تجلیل از موسوی گرمارودی در کنگره واعظ قزوینی

مراسم پایانی دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی با تجلیل از «علی موسوی گرمارودی» در قزوین برگزار شد.

تجلیل از موسوی گرمارودی در کنگره واعظ قزوینی

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، در این مراسم که 30 دی‌ماه در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد بیان کرد: کنگره دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی در جهت احیای مکاتب قزوین برگزار شده و فرصت مغتنمی است که ما بتوانیم فرهنگ غنی قزوین را به نسل جدید معرفی کنیم.

او در ادامه بیان کرد: واعظ قزوینی از شخصیت‌های بنام عصر صفوی بوده و شخصیت تأثیرگذاری در عصر خود بوده است به همین جهت در راستای معرفی این شخصیت وارسته تصمیم گرفتیم چنین کنگره‌ای را برگزار کنیم تا به‌نوعی غبار از چهره بزرگان بزداییم و نسل جدید بهتر بتوانند با آن‌ها برقرار کنند.

نعمت‌اللهی تصریح کرد: مکتب‌های مختلفی در قزوین وجود داشته که یکی از آن‌ها مکتب شعر آیینی است؛ به همین جهت تصمیم بر آن شد این برنامه برای احیای مکاتب قزوین برگزار شود.

او در پایان با اشاره به تقدیر از «علی موسوی گرمارودی» شاعر قزوینی اظهار کرد: این شاعر که اصالتاً اهل قزوین است شخصیت مشهوری است که در حوزه ادبیات آیینی اثرگذاری بسیاری در کشور دارد؛ به همین جهت برای معرفی شایسته این شخصیت برنامه تقدیر از وی را در این کنگره قرار دادیم.


رضا فضلی رئیس اداره فرهنگی و تبلیغ اداره تبلیغات اسلامی استان قزوین در حاشیه اختتامیه کنگره واعظ قزوینی به ایسنا گفت: ملامحمد رفیع قزوینی در قرن یازدهم می‌زیسته و از شاعران سبک هندی به شمار می‌رود و اشعار برجسته آیینی در تاریخ ادبیات ایران دارد. به همین جهت سازمان تبلیغات در راستای رسالت خود که اشاعه فرهنگ ناب دینی و اسلامی است تصمیم گرفت باهدف تولید محتوای دینی این کنگره را برگزار کند.
او اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این کنگره تولید اشعار به‌دور از خرافه بود به‌گونه‌ای که با سبک زندگی اهل‌ بیت (ع) مناسبت بیشتری داشته باشد.

دبیر اجرایی کنگره واعظ بیان کرد: در این همایش حدود 150 اثر به دبیرخانه رسید و شاعران 12 استان در این کنگره شرکت کرده بودند؛ ضمن اینکه خروجی این جشنواره نیز انتشار کتاب خواهد بود.

همچنین عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در اختتامیه دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: برای شناسایی سرمایه‌های انسانی و معرفی مفاخر باید تلاش کنیم.

او گفت: بنده می‌توانم ادعا کنم که پایگاه اصلی شعر به دلیل لطافت طبع و توانمندی در خیال‌پردازی و فضای خیال‌انگیز در مشرق‌زمین است.

استاندار قزوین افزود: به همین دلیل در مشرق‌زمین شعر از غنای بالایی برخوردار است و این هنر فاخر در بین مردم جایگاه ارزشمندی پیدا کرده است.

زاهدی در ادامه بیان کرد: شعر در طول تاریخ شاخه‌های مختلفی پیداکرده است؛ یکی از شاخه‌های شعر که با زندگی عامه مردم عجین است شعر آیینی است.

وی افزود: تعاریف متفاوتی برای شعر آیینی مطرح است اما وجه اشتراک همه این تعاریف این است که شعر آیینی یک شعر معنوی است.

استاندار قزوین درباره ارتباط شعر آیینی و واقعه عاشورا گفت: شعر آیینی و واقعه عاشورا ارتباطی دوسویه دارند به‌گونه‌ای که شعر آیینی عاشورا را به جهانیان نشان داده و حادثه کربلا نیز اثرگذاری ویژه‌ای به لحاظ کمی و کیفی روی شعر آیینی داشته است.

او در پایان تصریح کرد: غنا بخشیدن به شعر آیینی وظیفه سنگینی است که شعرا و مداحان این وظیفه را بر عهده دارند تا مردم را با واقعیات تاریخی و عرفانی زندگی اهل‌بیت (ع) آشنا کنند.
 

آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه در قزوین نیز در این برنامه اظهار کرد: همان‌طور که استاندار اشاره کرد مشرق زمین جغرافیای شعر و شاعران ارزشی است.

وی ادامه داد: اگر شهریار درباره امیرالمؤمنین (ع) شعری می‌گوید که دل را می‌برد دلبری در این شعر است به نام امیرالمؤمنین (ع) و اگر محتشم می‌گوید «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» یعنی حماسه حسینی فرصت سرودن چنین شعری را به محتشم داده است. شاعران ما خاستگاه شعرشان ازنظر مکانی و جغرافیایی مشرق زمین بوده ولی از نظر محتوایی خاستگاه شعر شاعران آیینی بسترهای نورانی قرآن کریم و معارف عصمت و طهارت است.
 

علی موسوی گرمارودی نیز در حاشیه این برنامه به ایسنا گفت: بی‌گمان برگزاری چنین جشنواره‌هایی در شناسایی استعدادهای جوان مؤثر است البته به‌شرط اینکه در این‌گونه محافل به جوانان فرصت عرضه آثار خود را بدهند و میدان اصلی با جوانان باشد.

وی در ادامه ضمن تشکر از زحمات برگزارکنندگان این برنامه تصریح کرد: امیدوارم چنین برنامه‌های علمی و فرهنگی ادامه‌دار باشد.

گرمارودی با اشاره به شعرهای خوانده‌شده در این مراسم گفت: اشعاری که در این برنامه قرائت شد و همگی توسط شاعران جوان بود نشان می‌دهد می‌توان به شاعران جوان در این عرصه امیدوار بود.

در این مراسم از «علی موسوی گرمارودی» به خاطر سال‌ها فعالیت در عرصه شعر و ادب فارسی با حضور نماینده ولی‌فقیه و استاندار قزوین تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر