ماهان شبکه ایرانیان

نشست ۲۳متری دشت ساوجبلاغ

شهرهای ما به لحاظ ایمنی، امنیت، بحران هویت و ابعاد مختلف دچار مخاطره هستند. حتی زیست پذیرش شهری نیز دچار مخاطره شده در سال‌های آینده تنفس در تهران با خطرات مختلفی مواجه خواهد بود.

نشست 23متری دشت ساوجبلاغ

شهرهای ما به لحاظ ایمنی، امنیت، بحران هویت و ابعاد مختلف دچار مخاطره هستند. حتی زیست پذیرش شهری نیز دچار مخاطره شده در سال‌های آینده تنفس در تهران با خطرات مختلفی مواجه خواهد بود.

به گزارش به نقل از آرمان ،راه‌حل‌هایی که هم برای بحران آن ارائه می‌شود عجیب و غریب و بزن و بکوب است. به دلیل مصرف بی‌رویه آب از سفره های زیرزمینی دچار فرونشست شده که این معضل سبب ایجاد حفره های زیاد شده است. همچنین این پدیده، تهران و اطراف را نیز تهدید کرده و یک فرونشست در مسیر خطوط مترو یا لوله‌های اصلی گاز شهری می‌تواند فاجعه آفرین باشد. جنوب تهران به شدت با خطر فرونشست مواجه است. رئیس سازمان نقشه‌برداری گفت: بازدید میدانی ما از ورامین نشان می‌داد که در یک جاده، 30 سانتی‌متر چاله به وجود آمده یا در همانجا بچه یک کشاورز در یک چاله حدود پنج متری که یکباره در اثر فرونشست ایجاد شده؛ افتاده است.

مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری با اشاره به آمار فرونشست در تهران گفت: «از سال 80 مطالعات سازمان نقشه برداری کشور با تجهیزات جدید ادامه یافت. اولین فرونشست در تهران در همان سال مشاهده شد. بعد از آن اگرچه بخشی از کار به سازمان زمین‌شناسی منتقل شد، اما در این مدت ما کار خودمان را ادامه دادیم و 48 منطقه فرونشست در ایران شناسایی شد.» او در ادامه گفت: «در مورد تهران، نرخ فرونشست پایتخت را از سال 71 تاکنون مطالعه کرده‎ایم. این مطالعات نشان می دهد که محدوده فرونشست در سطح تهران در حال افزایش است. در سال 84 محدوده فرونشست تا سر 3 راه آذری بود ولی اکنون متاسفانه این محدوده تا سمت میدان فتح افزایش پیدا کرده است. یعنی محدوده فرونشست تا مرز فرودگاه مهرآباد رسیده است. از سوی دیگر این محدوده تا فرودگاه امام نیز رسیده است. محاسبات جدید سازمان نقشه برداری کشور حاکی از آن است که محدوده فرودگاه امام نیز درگیر فرونشست شده است.

البته نرخ این موضوع در حال حاضر چندان خطرناک نیست اما در چند سال آینده این وضع می‌تواند خطرناک باشد.» او با اشاره به اینکه خوشبختانه فرونشست هنوز به شمال تهران نرسیده و مشاهدات نشان می‌دهد که فرونشست از جنوب تا میدان قزوین و پایین‌تر از میدان انقلاب پیش رفته است، گفت: «متاسفانه بخشی از محدوده شهری پایتخت، در مناطقی مثل یافت‌آباد، منطقه خلیج و ... درگیر پدیده فرونشست شده‎اند که می‌تواند در آینده خطرناک باشد. بازدید میدانی ما از ورامین نشان می‌داد که در یک جاده، 30 سانتی‌متر چاله به وجود آمده یا در همانجا بچه یک کشاورز در یک چاله حدود پنج متری که یکباره در اثر فرونشست ایجاد شده؛ افتاده است.

می‌توان گفت خطر فرونشست کشاورزان را هم تهدید می‌کند. فرض کنید این اتفاق در مسیر تهران - ورامین که مسیر تردد قطارها هم است؛ رخ بدهد! می‎توانید تصور کنید چه فاجعه انسانی اتفاق می‌افتد؟ در این منطقه اکنون نرخ فرونشست به 20سانتی متر رسیده و در برخی مناطق روی دیوار ساختمان‌ها ترک به وجود آمده و این اتفاق به زودی در جنوب غرب تهران نیز رخ می‌دهد. در اتوبان آزادگان هم پل‌های زیادی وجود دارد و این ترک‌ها و چاله‌ها می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد.»



مدیر کل منابع طبیعی البرز گفت: طی چند مدت اخیر شاهد نشست 23 متری دشت ساوجبلاغ بوده‌ایم که این امر نتیجه‌ای جز غیرقابل نفوذ شدن زمین در پی ندارد. حامد فرضی اظهار کرد: تا چند سال پیش با حفر چاه 60 متری به آب می‌رسیدیم اما امروز باید بیش از 260 متر زمین را بکنیم تا به آب برسیم. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل خودخواهی انسان‌ها در بهره برداری از منابع طبیعی طی چند دهه گذشته شاهد قطع بی رویه درختان، رشد قارچ گونه ساختمان‌ها، کاهش منابع آبی و ... در کرج بوده‌ایم که همه اینها باعث شده این شهر از هویت باغشهری خود فاصله بگیرد. این مسئول اضافه کرد: متأسفانه در فرآیند اجرای پروژه‌های عمرانی استان مثل کنارگذر چرمشهر-آبیک یا آزادراه تهران – شمال پیوست‌های محیط زیستی رعایت نمی‌شود و همین باعث شده تعداد زیادی درخت در مسیر این پروژه‌ها قطع شود.



شهرهای ما به لحاظ ایمنی، امنیت، بحران هویت و ابعاد مختلف دچار مخاطره هستند. حتی زیست پذیرش شهری نیز دچار مخاطره شده در سال‌های آینده تنفس در تهران با خطرات مختلفی مواجه خواهد بود. راه‌حل‌هایی که هم برای بحران آن ارائه می‌شود عجیب و غریب و بزن و بکوب است. به دلیل مصرف بی‌رویه آب از سفره های زیرزمینی دچار فرونشست شده که این معضل سبب ایجاد حفره های زیاد شده است. همچنین این پدیده، تهران و اطراف را نیز تهدید کرده و یک فرونشست در مسیر خطوط مترو یا لوله‌های اصلی گاز شهری می‌تواند فاجعه آفرین باشد. جنوب تهران به شدت با خطر فرونشست مواجه است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری گفت: بازدید میدانی ما از ورامین نشان می‌داد که در یک جاده، 30 سانتی‌متر چاله به وجود آمده یا در همانجا بچه یک کشاورز در یک چاله حدود پنج متری که یکباره در اثر فرونشست ایجاد شده؛ افتاده است. مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری با اشاره به آمار فرونشست در تهران گفت: «از سال 80 مطالعات سازمان نقشه برداری کشور با تجهیزات جدید ادامه یافت. اولین فرونشست در تهران در همان سال مشاهده شد.

بعد از آن اگرچه بخشی از کار به سازمان زمین‌شناسی منتقل شد، اما در این مدت ما کار خودمان را ادامه دادیم و 48 منطقه فرونشست در ایران شناسایی شد.» او در ادامه گفت: «در مورد تهران، نرخ فرونشست پایتخت را از سال 71 تاکنون مطالعه کرده‎ایم. این مطالعات نشان می دهد که محدوده فرونشست در سطح تهران در حال افزایش است. در سال 84 محدوده فرونشست تا سر 3 راه آذری بود ولی اکنون متاسفانه این محدوده تا سمت میدان فتح افزایش پیدا کرده است.

یعنی محدوده فرونشست تا مرز فرودگاه مهرآباد رسیده است. از سوی دیگر این محدوده تا فرودگاه امام نیز رسیده است. محاسبات جدید سازمان نقشه برداری کشور حاکی از آن است که محدوده فرودگاه امام نیز درگیر فرونشست شده است. البته نرخ این موضوع در حال حاضر چندان خطرناک نیست اما در چند سال آینده این وضع می‌تواند خطرناک باشد.» او با اشاره به اینکه خوشبختانه فرونشست هنوز به شمال تهران نرسیده و مشاهدات نشان می‌دهد که فرونشست از جنوب تا میدان قزوین و پایین‌تر از میدان انقلاب پیش رفته است، گفت: «متاسفانه بخشی از محدوده شهری پایتخت، در مناطقی مثل یافت‌آباد، منطقه خلیج و ... درگیر پدیده فرونشست شده‎اند که می‌تواند در آینده خطرناک باشد.

بازدید میدانی ما از ورامین نشان می‌داد که در یک جاده، 30 سانتی‌متر چاله به وجود آمده یا در همانجا بچه یک کشاورز در یک چاله حدود پنج متری که یکباره در اثر فرونشست ایجاد شده؛ افتاده است. می‌توان گفت خطر فرونشست کشاورزان را هم تهدید می‌کند. فرض کنید این اتفاق در مسیر تهران - ورامین که مسیر تردد قطارها هم است؛ رخ بدهد! می‎توانید تصور کنید چه فاجعه انسانی اتفاق می‌افتد؟ در این منطقه اکنون نرخ فرونشست به 20سانتی متر رسیده و در برخی مناطق روی دیوار ساختمان‌ها ترک به وجود آمده و این اتفاق به زودی در جنوب غرب تهران نیز رخ می‌دهد. در اتوبان آزادگان هم پل‌های زیادی وجود دارد و این ترک‌ها و چاله‌ها می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد.»

نشست 23 متری دشت ساوجبلاغ

مدیر کل منابع طبیعی البرز گفت: طی چند مدت اخیر شاهد نشست 23 متری دشت ساوجبلاغ بوده‌ایم که این امر نتیجه‌ای جز غیرقابل نفوذ شدن زمین در پی ندارد. حامد فرضی اظهار کرد: تا چند سال پیش با حفر چاه 60 متری به آب می‌رسیدیم اما امروز باید بیش از 260 متر زمین را بکنیم تا به آب برسیم. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل خودخواهی انسان‌ها در بهره برداری از منابع طبیعی طی چند دهه گذشته شاهد قطع بی رویه درختان، رشد قارچ گونه ساختمان‌ها، کاهش منابع آبی و ... در کرج بوده‌ایم که همه اینها باعث شده این شهر از هویت باغشهری خود فاصله بگیرد. این مسئول اضافه کرد: متأسفانه در فرآیند اجرای پروژه‌های عمرانی استان مثل کنارگذر چرمشهر-آبیک یا آزادراه تهران – شمال پیوست‌های محیط زیستی رعایت نمی‌شود و همین باعث شده تعداد زیادی درخت در مسیر این پروژه‌ها قطع شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان