۱۵ ایده هوشمندانه برای استفاده بهینه از فضاهای کوچک

خیلی از ما در آپارتمان‌های نقلی و فضاهای کوچک زندگی می‌کنیم. زندگی در خانۀ کوچک به‌مثابۀ سکونت‌گاه‌ انسان شهری، محدودیت‌ها و الزاماتی دارد. در خانه‌های کوچک چاره‌ای نداریم جز این‌که فضا را بهینه کنیم و به طراحی و چیدمان توجه داشته باشیم.

خیلی از ما در آپارتمان‌های نقلی و فضاهای کوچک زندگی می‌کنیم. زندگی در خانۀ کوچک به‌مثابۀ سکونت‌گاه‌ انسان شهری، محدودیت‌ها و الزاماتی دارد. در خانه‌های کوچک چاره‌ای نداریم جز این‌که فضا را بهینه کنیم و به طراحی و چیدمان توجه داشته باشیم.

انتخاب هوشمندانۀ مبلمان، رنگ‌بندی صحیح، پانل‌های متحرک، قفسه‌بندی، نوربندی و ساده‌کردن طراحی راهکارهایی برای استفادۀ بهینه از فضا هستند. آیا می‌توان در فضاهای کوچک هم احساس گشایش و آسودگی کرد؟ آیا می‌توان در این فضاها به زیبایی‌های بصری توجه کرد؟ چگونه می‌توانیم محدودیت‌های چیدمان را در این فضاها از بین ببریم؟ چگونه می‌توانیم چیزهای زیادی را به‌نحوی نظم‌یافته در فضای کوچک بگنجانیم؟ آیا می‌توان فضا را از داخل به خارج امتداد داد و بزرگ‌تر از آنچه هست نمایاند؟ می‌توان از تکنیک‌هایی مثل مینیمالیسم و حذف المان‌های غیرضروری استفاده کرد؟ بافت، طرح، نور، مصالح، رنگ‌بندی و ترکیب عناصر در چنین فضاهایی چگونه به یاریمان می‌آیند و درمجموع آرایش فضاهای کوچک چگونه باید باشد؟ در این مقاله به همین موضوعات می‌پردازیم و در این راستا به 15 ایدۀ کاربردی برای استفادۀ بهینه از فضاهای کوچک اشاره می‌کنیم. لطفاً با بامیلوبلاگ همراه باشید.

با این ترفندها و راهکارهای هوشمندانه می‌توانید فضای دلنشین و متناسبی در نشیمن‌های کوچکتان ایجاد کنید. وقتی قصد دارید چیدمان فضا را تغییر دهید، ساده‌ترین راه برای جادارکردن فضای نشیمن‌های کوچک، افزودن طیف‌های درخشان و ترکیب‌های چشم‌گیر به نمای چیدمان است تا گرما و دلربایی بیشتری به فضا ببخشید. در این مقاله قصد داریم نگاهی بیندازیم به 15 ایدۀ هوشمندانه برای چیدمان نشیمنهای کوچک. این 15 ایده از این قرارند:

1- از چهارپایه به‌مثابۀ صندلی استفاده کنید

اولین چیزی که باید در چیدمان فضاهای کوچک از آن پرهیز کنید، چپاندن یک‌عالمه مبلمان و اثاثیه در چنین فضاهایی است. حتماً کاناپه‌ای انتخاب کنید که با ابعاد فضایتان تناسب داشته باشد و اگر می‌خواهید جای بیشتری برای نشستن داشته باشید از چهارپایه‌های عسلی یا پاف‌های کوچک استفاده کنید. این چهارپایه‌های کوچک نسبت به مبل‌های راحتیِ تکی یا دونفره انتخاب‌های خیلی بهتری هستند، به شما امکان مانور می‌دهند و دستتان را در طراحی فضا باز می‌گذارند. اگر دوست دارید نشیمنتان فضای دلپذیر و دنجی داشته باشد از رنگ‌های هماهنگ و به‌اصطلاح خوشه‌ای استفاده کنید تا هارمونی و هماهنگی اشیاء (از قاب عکس‌ها گرفته تا رنگ‌بندی کوسن‌ها و پرده‌ها) بیشتر شود و نمای منسجم‌تری ایجاد شود. نور در چنین فضایی مقولۀ مهمی است. برای برخورداری از نور درخشان، پرده‌های ساده به پنجره‌هایتان نصب کنید تا از پرتو طبیعی روز بهره‌مند شوید. اگر نشیمنتان سقف بلندی دارد این از خوش‌شانسی شماست. پرده‌های بلند بخرید که نگاه بیننده را به بالا هدایت کند و فضا را بزرگ‌تر نشان دهد. حتی اگر نشیمنتان چهارگوش است و کمی بی‌قواره به‌نظر می‌رسد، این ترفند، به‌دردبخور و هوشمندانه است. طرح‌های ساده و ظریف در چنین ابعادی فوق‌العاده‌اند و ژرفای بیشتری به فضا می‌بخشند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد پرده‌ها را کنار بزنید که نور بهتری داشته باشید. استفاده از پرده‌های غلتکی و سایبان‌های فانتزی هم می‌تواند به‌جا و مؤثر باشد.

2- از قطعات چندمنظوره استفاده کنید

قطعات چندمنظور و به‌درد‌بخور مبلمان از رفقای شما در چیدمانِ نشیمن‌های کوچکند. نگاهی به این میز وسط جالب بیندازید که با پایۀ مخزن‌مانندش کاربردی دوگانه یافته است و به شما امکان می‌دهد که هرگونه آشفتگی را در کمترین زمان ممکن از بین ببرید. حتی می‌توانید به چهارپایه‌های سرپوشیده یا کاناپه‌هایی با کشوی زیرین فکر کنید. اضافه‌کردن آینه‌های دیواری و مبلمانی با سطوح براق برای انعکاس نور و درخشش در نمای چیدمان هم ایدۀ بسیار خوبی برای به ‌حداکثر رساندن نور طبیعی در نشیمن است و فضا را بزرگ‌تر و درخشان‌تر نشان می‌دهد.

3- توجه بیننده را از ورودی نشیمن دور کنید

فرقی ندارد که کلبۀ آنتیکی داشته باشید یا در استودیوی کوچکی به‌ سر ببرید. به‌هرحال اگر درب ورودی مستقیماً به نشیمنتان باز می‌شود، می‌توانید از ایدۀ مفر آرامش‌بخش استفاده کنید. برای این کار باید با ایجاد نقطه‌ای کانونی و نظم‌یافته برای نشستن، توجه را از ورودی به نشیمن معطوف کنید. همان‌طور‌که در تصویر می‌بینید، این مبل راحتی و آن مبل شق‌ورق با حالت 90 درجه درکنارهم قرار گرفته‌اند و با چراغ و میزکناری زاویه یافته‌اند. آن صندوق قدیمی و گچ‌کاری‌های روستایی نیز در کنار هم ترکیب بدیعی ایجاد کرده‌اند. سایبان غلطکی هم به درستی به پنجرۀ تاقچه‌دار اضافه شده و فضا را بزرگ‌تر و دلبازتر کرده است.

4- از طرح‌ها و عناصر عمودی استفاده کنید

از کاغذدیواری‌هایی با راه‌های عمودی برای تکمیل چیدمان نشیمن و ایجاد بُعد استفاده کنید. وقتی کف نشیمن تنگ و کوچک است، دکوراسیون عمودی فضا را بلندتر و کشیده‌تر نشان می‌دهد. تصویر گوشه‌ای از نشیمن سفید کوچکی را به شما نشان می‌دهد که با ستون‌های عمودیِ منقش به طرح‌های هندسی، چشم بیننده را به بالا هدایت می‌کند و باعث می‌شود که سقف بلندتر و فضای اتاق، بزرگ‌تر جلوه کند. همین الگو در پارچۀ وال پرده نیز تکرار شده و علاوه بر ایجاد طرح عمودی، نمایی درخشان و ناب از نورطبیعی روز را انعکاس داده است. کف شسته‌و‌رفته و مرمرین اتاق هم بسیار مؤثر است و با غروب خورشید نور کف را به فضا بازتاب می‌دهد.

5- با سازه‌های چوبی به فضا نظم دهید

می‌توانید نشیمن سنتیِ کوچکتان را با وسایل چوبی مثلاً احجام سه‌تایی بیارایید و با سازه‌های کم‌جا، کنج دنجی برای استراحت و مطالعه مهیا کنید. مثلاً می‌توانید مبل راحتی را با صندلی چوبیِ ننویی عوض کنید. کوسنی هم به صندلی اضافه کنید تا راحت و خوشایند شود. قفسه‌های چوبیِ نردبانی را هم مطابق تصویر در مرکز کادر قرار دهید و بلأخره دیوارها و لوازم جانبی را به رنگ‌های ملایم مزین کنید تا ترکیب دلپذیری ایجاد شود.

