آخرین نفس‌های یک سحابی+عکس

محققان اروپایی تصویری از مرگ یک سحابی به ثبت رسانده‌اند که نیم نگاهی به مرگ خورشید در پنج میلیارد سال آینده دارد.

آخرین نفس‌های یک سحابی+عکس

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، تلسکوپ‌ "وی.ال.تی" که مالکیت آن با سازمان رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) است، جلوه‌ای منحصر به فرد از سحابی "ESO 577-24" منتشر کرده است که این سحابی را در حال مرگ نشان می‌دهد.

تابش کوتاه مدت این سحابی تنها مدت زمان کوتاهی دوام داشت و فقط 10 هزار سال به طول انجامید که این زمان در عالم ستاره شناسی به اندازه یک چشم بر هم زدن است.

این سحابی 1400 سال نوری از زمین فاصله دارد و هم‌اکنون تابش در حال محو ستاره‌های این سحابی تنها با استفاده از تلسکوپ‌های بسیار قوی قابل رویت است.

تلسکوپ‌های وی ال تی چهار مورد از بزرگترین تلسکوپ‌های نوری جهان هستند که در رصدخانه پارانال در شیلی به صورت آرایه‌ای قرار گرفته‌اند.

این چهار تلسکوپ مشابه در سال‌های 1998-2001 آغاز به کار کردند و هر یک از آینه‌های مقعری با قطر 8 متر و 20 سانتی‌متر تشکیل شده‌اند.

تصاویر "ESO 577-24" نیز با استفاده از یکی از این تلسکوپ‌ها که "FORS2" نام دارد، ثبت شده است.

این تلسکوپ یک ستاره مرکزی و روشن به نام "Abell 36" در مرکز این سحابی شکار کرده است.

این تصاویر گازهای یونیزه را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده آخرین نفس‌های ESO 577-24" هستند.

 محققان معتقدند خورشید ما نیز در پنج میلیارد سال آینده به همین صورت از بین خواهد رفت. خورشید به مرور زمان و هنگامی که به سن 10 میلیارد سالگی برسد به یک ستاره قرمز غول‌پیکر تبدیل می‌شود و از بین می‌رود. خورشید در حال حاضر حدود پنج میلیارد سال عمر دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان