سرویس اقتصاد مشرق - فتنه 88 اگرچه یک اتفاق سیاسی بود، اما اثرات بسیاری بر ذهن تصمیم گیران آمریکایی داشت که نهایتاً منجر به افزایش و تشدید تحریمها و فشار اقتصادی علیه ایران شد. وقتی سیر تحول تحریمهای آمریکا علیه ایران را پس از فتنه 88 بررسی میکنیم، بیشتر متوجه اثرات فتنه 88 بر تصمیمگیری آمریکاییها میشویم.
بیشتر بخوانید
در دوران پسافتنه علاوه بر افزایش سختگیریها، قوانین جدید تحریمی علیه ایران وضع شد که تاکنون علیه هیچ کشوری در دنیا وضع نشده است. آمریکا به پشتوانه سیستم مالی و حاکمیت دلار از سال 2009 و بعد از اتفاقات 1388، علاوه بر افزایش سختگیریها علیه بانکهای غیر آمریکایی که با ایران کار میکنند، قوانین تحریمهای ثانویه بانکی را علیه ایران اعمال کرد. از آن پس اصطلاح تحریمهای فلجکننده به جای تحریمهای هوشمند بیشتر بر زیان مسئولین آمریکایی جاری میشد.
در واقع پس از سال 88 است که فشار به استراتژی اصلی تبدیل میشود. این موضوع را به راحتی میتوان از اقدامات آمریکاییها نیز فهمید.
به صورت مصداقی در دسامبر سال 2009 مصادف با آذرماه 1388، وزارت خزانهداری آمریکا در اقدامی بیسابقه، دو بانک غیرآمریکایی یعنی کردیت بانک سوئیس و لوید بانک انگلستان را به علت تسویه دلاری برای ایران به ترتیب 536 و 217 میلیون دلار جریمه کرد.
پس از آن و در اقدامی بیسابقه و در قانون جامع تحریمهای ایران در تیرماه سال 89، آمریکا برای اولین بار تحریمهای ثانویه بانکی علیه سیستم مالی ایران وضع کرد و تمام بانکهای دنیا را ملزم به رعایت آن کرد، در بخش 104 این قانون انجام تراکنشهای مشخص با سیستم مالی ایران برای تمام بانکهای دنیا از سوی آمریکا ممنوع شد، یکی از علل وضع این قانون همانطور که در مقدمه قانون بیان شده بود، اتفاقات سال 88 ایران بود.
پس از آن آمریکا در مهرماه سال 89 دستور اجرایی 13553 را با عنوان نقض حقوق بشر و مشخصاً به علت فتنه سال 88 صادر کرد و تعدادی را در لیست تحریم گذاشت. در گامهای بعدی بانک مرکزی ایران و خرید نفت خام از ایران طی «قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012 (NDAA,2012)» تحریم شد و در «قانون آزادی و مقابله با ایران (IFCA, 2013)» شرایط سختتری بر همکاری با نظام بانکی ایران، افراد و نهادهای تحریم شده ایرانی ایجاد شد.
در این مدت حدود 600 فرد، نهاد و بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی در لیست تحریمهای آمریکا قرار گرفت و عملاً روابط مالی بینالمللی ایران در تنگنایی بیسابقه قرار گرفت. در تمامی این قوانین نیز به صورت رسمی و علنی و بدون پردهپوشی یکی از علل وضع قانون، حوادث سال 88 عنوان شده بود.
در این مدت آمریکا علاوه بر وضع قوانین با اعمال سختگیرانه آنها و جریمه بسیاری از بانکهای دنیا مثلان جی هلند یا استاندارد چارترد انگلستان در سال 91 و یا کلیر استریم آلمان در سال 92 به علت نقض قوانین تحریمی ایران، نشان داد که در اعمال تحریمها جدی است و با توجه به نیاز بانکهای دنیا به سیستم مالی آمریکا عملاً همه بانکهای دنیا از تصمیم آمریکا پیروی کردند و فشارها بر سیستم مالی ایران افزایش پیدا کرد.
توجه به این نکته که پرونده هستهای ایران مدتها پیش از سال 88 نیز مطرح بود اما هیچگاه منجر به چنین تحریمهای بیسابقهای نشده بود، نقش فتنه 88 در تبدیل شدن تحریمهای فلجکننده به استراتژی اصلی آمریکا در آن سالها و اعمال تحریمهای بیسابقه بانکی علیه ایران را آشکار میکند. فتنه سال 88 مسئولین آمریکایی را به این نتیجه رسانده بود که میتوانند با افزایش فشار اقتصادی شکاف بین مردم و حاکمیت را زنده نگهدارند تا ایران در اثر فشارهای داخلی مجبور به تغییر رفتار به نفع آمریکا در مسئله هستهای و سایر مسائل شود.
پس از فتنه سال 88 بود که آمریکا و اروپا تحریم بانک مرکزی و خرید نفت ایران را وضع کردند که در تاریخ تحریمهای جهان اقدامی بیسابقه بود. این دو تحریم، سختترین نوع تحریمی است که پس از انقلاب اسلامی تاکنون علیه ایران وضع و اجرا شدهاند.
تا پیش از فتنه سال 88، تحریمهای آمریکا و اروپا و شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، دارای دامنه شمول محدودی بودند؛ مثلاً شرکتها را از سرمایهگذاری بیشتر از حد معینی در بخش نفت ایران منع میکردند؛ اما در تحریمهای پس از سال 88، هر نوع معامله با بخش نفت ایران ممنوع شد و جریمههای سنگینی برای آن وضع شد.
تحریمهای مهم پس از فتنه 88 علیه ایران |
تاریخ میلادی |
تاریخ شمسی |
صادرکننده تحریم |
نوع تحریم |
9 ژوئن 2010 |
19 خرداد 1389 |
شورای امنیت سازمان ملل |
انرژی هستهای (قطعنامه 1929) |
24 ژوئن 2010 |
3 تیر 1389 |
آمریکا |
بخش انرژی و بانکداری |
12 آگوست 2010 |
20 مهر 1389 |
اروپا |
حوزههای مالی، بیمهای، صنایع نفت و گاز |
می 2011 |
اردیبهشت 1390 |
آمریکا |
تحریم نفتی |
می 2011 |
اردیبهشت 1390 |
اروپا |
تحریم خطوط کشتیرانی ایران |
ژوئن 2011 |
تیر 1390 |
آمریکا |
تحریم نظامی |
اکتبر 2011 |
مهر 1390 |
اروپا |
تحریم علیه اشخاص ایرانی به دلیل نقض حقوق بشر |
1 نوامبر 2011 |
10 آبان 1390 |
اروپا |
تحریم 180 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی |
21 نوامبر 2011 |
30 آبان 1390 |
آمریکا |
تحریم نفت و پتروشیمی |
1 دسامبر 2011 |
10 آذر 1390 |
اروپا |
تحریم اشخاص مرتبط با برنامه هستهای ایران |
31 دسامبر 2011 |
10 دی 1390 |
آمریکا |
تحریم مؤسسات معاملهکننده با بانک مرکزی ایران |
13 ژانویه 2012 |
23 دی 1390 |
آمریکا |
تحریم شرکتهای چینی و اماراتی مرتبط با بخش نفت ایران |
23 ژانویه 2012 |
3 بهمن 1390 |
اروپا |
تحریم بانک مرکزی و خرید نفت از ایران |
24 ژانویه 2012 |
4 بهمن 1390 |
آمریکا |
تحریم بانک تجارت ایران |
17 فوریه 2012 |
28 بهمن 1390 |
آمریکا |
تحریم وزارت اطلاعات ایران |
29 فوریه 2012 |
10 اسفند 1390 |
آمریکا |
تحریم بانک دوبی به علت همکاری با ایران |
24 مارس 2012 |
5 فروردین 1391 |
اروپا |
تحریم 18 فرد ایرانی |
11 آوریل 2012 |
23 فروردین 1391 |
اروپا |
تحریم واردات نفت از ایران به اروپا |
3 مارس 2013 |
21 اسفند 1391 |
اروپا |
تحریم 9 فرد ایرانی |
مقامات و محافل آمریکایی هم به نقش فتنه 88 در وضع تحریمهای شدید اقتصادی علیه ایران اذعان کردهاند:
- هیلاری کلینتون که در جریان فتنه سال 88 وزیر خارجه آمریکا بود، در کتاب خاطرات خود نوشته است که پس از اعتراضها به نتیجه انتخابات در سال 88، آمریکا توانست کشورهای دیگر را برای اعمال تحریمهای جدید علیه ایران همراه سازد.
- روزنامه والاستریت ژورنال 20 نوامبر 2009 مینویسد طی بازدید مخملباف از واشنگتن آقای مخملباف که سخنگوی کاندیدای ریاستجمهوری ایران میرحسین موسوی است به اوباما پیام داده است پشتیبانی علنی خود را برای نیروهای دموکراتیک در ایران افزایش داده و به فشارهای مالی بر سپاه بیفزاید. آقای محسن مخملباف اعلام کرده است جنبش سبز ایران از تحریمهای اقتصادی هدفمند پشتیبانی میکند. والاستریت ژورنال، به نقل از مخملباف مینویسد: ما به تحریمهای اقتصادی که فشار را بر ایران زیادتر میکند محتاجیم. ما میخواهیم اوباما بگوید او پشتیبان دموکراسی است. اگر چنین نگوید طرفداران خود را در ایران از دست خواهد داد. سفر مخملباف که در اواخر سال 1388 انجام گرفته است مؤثر میافتد. روز 14 فروردین سال 89 اوباما در گفتوگو با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا میگوید: همه مدارک نشان میدهد تهران در تلاش برای دستیابی به توان تسلیحات هستهای است. اوباما گفت: ایران با چنین تواناییای میتواند زندگی را در خاورمیانه بیثبات کند و رقابت تسلیحاتی را در منطقه به راه اندازد. وی نتیجه گرفت: «من فکر میکنم ایده کنونی ادامه افزایش فشارهاست.»
- مجله تایم در گزارشی که پس از تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل منتشر کرد، درباره اهداف آن نوشت: «اگرچه تحریمها چندان مؤثر نبودهاند، اما دولت اوباما امیدوار است اقدامات جدیدی که منافع طبقه حاکم ایران را هدف قرار داده، منجر به بروز شکاف عمیقی میان مردم و حاکمیت شود، بهویژه که جنبش مخالفان درصدد است از معضلات رو به افزایش اقتصادی، برای فربهتر کردن و منسجمتر ساختن بدنه مخالفان رژیم بهره بگیرد و این چالش را تبدیل به فرصت کند.»
جان لیمبرت، مقام مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که درواقع مسئول پرونده ایران در دولت این کشور محسوب میشد، پس از وضع تحریمها اظهار داشت: «مسئله این نیست که مردم ایران ضرر بکنند، هدف از این اقدامات حمایت از مردم ایران است و تحریمها به کسانی که با مردم ایران با خشونت و از طریق غیرانسانی رفتار میکنند ضرر میرساند و آنها را مجازات میکند، نه به خود مردم ایران.»
استوارت لوی، معاون وقت وزارت خزانهداری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در زمینه تحریمها گفته بود: مهمترین اتفاقی که رخ داده این است که آمریکا تصور میکند تحریمها با اوضاع سیاسی آشفته ایران ترکیب خواهد شد و این چیزی است که آمریکا به آن امید بسته است. هیچکدام از این اقدامات چندان اهمیتی ندارند، در عین حال اگر روند کلی را با توجه به افزایش انزوای سیاسی و وضعیت داخلی ایران تحلیل کنیم، این اقدامات میتوانند بسیار مهم باشند.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا در مصاحبه با مجله آتلانتیک گفت: «آمریکا باید هر کاری میتواند در حمایت از کسانی که در ایران برای حقوق بشر و دموکراسی واقعی میکوشند انجام دهد. سپاه پاسداران اساساً مسئول امور شده، بر ما واجبتر شده است که هر کاری میتوانیم برای حمایت از کسانی که برای حقوق بشر و دموکراسی واقعی در ایران میکوشند انجام دهیم.» وی بعدها اظهار داشت: «اگر معترضان در ایران نیز مانند مردم لیبی از آمریکا درخواست کمک کنند، دولت آمریکا به کمک آنان میشتابد!»
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی که خرداد 1396 منتشر کرد، فاش ساخت فتنه 88 عامل اصلی تشویق کاخ سفید برای تحریمهای کمسابقه علیه ایران بود. روزنامه نیویورکتایمز در تحلیلی به قلم مارک لاندر با اشاره به تاریخچه اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران و مذاکرات هستهای، به ارزیابی سفر هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا و مشاوران وی به عمان و تلاشهای آنها برای پیدا کردن کانالهایی برای مذاکره با ایران پرداخت و نوشت: کلینتون، دنیس رأس مشاور ویژه خود را در سال 2009 مکلف کرد با مقامات عمانی درباره چگونگی مذاکره با ایران دیدار و گفتوگو کند؛ اما چند هفته بعد اعتراضات ضددولتی در ایران کاخ سفید را واداشت تا به جای تعامل با ایران، راهبرد فشار را پیگیری کند. کلینتون در آن زمان با چین و دیگر کشورها در شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم ایران لابی کرد. این نشریه با اشاره به تردیدهای کلینتون برای مذاکرات افزود: حامیان کلینتون میگویند بیاعتمادی وی به ایران موجه بود و موفقیت وی در اعمال تحریمها، او را به بهترین نامزد برای مدیریت مرحله بعدی یعنی توافق هستهای تبدیل کرد.
در روز قدس سال 88 (اواخر شهریور 88) هنگامی که عدهای از عوامل ضدانقلاب شعار نه غزه نه لبنان سر دادند و برای راهپیمایی عظیم ملت ایران علیه اشغالگران صهیونیست حاشیه ساختند، رابرت گیتس وزیر دفاع وقت آمریکا (رئیس اسبق سازمان سیا) ضمن سخنانی گفت: «در حال حاضر به دلیل شکافهای عمیق در ایران پس از انتخابات، تحریم مؤثرتر از گذشته است. ما در 30 سال گذشته چنین شکافهایی را ندیده بودیم. مخالفان به تدریج سیاستهای کلان جمهوری اسلامی را هدف گرفتهاند. اکنون باید تحریمها را تشدید کرد.»
«جان هانا» از اعضای ارشد موسسه واشنگتن در سیاست خاور نزدیک و مشاور امنیت ملی دیک چنی (معاون جرج بوش) 28 مهرماه 1388 یعنی یک ماه بعد از ماجراجویی فتنهگران در روز قدس، از ملاقات با شخصیتهای نزدیک به رهبری جنبش سبز خبر میدهد و به روزنامه لسآنجلس تایمز میگوید «مطمئناً پیامی که من از گردهمایی اخیر فعالان ایرانی در اروپا- که در میان آنها بعضی شخصیتهای نزدیک به رهبری جنبش سبز حضور داشتند - شنیدم این بود که تحریم باید اعمال شود و این تحریم باید هرچه شدیدتر باشد، تحریم ضعیف و یا تدریجی فقط به رژیم این امکان را میدهد که با وضعیت جدید خودش را تطبیق دهد. آنها گفتند برای اینکه تحریم مؤثر باشد، باید به صورت شوک وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن!».
ریچارد نفیو معاون سابق وزارت خزانهداری آمریکا و طراح تحریمها علیه ایران در کتاب خود با عنوان «هنر تحریمها» اذعان داشته که اعتراضها به نتیجه انتخابات در سال 1388 کاخ سفید را به این نتیجه رساند که با توجه به تضعیف دولت ایران، تحریمها علیه ایران را تشدید کند. او مینویسد: در نوامبر 2009 (آذر 1388) اوباما به سفیر آمریکا در سازمان ملل و وزیر خارجه (خانم کلینتون) اجازه داد تا برنامههای خود برای تحریم را پیش ببرند.
منابع:
http://www.isisnucleariran.org/documents/unscr/
https://www.un.org/securitycouncil/content/2231/background
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/iran/
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1452107630568&uri=CELEX:32012R0267
https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/pages/iran.aspx
https://fas.org/sgp/crs/mideast/RS20871.pdf
http://www.isisnucleariran.org/documents/unscr/
https://fas.org/sgp/crs/mideast/RS20871.pdf
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/iran/
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1863&from=EN
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1452107630568&uri=CELEX:32012R0267
https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/pages/iran.aspx