تحولات بازار جهانی نفت در روزهای پایانی هفته

دو راهی آمریکا بر سر تمدید معافیت نفتی ایران/ بهانه‌گیری جدید روسیه در عدم کاهش تولید

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت انواع نفت  خام در روز پایانی معاملات جهانی طلای سیاه با افزایش قایل توجه روبرو بود از عمده ترین عوامل تاثیر گذار بر این بازار می توان به انتشار #گزارش ماهانه اوپک که در آن خبر کاهش تولید نفت اعضای این سازمان رسما تایید شد اشاره داشت. بنابراین گزارش تولید نفت این سازمان در ماه دسامبر751هزار بشکه کاهش یافته و به 31/58 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 طبق این گزارش پیش بینی می شود در اولین ماه سال 2019، تقاضای ماهانه جهانی نفت خام  یک میلیون و 29 هزار بشکه در روز و در مقایسه با دسامبر 2018 افزایش یابد. آمریکا، کانادا، روسیه و قزاقستان، اصلیترین محرکهای رشد عرضه نفت و مکزیک و نروژ، کمترین عرضه را خواهند داشت. آمریکا، برزیل، روسیه و انگلستان بیشترین رشد عرضه جهانی نفت را خواهند داشت.  

همچنین قیمت سبد مرجع اوپک، برای دومین ماه متوالی با کاهش 12.8 درصدی، به میانگین 56 دلار و 94 سنت در هر بشکه رسید. این کمترین سطح سبد اوپک از اکتبر 2017 میباشد.

از سوی دیگر در روز جمعه، گمانه زنی ها درباره تمدید معافیتهای تحریمی آمریکا نیز ادامه داشت. رویترز در گزارشی اعلام کرد آمریکا احتمالا با کاهش تعداد کشورهای معاف از تحریم نفت ایران، معافیت تحریمی ایران را تمدید خواهد کرد.

ایالات متحده به منظور جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت، هشت کشور چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه را به مدت شش ماه از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کرد و گفت این معافیت تمدید نخواهد شد، اما احتمالا بخشی از ادعای خود را پس می گیرد. آمریکایی ها میخواهند ایتالیا، یونان و تایوان را از لیست معافیتهای تحریمی حذف و به پنج کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه اجازه ادامه مبادلات نفتی با ایران را بدهند.

حضور چین و هند، دو کشور بزرگ مصرف کننده نفت جهان، در لیست معافیان تحریمی نشان میدهد سیاست آمریکا در تحریم نفتی مطلق ایران، برعکس آن چیزی که تصور می شود با مداراست.

آمریکا کشورهایی که خرید نفت آنها تاثیر چندانی در کنترل قیمت نفت ندارد را از لیست معافیان تحریم خارج کرده که نشان میدهد این کشور در کنترل و پایین نگه داشتن قیمت نفت در بازار با تردید مواجه است.

وزیر انرژی روسیه نیز در تازه ترین سخنان خود از حرکت آهسته روسیه به سمت کاهش تولید خبر داد. الکساندر ناواک با اشاره به شرایط آب و هوایی روسیه گفت زمستانهای سرد این کشور، باعث میشود  عملا نمی توانیم با سرعت بالایی تولید نفت خود را کاهش دهیم.

وی با اشاره به تعهد روسیه به معامله اوپک پلاس در کاهش تولید نفت، تصریح کرد تولید را به تدریج کاهش خواهند داد:" البته روسیه تلاش میکند که با سرعت بیشتری به تعهد خود در کاهش تولید برسد."

اظهارات ناواک در حالی مطرح میشود که چند روز پیش، وزیر انرژی عربستان خالدالفلیح گفته بود روسیه آهسته تر از آنچه انتظار داریم، تولید را کاهش داده است.

الکساندر ناواک گفته است که روسیه تولید خود در ژانویه را 50 تا 60 هزار بشکه در روز، به عنوان بخشی از تعهد خود با اوپک پلاس کاهش می دهد: " روسیه نمی تواند در ابتدای توافق 228 هزار بشکه در روز کاهش تولید داشته باشد. اما یک جدول زمانی تا هنگامی که به سقف توافقی خود با اعضای اوپک پلاس برسد ارائه میدهد. در این جدول کاهش تولید ماهانه  مشخص شده است. "

همچنین وزیر انرژی روسیه اعلام کرد هفته آینده در مجمع جهانی اقتصاد که در شهر داووس برگزار میشود با وزیر انرژی عربستان دیدار و درباره پروژه های مشترک دو کشور و ادامه همکاری با اوپک پلاس گفتگو خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان