ماهان شبکه ایرانیان

اسطرلاب چیست و چه کاربردی دارد؟

اسلام کوئست: اسطرلاب چیست و توسط چه کسی اختراع شده؟ آیا ائمه (ع) با آن مخالفت کردند؟

«اسطرلاب» واژه یونانی [1]مرکب از کلمه «ASTRE» به معنای ستاره و «LAMBANEIN» به معنای آیینه و میزان است. [2]برخی می‌گویند که این واژه معرب کلمه فارسی (ستاره‌یاب) است. [3]اسطرلاب دستگاهى قدیمى است که در ستاره شناسى به کار می‌رود و گونه‌‏هاى بسیارى از قبیل: مسطح، کروى و خطى دارد. [4]این وسیله قبل از اسلام اختراع شده بود و در مورد سازنده آن هم نظر قطعی وجود ندارد.


از طرفی، رصد کردن ستارگان و دانستن دانش نجوم به این معنا که به عنوان نمونه بدانیم در چه وقتی، سیاره مریخ و مشتری در کدام موقعیت از آسمان قابل مشاهده است و با استفاده از چه ستاره‌هایی می‌توان در مسافرت ها، شمال و جنوب را یافت و مواردی از این دست در دانش ستاره‌شناسی مورد نکوهش اسلام نبوده و نیست. بررسی موقعیت ستاره‌ها و کهکشان‌ها در آسمان نیز می‌تواند نوعی از تدبر در خلقت آسمان‌ها و زمین باشد که بار‌ها در قرآن کریم بدان توصیه شده است. [5]از این‌رو استفاده از اسطرلاب به عنوان یک وسیله اولیه و نیز دیگر ابزار‌های مدرن ستاره‌شناسی نیز به خودی خود نه تنها ایرادی نداشته بلکه می‌تواند در راستای شناخت خلقت، مورد تأیید و توصیه دین اسلام باشد، اما، چون برخی منجّمان ادعا می‌کردند که با کمک ستارگان و شناخت نوع حرکت آن‌ها می‌توانند خیر و شر انسان ها، هم‌چنین حوادث آینده را پیش‌بینی کنند، و معمولاً از اسطرلاب به عنوان ابزار خود استفاده می‌کردند، اسلام این رفتار را نپسندیده است، و اگر از اسطرلاب هم نکوهشی شده باشد، مراد استفاده از این ابزار در مسیر چنین اهدافی است، نه برای شناخت ستارگان. [6]لذا امام علی (ع) فرمودند:


«اى مردم، از فرا گرفتن علم ستاره شناسى براى پیش‌گویی‌هاى دروغین، بپرهیزید، مگر آن مقدار از علم نجوم که در دریانوردى و صحرانوردى به آن نیاز دارید؛ چون ستاره شناسى شما را به غیب‌گویى و غیب‌گویى به جادوگرى می‌کشاند، و ستاره شناس؛ مانند غیب‌گو، و غیب‌گو مانند جادوگر، و جادوگر مانند کافر و کافر در آتش جهنم است».

 

[7][1]. بستانی، فؤاد افرام، فرهنگ ابجدی عربی - فارسی، مترجم، مهیار، رضا، ص. 73، تهران، اسلامی، چاپ دوم، 1375 ش.

[2]. هاشمى خویى، میرزا حبیب الله، حسن زاده آملی، حسن، کمره‌اى، محمد باقر، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، میانجى، ابراهیم‏، ج. 16، ص. 149، تهران، مکتبة الإسلامیة، چاپ چهارم، 1400 ق‏.
[3]. همان.
[4]. فرهنگ ابجدى، ص. 73.
[5]. بقره، 164؛ آل عمران، 190 و 191؛ یونس، 6 و ...
[6]. «علم نجوم از نگاه اسلام»، 44183.
[7]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص. 105، قم، هجرت، چاپ اول، 1414 ق.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان