به گزارش ایسنا، فرنوش نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر متروی تهران و حومه 115 ایستگاه فعال دارد، عنوان کرد: در چشمانداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال 1404 میزان سفرهای روزانه به رقم هفت میلیون سفر در روز خواهد رسید.
وی با بیان اینکه متروی تهران در خاورمیانه جایگاه اول و در جهان حائز رتبه است، عنوان کرد: تهران در خاورمیانه رتبه اول را از حیث طول خطوط، تعداد خطوط، تعداد ایستگاهها و قیمت به خود اختصاص داده است و در میان 163 متروی جهان نیز از نظر طول خطوط در رتبه 17 قرار دارد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه از نظر شاخص قیمت بلیت نیز متروی تهران ارزانترین بلیت جهان را داراست، افزود: خطوط متروی تهران و حومه اکنون 200 کیلومتر طول دارد و دارای 5 خط درون شهری و یک خط برون شهری است، البته هنوز ساخت متروی تهران به پایان نرسیده و بر اساس برنامه توسعه خطوط، تا پایان سال 1404 شبکه متروی تهران جمعاً دارای 12 خط شامل 8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری در مجموع به طول 430 کیلومتر خواهد بود.
وی با اشاره به نقش مترو تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: روزانه بیش از 18 میلیون سفر شهری در تهران محقق میشود. براساس آمار، مترو تهران از ابتدای بهره برداری تاکنون از انتشار 2 هزار و 461 تن گازهای آلاینده Co ، NOX، So2، PM10 و HC به هوای تهران جلوگیری کرده است.
نوبخت با اشاره به گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه از هر ١٠نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد و آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسانها در کل دنیا به شمار میرود، خاطرنشان کرد: در این میان استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاک میتواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سوختهای فسیلی داشته باشد که این امر تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد.
وی تصریح کرد: متروی تهران و حومه تنها در 9 ماه نخست سال 97 باعث صرفه جویی در مصرف 303 میلیون لیتر بنزین و 29 میلیون لیتر گازوئیل شده است. همچنین سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در 9 ماه نخست امسال از ورود 810 هزار تن گاز Co2 و 113 هزار تن گازهای Co ، NOX، So2، PM10 و HCبه هوای شهر جلوگیری کرده است.
نوبخت افزود: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگنهای بیشتری نیاز دارد که مستلزم تأمین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شرکت از آبان ماه 1396 علی رغم همه محدودیتها و فشارها در خصوص کمبود بودجه و مشکلاتی که براثر تحریمها بر سرراهش قرار گرفته سعی کرده تا با بهره وری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود باز هم نسبت به ارتقای سطح خدمات به مردم گام بردارد؛ کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یکی از این موارد است.
به گزارش شهرنوشت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: از آبان ماه 1396، حداقل فاصله حرکت قطارها در خطوط 1، 2 و 4 متروی تهران از 5 دقیقه به 4 دقیقه کاهش یافته است، ضمن اینکه زمان در خط 3 از 18 دقیقه به 9 دقیقه و سپس در دی ماه 97 از 9 دقیقه به 7 و نیم دقیقه رسید. در خط 5 هم به منظور رفاه بیشتر حال مسافران، در آذر ماه 1396 تعداد واگنهای قطارهای خط پنج مترو از 8 واگن به 9 واگن افزایش یافت. مسافران این خط در سال 1397 هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.