6- با خلاقیت فضای بهینه‌ای ایجاد کنید

قبل از دکوربندی یا قراردادنِ درهم‌وبرهم اثاثیه در نشیمن، اوّل مشخص کنید که فضای بهینه چیست و چه امکاناتی دارید. شاید بد نباشد که کاناپۀ ال‌شکلی در فروروفتگیِ تنگ اتاق بگنجانید و گنجه‌هایی به‌مثابۀ میزوسط و مخزن اشیاء اضافه درنظر بگیرید. نور در این مساحت کوچک نقش مهمی دارد. حتی‌الامکان از نور طبیعی بهره‌مند شوید تا جلوۀ بیشتری به اثاثیه و کلیت فضا بدهید.

7- از عاملیت پارچه و بافت بهره بگیرید

دیوارها، سقف و کفِ یکپارچه سفید می‌توانند فضای بیمارستانی، خشک و بی‌روحی را تداعی کنند. به تصویر نگاه کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هم‌نشینیِ مبل راحتی چرمی که آن گوشه قرار گرفته، چراغ ایستادۀ قرمز رنگ و قالیچۀ پشمی، حول شومینۀ پر از هیزم، فضا را گرم‌تر و دلپذیرتر کرده است. کوسن زیتونی با آن الیاف منعطف و قابل لمس هم ختم کلامِ دیزاینر است.

8- از مزایای چراغ‌های روشنایی استفاده کنید.

با نصب چراغ روشنایی آویزی که با دقت برفراز میز وسط مبلمان قرار می‌گیرد، می‌توانید هویت و جلوۀ خاصی به نشیمن کوچکتان بدهید. مبل‌ها با آن تشکچه‌های راحت و بالشتک‌های زیبا و ملایم، ترکیب هماهنگی در این فضا ایجاد کرده‌اند و نقطۀ کانونی چیدمان را به خود اختصاص داده‌اند. همان‌طور‌که در تصویر مشاهده می‌کنید گنجاندن دکوری‌های رنگ‌و‌وارنگ و کتاب‌های انتخابی در قفسه‌های استیل فضای دلپذیری ایجاد کرده و درعین‌حال نقش و نمای سنگی و دلچسب دیوار را از نظر پنهان نساخته است.

9- یادگاری‌های محبوب و اشیاء قابل‌توجه را نمایش دهید

داشتن نشیمن کوچک به این معنا نیست که باید همۀ چیزهای محبوبتان را از نظر پنهان کنید و خرت‌وپرت‌های دوست‌داشتنی‌تان را در کمد بگنجانید. اگر یادگاری‌‌های زیبا و چیزهای جالبی دارید که شایستۀ نمایان‌شدن هستند، قفسه‌های دکوریِ بالای کاناپه را به آن‌ها اختصاص دهید. این ایده بسیار منحصربه‌فرد و دوست‌داشتنی است و می‌تواند با طراحی کف نشیمن هم هارمونی ایجاد کند.

10- به دیوار سفیدتان رنگ‌های گرم اضافه کنید

حجم خالی و سپیدی دیوارها را به تصاویر، مناظر و شخصیت‌های محبوبتان مزین سازید. چیزهایی به دیوار بیاویزید که بخشی از شما هستند و بدون آن‌ها نمی‌توانید زندگی کنید. دیوار سفید، صفحۀ خالی زندگی شماست و حتماً می‌تواند آکنده از نقش‌ونگارهای رنگارنگ باشد. بهتر است از یکی دو رنگِ غالب برای رنگ‌بخشیدن به برهوت دیوارها استفاده کنید تا انسجام و هماهنگی لازم برقرار شود و فضای کوچکتان بیش از حد شلوغ به‌نظر نرسد.

11- با طرح‌ها، نقش‌و‌نگارها و انگاره‌های هنری، مضمون فضا را تغییر دهید

هیچ مانعی برای استفاده از طرح‌ و نقش در فضای کوچک وجود ندارد. در چیدمان نشیمن‌ها و فضاهای کوچک هم می‌توان از نقش‌و‌نگارها و الگوهای هنری استفاده کرد؛ اما قبل از اجرای طرحتان باید مشخص کنید که چه قسمتی از نشیمن را می‌خواهید به این کار اختصاص دهید. می‌توانید با کف‌پوش‌های پشمی، فضای خودمانی و مطبوعی پای شومینه ایجاد کنید. می‌توانید از طرح‌های پیچازی، چهارخانه، کشمیری و گلدار برای انتخاب شال‌مبل و کوسنِ مبل‌های راحتی استفاده کنید. البته در این حالت بهتر است دیوارها ساده باشند که رنگ‌ها در هم ادغام نشوند.

12- چشم بیننده را به سمت عناصر خاص و هویت‌دار هدایت کنید

هرچند به نظر می‌رسد که حذف خرت‌و‌پرت‌ها و جزئیات ایدۀ خوبی برای پرهیز از آشفتگی در فضاهای کوچک است؛ اما اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که می‌خواهند فضاهایی دنج با هویت نشان‌دارشده و استثنایی داشته باشند، از عناصر خاص و منحصربه‌فرد در چیدمانتان استفاده کنید. فضای شما کوچک است اما لازم نیست عاری از حس‌و‌حال شما باشد. شاید این تصویر توجهتان را جلب کند. طراح از ترکیب کلاسیکِ مبل‌های چرم تیره و شومینۀ سنتی برای ایجاد فضایی یکتا، گرم و دنج بهره برده است. دکوری‌ها و اشیاء محبوبتان را به فضا اضافه کنید و با همۀ این‌ها به چیدمانتان هویت بدهید. مطمئن باشید هیچ کس به این فکر نمی‌کند که نشیمنتان چه قدر کوچک است.

13- از فضای زیرپله‌ استفاده کنید

از گنجه و قفسه و دکوری‌های کوچک و بزرگ تا بک ست مبلمان راحتی را می‌توانید در این قسمت بگنجانید و به‌این‌ترتیب بیشترین بهره را از فضای زیرپله‌ها ببرید. اگر در منزل کوچکتان با مشکل محدودیت فضا روبه‌رو هستید و نیاز دارید که از هر گوشه‌و‌کناری برای گنجاندن وسایل استفاده کنید، فرز و چابک به سراغ این قسمت جادویی بروید و کنج گرم و زیبایی برای خودتان بسازید. می‌توانید در این قسمت کتابخانۀ دیواری داشته باشید و کاناپۀ راحتی هم در فرورفتگی زیرپله قرار دهید تا این بخش زاید و دورافتاده را به پناهگاه محبوبتان مبدل سازید.

14- با دست‌کاری یا بازسازی عناصر اصلی، چیدمانتان را به‌روزرسانی کنید

به مدد رنگ‌های شاداب و درخشان و بدون حذف عناصر بنیادین هویت جدیدی به معماری فضا بدهید. در این تصویر، رنگ‌آمیزی عناصر اصلیِ نشیمن، ظاهر مدرنی به فضا بخشیده است. شومینۀ سیاه که در کانون تصویر قرار گرفته، دنج و مطبوع است. کاناپه‌های پت‌و‌پهن و میزوسط چوبی هم فضایی روستایی و درعین‌حال نظم‌یافته‌ای را تداعی می‌کنند. فرش پشمی هم در جذابیت و مطلوبیت این چیدمان بسیار مؤثر است.

15- قابلیت ذخیره‌سازی را به حداکثر برسانید

نشیمن‌های کوچک باید مرتب و نظم‌یافته باشند تا انباشتگی اشیاء، محدودیت فضا را بیشتر نکند. بهترین راه برای بزرگ‌تر نشان دادن نشیمن‌های کوچک، مرتب نگه‌داشتن فضا و پرهیز از انباشتگی خرده‌ریزه‌هاست. به‌این‌منظور هرچیزی را باید دقیقاً سرجای خود قرار دهید و از بی‌نظمی بپرهیزید. قفسه‌های دیواری گزینه‌های مناسبی برای فضاهای کوچک هستند زیرا می‌توانند چیزهای زیادی را در خود بگنجانند. استفاده از قفسه‌های قابل تنظیم، کمدهای سرتاسری و کابینت‌های دیواری به شما کمک می‌کند که از وجب به وجبِ فضای کوچکتان بهره ببرید.

سخن آخر

در این مقاله به 15 ایده برای چیدمان فضاهای کوچک اشاره کردیم. آیا تاکنون از این قبیل ایده‌ها برای سروسامان دادن به فضای محدودتان استفاده کرده‌اید؟ این ترفندهای هوشمندانه به شما کمک می‌کنند که بیشترین بهره را از فضا ببرید و از بهترین چیدمان برای طراحی نشیمن‌های کوچک استفاده کنید. شما در چه فضاهایی زندگی می‌کنید؟ آیا به چیدمان منزل، معماری و طراحی داخلی اهمیت می‌دهید؟ به‌نظر شما زیبایی بصری تأثیری در آرامش ذهن و افزایش کارایی دارد؟ فکر می‌کنید چگونه می‌توان تغییرات کارآمدی در چیدمان خانه ایجاد کرد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان