از نخ دندان‌های حاوی فلوراید دوری کنید!

افراد همچنین از طریق آب آلوده و حتی گرد و غبار، در معرض این ماده شیمیایی قرار می‌گیرند.

از نخ دندان‌های حاوی فلوراید دوری کنید!

استفاده از نخ دندان و بیرون آوردن غذاها از لابلای دندان‌ها، یک وظیفه معمول برای همه افراد است. با این حال، یک مطالعه جدید نشان داده است که این کار می‌توانند افراد را در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار دهد.

ماده پلی فلوئوراکول (PFAS)، به بخشی از زندگی روزانه مردم تبدیل شده است. این مایع ضد عفونی کننده در بسیاری از محصولات – از غذاهای فست فود گرفته تا برخی انواع پوشاک – یافت می‌شود.

افراد همچنین از طریق آب آلوده و حتی گرد و غبار، در معرض این ماده شیمیایی قرار می‌گیرند.

با این حال، آنچه که بیشتر مورد نگرانی است – طبق آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) – این است که این مواد شیمیایی ساخته دست بشر، قصد دارند در بدن فرد توسعه یابند.

قرار گرفتن در معرض PFAS به طور منظم، برخی از محققان را مجبور کرده است که تاثیرات آن را بر سلامت انسان بررسی کنند. نتایج تا کنون ارتباطی بین این ماده و مسائل سلامتی مانند کلسترول بالا، سرطان کلیه و بیضه و بیماری تیروئید را نشان داده‌اند.

یک مطالعه جدید بیشتر به رفتارهای معمول انسان نگاه می‌کند تا ببیند که آنها تا چه مقدار در معرض PFAS  قرار می‌گیرند. شرکت کنندگان 178 زن میانسال بودند که نیمی از آن‌ها آفریقایی آمریکایی بودند و نیمی دیگر سفیدپوست‌های غیر اسپانیایی بودند.

این زنان بخشی از مطالعات بهداشت و توسعه کودک موسسه بهداشت عمومی بودند که شامل زنان بارداری بود که در سالهای 1959-1967 در اوکلند زندگی می‌کردند. هدف آن تعیین تأثیری است که مواد شیمیایی زیست محیطی و سایر موارد بر روی بیماری دارند.

سطح PFAS نخ دندان

دانشمندان از نمونه خون‌های گرفته شده از زنان در سال های 2010 تا 2013 استفاده کردند.

آنها نمونه‌ها را برای بررسی سطح 11 نوع PFAS در بدن مورد بررسی قرار دادند. آنها همچنین با هر زن در برخی از مراحل در سال‌های 2015-2016 مصاحبه کرده و سؤال‌های متعددی را مطرح کردند. این سوال‌ها در مورد رفتارهایی بود که به طور بالقوه با قرار گرفتن در معرض PFAS مرتبط بود.

آنها مصرف برخی مواد غذایی، نخ دندان، مبلمان‌های مقاوم در برابر آب و لکه و فرش‌ها را با این ماده شیمیایی در ارتباط دانستند.

هنگامی که دانشمندان همه سنجش‌های خون را تعیین کردند، آنها را نسبت به پاسخ‌هایی که زنان داده بودند مقایسه کردند. آنها فاکتورهایی را در نظر گرفتند، مانند اینکه آیا مردم در مناطقی زندگی می‌کنند که آب آنجا آلوده به PFAS است یا خیر.

مهمترین دیدگاه مطالعه این بود که به نظر می‌رسید برخی از نخ دندان‌ها حاوی سطح بالایی از PFAS  هستند.

محققان این آزمایش را با 18 نخ دندان مختلف برای حضور فلوئور(فلوراید) تست کردند که نشان دهنده حضور PFAS  در آنها بود.

آنها نشان دادند که بیشتر نخ دندان‌ها حاوی فلوئور هستند و زنانی که از برخی برند‌های خاص نخ دندان استفاده می‌کردند (مانند Oral-B)، PFAS بالاتری در خونشان یافت شد.

تغییر رفتارها

یافته‌های دیگر عبارت بودند از: زنان آفریقایی-آمریکایی که به طور منظم غذاهای آماده سازی شده در بسته بندی‌های مقوایی را مصرف می کردند، که نسبت به زنانی که به ندرت این نوع غذاها را می‌خوردند، میزان بالایی از چهار نوع PFAS در خونشان یافت شد.

دانشمندان همچنین یادآور شدند که زنان سفید پوست غیر اسپانیایی نیز سطح بالایی از دو نوع PFAS در بدنشان داشتند. اما معلوم نیست چرا این مورد در زنان آفریقایی-آمریکایی صدق نکرد.

سرپرست تحقیق، کیتی بورونو می‌گوید: این اولین تحقیق برای نشان دادن این است که استفاده از نخ دندان حاوی PFAS با توسعه این مواد شیمیایی سمی در بدن همراه است. خبر خوب این است که براساس یافته‌های ما، مصرف کنندگان می‌توانند نخ دندان‌هایی را انتخاب کنند که حاوی فلوراید (نوع خاصی از PFAS ) نباشد”.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان