۴۶ تبعه روس در آمریکا زندانی هستند

۴۶ تبعه روسیه از سال ۲۰۰۸ میلادی توسط آمریکا یا به درخواست این کشور در دیگر نقاط جهان دستگیر و روانه زندان های آمریکا شده اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، دستگاه دیپلماسی روسیه به تازگی بار دیگر به شهروندان خود هشدار داده است که در سفرهای خارجی مواظب باشند در دام سازمان های امنیتی آمریکا نیفتند.

روس ها معتقدند آمریکایی ها درخواست آنان را برای همکاری براساس قرارداد کمک های حقوقی متقابل در امور کیفری مورخه 1999 میلادی نادیده می گیرند بنابراین همچنان احتمال می رود روس های بیشتری دستگیر و روانه زندان های آمریکا شوند.

براساس اطلاعاتی که وزارت امور خارجه روسیه به تازگی منتشر کرد تنها در سال 2018، هفت تبعه روس در نقاط مختلف جهان به درخواست ایالات متحده دستگیر شده اند که از این تعداد می توان به دستگیری س.مدودوف در تایلند و آ.ژوکوف در بلغارستان اشاره کرد.

دستگاه دیپلماسی روسیه در یک سال گذشته (سال میلادی 2018) بارها آمریکا را به آدم ربایی متهم کرده است و نمونه بارز آن را دستگیری کنستانتین یاروشنکو در سال 2010 در لیبریا می داند.
رامان سلزنیف دیگر تبعه روس نیز سال 2014 در جزایر مالدیوی دستگیر و به آمریکا انتقال یافت تا روس ها او را نمونه دیگری از آدم ربایی از سوی آمریکا به حساب آورد.

روس ها همچنین معتقدند که سازمان های اطلاعاتی آمریکا برای گرفتن اعترافات مورد نیاز نه فقط از فشار روانی استفاده می کنند بلکه به تهدیدهای مستقیم و شکنجه نیز روی آورده اند چرا که زندانیان خود را در سلول های کوچک فاقد امکانات مناسب و کمک های پزشکی قرار می دهند.

کنستانتین یاروشنکو و ویکتور بوت از جمله افرادی هستند که گفته می شود در چنین شرایطی در آمریکا نگهداری می شوند.

با این حال دست روس ها مقابل آمریکایی ها چندان هم خالی نیست چرا که آنان نیز زندانیان دارند که مورد نظر واشنگتن هستند و چندی پیش روسیه یک تبعه آمریکایی به نام پل ویلان را در مسکو به اتهام جاسوسی دستگیر کرد که بعدا مشخص شد گذرنامه کشورهای کانادا، ایرلند و انگلیس را هم دارد و فردی چهار تابعیتی است.

روسیه و آمریکا در حالی بر تعداد زندانیان یکدیگر می افزایند که دو طرف سابقه تبادل زندانی دارند و مردادماه سال 1389 در پایتخت اتریش تعدادی از زندانیان مطرح یکدیگر را مبادله کردند.

اگر چه روس ها معتقدند که فعلا پل ویلان باید مراحل دادگاهی خود در مسکو را طی کند تا به اتهام جاسوسی او رسیدگی شود اما بسیاری از کارشناسان او را یکی از گزینه هایی می دانند که در صورت هر حکمی در روسیه، گزینه اصلی آمریکا برای تبادل خواهد بود.

در تبادل سال 2010 میلادی میان روسیه و آمریکا، 14 زندانی روس در مقابل چهار تبعه غربی مبادله شدند.
دانشمند اتمی ایگور سوتیاگین و سرگئی اسکریپال سرهنگ پیشین ضد اطلاعات ارتش روسیه در بین افرادی بودند که در این مبادله از طرف روسیه به آمریکا تحویل شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان