اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دو راهی ترامپ در کنترل بازار نفت یا دعوای سیاسی با ونزوئلا/ پالایشگاه‌های آمریکا قربانیان تحریم نفت ونزوئلا

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی، در روزهای اخیر روابط دیپلماتیک ونزوئلا و آمریکا با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن رهبر مخالفان ونزوئلا، خوان گوادو به تیرگی رفته است. از اختلافات دو کشور که بگذریم، این دوکشور از زمان های بسیار دور، در زمینه نفت وابستگی دو طرفه ای به همدیگر دارند که تنش های سیاسی بسیاری را طی سالیان دراز ایجاد کرده است. به نظر می رسد تحریم های طولانی مدت ترامپ واردات نفت ونزوئلا را هدف قرار داده است که با توجه به وابستگی پالایشگاههای آمریکا به نفت ونزوئلا،  هر دو کشور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

چرا آمریکا به واردات نفت ونزوئلا وابسته است؟

صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا طی یک دهه گذشته  کاهش یافته و بحران های اقتصادی و سیاسی ونزوئلا، بر تولید نفت این کشور تاثیر منفی داشته است. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات نفت ونزوئلا به ایالات متحده از سال 2008، تا 2017 کاهشی چشمگیر داشته است. این رقم در سال 2008، یک میلیون و 200هزار بشکه بود که در 2017 به کمتر از 500 هزار بشکه رسید.

فرانسیسکو مونالدی، سیاست گذار بخش انرژی در آمریکای لاتین معتقد است تولید نفت ونزوئلا به سرعت در حال سقوط است، و بسیاری از مشتریان نفت این کشور، از جمله ایالات متحده خود را با این کاهش عرضه هماهنگ کرده اند.

اما ونزوئلا چهارمین تامین کننده نفت خام ایالات متحده است و هرگونه وقفه در واردات نفت این کشور برای آمریکا هزینه زیادی خواهد داشت. براساس گزارش پلاتس، واردات نفت خام آمریکا از خلیج ونزوئلا در تابستان گذشته جهش بزرگی داشته است که بخشی به دلیل فشار بازار نفت خام سنگین است.

جایگزین آمریکا برای واردات نفت ونزوئلا چیست؟

از طرفی در حال حاضر هیچ کمبود نفتی درجهان وجود ندارد. تولید نفت در سراسر جهان سرریز کرده و از رکورد 100 میلیون بشکه گذشته است. آمریکا دارای ذخایر گازی مازاد است، اما مشکل در موجودی نفت خام سنگین است که این کشور را به ونزوئلا وابسته کرده است. تولید نفت خام سنگین در سواحل مکزیک کاهش یافته است. اگرچه عرضه در کانادا قوی است، اما چالش اصلی دست یابی به نفت در پالایشگاه های سواحل خلیج است که در آنجا لوله های کافی برای انتقال نفت تولیدی کمپانی ها وجود ندارد.

اما ایالات متحده ممکن است تصمیم بگیرد که بخشی از نفت خام سنگین را از خاورمیانه وارد کند که قاعدتا این امر هزینه های حمل و نقل را بیشتر خواهد کرد.

کدام شرکتهای آمریکایی با تحریم ونزوئلا تحت تاثیر قرارخواهند گرفت؟

به عقیده تحلیلگران نفتی، کمبود نفت در خلیج آمریکا می تواند باعث افزایش قیمت نفت خام سنگین شود. بعلاوه جایگزینی نفت از کشور دیگری برای مثال عراق، باعث تحمیل هزینه های حمل و نقل در انتقال نفت خواهد شد.

کارخانه های سوخت و پتروشیمی آمریکا که 95 درصد بخش پالایشگاهی را شامل میشوند، در طول دو سال گذشته لابی های گستردهای برای محدود کردن واردات نفت ونزوئلا انجام دادهاند. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود یک چهارم پالایشگاه های ساحل خلیج و بسیاری از صنایع، به واردات نفت خام ونزوئلا وابسته هستند که این تحریم ها تاثیرات منفی بر آنها خواهد گذاشت.

مایکل لینچ، یک کارشناس انرژی در این باره میگوید: "شرکت های بزرگ نفتی، تولید کنندگان شیل، از این اتفاق سود خواهند برد اما شرکت های حمل و نقل هوایی و زمینی ضرر خواهند کرد، زیرا باید هزینه بیشتری برای تامین سوخت پرداخت کنند."

تحریم ها بر ونزوئلا چه اثری می گذارد؟

از سوی دیگر اقتصاد بحرانی ونزوئلا به شدت وابسته به نفت است و عمده درآمد نفتی  این کشور وابسته به آمریکاست. ونزوئلا 41 درصد نفت خود را به آمریکا صادر میکند و پالایشگاه های آمریکا ازمعدود مشتریانی هستند که به ازای دریافت نفت، پول نقد به ونزوئلا پرداخت میکنند. بخش بزرگی از پول نفت ارسالی ونزوئلا به چین و روسیه، در بازپرداخت بدهی های میلیاردی این کشور از دست میرود. در واقع آمریکا تنها مشتری دست به نقد نفت ونزوئلا است و در صورتی که تحریم آمریکا اجرایی شود، ونزوئلایی ها باید ببیننند که چگونه میتوانند بخشی از پول نقد خود را از چینی ها بازپس گیرند.

آمریکا یکی از بزرگترین خریدارن نفت ونزوئلا است. پیدا کردن جایگزین نفتی برای پالایشگاه های این کشور که تجهیزات خود را با نفت ونزوئلا هماهنگ کرده اند، هزینه بر خواهد بود. باید دید جهت گیری آمریکا به کدام سو خواهد برد. آیا ترامپ هزینه های اضافی وارده بر پالایشگاه ها را در تصمیم نهایی لحاظ خواهد کرد؟ از طرفی با توجه به احتمال افزایش قیمت نفت با تشدید تحریمها، انصراف از تحریم و در دست داشتن قیمت نفت مهم تر است یا اعمال فشار بر ونزوئلا و ادامه تنش های سیاسی بین سران دو کشور اولویت ترامپ خواهد بود؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان