یادداشت وارده: گزاره‌های اشتباه در باره کی‌روش

در بحث های داغ این چند روز در مورد شخص کی روش و عملکردش در تیم ملی انتقادهای فراوانی مطرح شده است که بعضی از این نقد ها به نظر غیر منصفانه می رسند.

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران در شرایطی پای به رقابتهای آسیا 2019 گذاشته که به نظر می رسد اطمینانی جدی برای قهرمانی تیم ملی در ذهن علاقه مندان نقش بسته است. اما در عین حال نکاتی هم در مسیر مخالف با حرکت تیم ملی بر سر زبان هاست که آنها را بررسی خواهیم کرد:


*** گزاره اول
 تیم ملی امروز دارای بازیکنان با استعدادتری نسبت به 40 سال اخیر است.
* امروز  در خط میانی بازیکنی در سطح کریم باقری و مهدوی کیا و علی کریمی نداریم (هیچ بازیکن ثابتی در لیگ های معتبر اروپایی نداریم ).در خط حمله با وجود این که طارمی و آزمون درخشان هستند ولی همچنان با زوج خداداد و دایی فاصله زیادی دارند و باید در نظر بگیریم این بازیکنان استثنایی نسل قبل مدت زیادی در کنار هم در تیم ملی حضور داشتند و هرگز قهرمان جام ملت های آسیا نشدند.
 

*** گزاره دوم
 امکانات تیم ملی برای آماده سازی در سطح رقبای مهم ما در آسیا است.
* با وجود یک اردوی خوب در قطر ما هم سطح کره و ژاپن آماده نشده ایم  و فوتبال ما هنوز از نظر سخت افزاری فاصله زیادی حتی با کشورهای درجه دوم آسیا دارد.هر چند که کمپ اسپایر یکی از بهترین کمپ های دنیا محسوب می شود.مقایسه بازی های دوستانه ی رقبای اصلی ما در 5 سال اخیر با بازی های دوستانه ایران عمق این تفاوت را روشن تر خواهد کرد.
 

*** گزاره سوم
 کی روش فوتبال همیشه هجومی ما را تبدیل به فوتبالی دفاعی کرده است.
* خیر . ما در 20 سال اخیر تقریبا همیشه در مقابل رقبای اصلی مان فوتبالی واکنشی ارائه کرده ایم .با قطبی و قلعه نویی برابر کره در جام ملت ها با دایی برابر عربستان در مقدماتی جام جهانی و حتی با پرسپولیس همیشه هجومی برانکو برابر السد و کاشیما ما توان ارائه بازی کنش گر را نداشته ایم و اتفاقا هم دفاعی بازی کرده ایم و هم اغلب شکست خوردیم.
 

*** گزاره چهارم
 کی روش هیچ پیشنهادی از تیم های دیگر ندارد و بازار گرمی می کند.
*آیا ممکن است کارلوس کی روش و فدراسیون فوتبال کلمبیا برای بازارگرمی و ساختن یک دروغ بزرگ باهم دست به یکی کرده باشند؟ خیلی خیلی بعید است!
 

*** گزاره پنجم
 کی روش توجهی به مسابقات لیگ داخلی ندارد.
* در این که کی روش بازیکنان شاغل در اروپا را ترجیح می دهد تردیدی نیست .البته مربی های بیشتر تیم های آسیایی چنین ترجیحی دارند و سعی می کنند لژیونر های خود را به تیم ملی بیاورند .ولی باید توجه داشت که کی روش کاشف بازیکنان با استعدادی مثل میلاد محمدی، کنعانی زادگان ، علی کریمی و..از لیگ داخلی هم بوده است. و از سوی دیگر اگر به جای کی روش هر  مربی دیگری در تیم ملی داشتیم احتمالا با چند تغییر محدود همین بازیکنان را به اردو می برد.
 

*** گزاره ششم
 پس از کی روش تیم ملی دیگر متحد نخواهد شد چون بازیکنان فقط به کی روش وفادارند.
* خیر .در واقع اصولی که کی روش در تیم ملی حاکم کرد به سختی برگشت پذیرند .دیگر کسی نگران دعوت نشدن بازیکن خاصی در تیم ملی نیست و کسی هم انتظار معجزه از ستاره ای خاص ندارد و هر مربی دیگری در آینده این مسئولیت را به عهده بگیرد با توجه به تجربه موفق این 8 سال برای پیاده کردن نظم و اصول تاکتیکی خود دردسر کمتری خواهد داشت .در واقع مهمترین دستاورد کی روش برای ما خارج کردن فوتبال ما از فرد محوری و آموزش بازی کردن در قالب  گروهی متحد بوده است.

احسان صدری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان