پاکستان بر ساخت سدهای هند نظارت می‌کند

یک تیم سه نفره از کارشناسان پاکستانی برای بازدید از ساخت و سازهای هند بر روی رود چناب که وارد پاکستان می‌شود اعزام شدند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، یک تیم سه نفره از کارشناسان پاکستانی برای بازدید از ساخت و سازهای هند بر روی رود چناب که وارد پاکستان می‌شود اعزام شدند.

کارشناسان پاکستانی با موافقت دولت هند روی ساخت و ساز سدهای این کشور نظارت می‌کنند تا سهم آب اسلام‌آباد را حفظ کنند.

پیگیری‌ها و فشارهایی که از سوی دولت پاکستان به بانک جهانی برای رسیدگی به اختلافات آبی بین دو کشور مطرح شد سرانجام هند را مجبور به پذیرفتن کارشناسان پاکستانی کرد.

تیم پاکستانی ضمن سفر به هند از ساخت و سازهای دهلی نو بر روی رود چناب بازدید و گزارش کامل خود را از احتمال نقض قرارداد سند طاس یا عمل به تعهدات قبلی ارائه خواهد کرد.

هیأت کارشناسان پاکستانی در سفر 3 روزه خود به هند درباره سهم آب پاکستان به رایزنی با مقامات این کشور می‌پردازد.

اختلاف هند و پاکستان بر سر سهم آب بعد از آغاز پروژه سدهای «کشن‌گنگا» و «راتله» توسط دهلی‌نو شروع شد.

مذاکرات هند و پاکستان درباره عمل کردن به قرارداد سند‌طاس در ماه جولای بی‌نتیجه پایان یافت و دو کشور دست به دامان جامعه جهانی شدند.

در سال 1960 میلادی ژنرال «ایوب خان» حاکم نظامی به نمایندگی از پاکستان و «جواهر لعل نهرو» نخست وزیر هند با میانجیگری بانک جهانی قرارداد سهم آب سند‌طاس را امضا کردند.

پاکستان و هند حتی بعد از جنگ 1965 و 1971 میلادی به قرارداد سند‌طاس پایبند بودند اما در حال حاضر هند سعی دارد این قرار داد را نادیده بگیرد.

طبق قرارداد سند‌طاس آب رودهای شرقی از جمله ستلج، بیاس و راوی سهم هند و رودهای غربی از جمله سند،جهلم و چناب سهم پاکستان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر