایگانی که برای پارک حاشیهای در نظر گرفته شده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقمهایی فراتر از میزانی میشدند که بر روی برگههای در دست پارکبانها درج میشد و این بحث و جدل ها ادامه داشت تا اینکه مازیار حسینی معاون وقت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در آذر 1395 گفته بود: عملا از سال 94 تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبانها ندارد، پولی که بابت پارک حاشیهای اخذ میشود به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته می شود.
حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبان ها باشیم.
بعد از مدتی نیز هرگونه فعالیت پارکبانان در معابر ممنوع اعلام شد و پرونده پارکبان ها به طور کل بسته شد اما حالا با گذشت دو الی سه سال از ممنوعیت فعالیت پارکبانها بار دیگر زمزمه های استفاده از آنها که غیرقانونی نیز هست به گوش می رسد بگونه ای که محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفته است:" با توجه به مصوبه شورای شهر تهران در سال 95 مبنی بر الزام شهرداری تهران نسبت به مکانیزاسیون پارک حاشیهای و همچنین مصوبه اخیر شورای شهر پنجم مبنی بر ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی پارک حاشیهای و بکارگیری تکنولوژی روز در دنیا، شاهد این مسئله هستیم که معاونت حمل و نقل و ترافیک در یکی از مناطق شهرداری تهران به صورت منطقهای و بدون ارائه برنامه عملیاتی هماهنگ برای کل سطح شهر تهران، مناقصهای در راستای واگذاری مکانهای پارک حاشیهای، آن هم در قالب قراردادهای غیرمکانیزه و به وسیله ثبت تصاویر توسط اپراتورهای انسانی برگزار کرده و پیمانکار را نیز انتخاب کرده است."
اما با اینکه دبیر کمیسیون حمل ونقل در مصاحبه خود تاکید زیادی بر استفاده دوباره از پارکبان ها داشته اما کامران اخباری معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این موضوع را رد کرده و در واکنش به این خبر در مورد استفاده از پارکبان در تهران میگوید: از پارکبان به شکل سنتی و غیر مکانیزه استفاده نمیکنیم.
وی با بیان اینکه در صحبت دبیر کمیسیون حمل ونقل شورا به مصداق مشخصی که در کدام منطقه و معبر از پارکبان استفاده شده، اشاره نشده است گفت: شهرداری تهران در هیچ منطقه ای پارکبان راهاندازی نکرده است و بیان این گونه مطالب مبهم و کلی سبب بی اعتمادی مردم به سیستم مدیریت شهری می شود.
اخباری با بیان اینکه ممکن است یک مجتمع یا مرکز تجاری آنهم در پارکینگ و فضای مرتبط با مجتمع و برای نظم دهی به عبور و مرور از افرادی تحت عنوان " پارکبان" استفاده کند که آنهم خلاف است گفت: اما اگر از این افراد در حاشیه خیابان های عمومی که متعلق به مردم است،استفاده شود، تخلف محسوب میشود.
وی ادامه داد: استفاده دوباره از پارکبان به هیچ وجه صحت ندارد و از آنجایی که حاشیه خیابان ها جز معابر عمومی بوده و متعلق به همه مردم است در صورت بروز تخلف با کمک و همکاری پلیس با آنها برخورد می کنیم و باید تاکید کنم که بهتر است اگر تخلفی یا موضوع مشابهی در هرجا دیده شد پس از بررسی کارشناسی برای تعیین صحت و سقم آن، موضوع به جای رسانه ای شدن به اطلاع مسئولین ذی صلاح رسانده شود تا برخورد شود.
معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد طرح شهرداری برای ساماندهی پارک حاشیه ای که مورد تاکید شورای شهر و کمیسیون حمل ونقل شورای شهر است نیز گفت: در حال حاضر قرار است ساماندهی پارک حاشیه ای به صورت مکانیزه در منطقه 2 به صورت پایلوت انجام شود که امیدواریم تا پایان سال آینده این مهم محقق شود و با ارزیابی نکات مثبت و منفی به کل سطح شهر تهران تسری می یابد.