چند وقتی است که چالش ده سال به ترند جدیدی در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بدل شده است. بر اساس این چالش، میلیونها نفر از سراسر جهان سعی میکنند عکسی از ده سال پیش خود کنار تصویر کنونیشان در پروفایلهای مختلف شبکههای اجتماعی منتشر کنند.
چالش ده سال مجری معروف تلویزیون آمریکا
این ترند حتی به باشگاههای مختلف ورزشی جهان رسیده و تقریباً تمامی تولیدکنندگان محتوا از چنین ترفندی برای دیده شدن پستهایشان استفاده میکنند. بهره گرفتن از این هشتگ به امری عادی در رسانههای نه چندان معروف بدل شده و بارها از این روش برای ایجاد محتوای طنز نیز استفاده شده است.
شاید تماشای روند تغییر افراد، پیشرفت یا پسرفتشان از نظر برخی کاربران جالب به نظر بیاید اما متخصصین نگرانیهای امنیتی زیادی در این زمینه دارند چرا که به باور این کارشناسان، کاربران ناخواسته دیتای بسیار ارزشمندی از خود را منتشر میکنند.
Kate O'Neill یکی از کارشناسان امنیتی با انتشار مطلبی، نگرانیهایش را پیرامون چالش ده سال به گوش جهانیان رساند. او اشاره کرده که چالشهای این چنینی و استفاده از هشتگی مشخص برای این مسئله، بستهی اطلاعاتی آمادهای به شمار میرود.
از نظر وی هکرها میتوانند با چند کد ساده، دیتای ارزشمندی از صورت و چهره افراد بدست آورند. پس از آن میتوان ابن تصاویر را در اختیار هوش مصنوعی قرار داد تا با الگوریتیمی دقیق به بررسی عکسهای مذکور بپردازد.
چالش ده ساله کیتلین جنر (بروس جنر سابق)
بدین ترتیب هکرها الگوریتم خاصی برای شکست دادن قابلیت تشخیص چهره خواهند داشت و در مواقع مورد نیاز قادر خواهند بود از آن برای دور زدن احراز هویت چهره استفاده کنند.
نظریه O'Neill موجب شد تا فیسبوک بلافاصله عکس العمل نشان دهد و با انتشار بیانیهای عنوان کند که به صورت مخفیانه از چالش ده سال برای جمع آوری دیتا استفاده نمیکند. حتی این کمپانی مدعی شده که چالش مذکور، توسط فیسبوک به راه نیافتاده است و کاربران تنها از عکسهای این پلتفرم برای چالش ده سال استفاده میکنند.