۶ عادت بهداشتی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود

سرویس جامعه فردا: شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که به بهداشت دهان و دندان خود بسیار اهمیت می‌دهید و سعی می‌کنید همیشه مواظب دندان‌هایتان باشید. جالب است بدانید که در این باره عادت‌های بهداشتی‌ای وجود دارد که می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند. در ادامه با این عادت‌های به ظاهر بی‌ضرر آشنا شوید.

مسواک زدن شدید دندان‌ها

فقط مسواک زدن اهمیت ندارد، بلکه شیوه مسواک زدن هم بسیار مهم است. بعضی افراد مسواک زدن با شدت را افتخار خود می‌دانند، اما در واقع با این کار به مینای دندان خود آسیب می‌زنند. به این ترتیب عاج دندان که بخش مهم دندان است، لایه محافظ خود را از دست می‌دهد. پس به آهستگی و در دو دقیقه مسواک بزنید.

مسواک زدن بعد از خوردن غذا

اگر شما هم از آن افرادی هستید که صبح‌ها بلافاصله بعد از خوردن صبحانه مسواک می‌زنید، پس باید حتما در انجام این کار تجدید نظر کنید. وقتی شما ماده اسیدی مثل پرتقال یا سیب زمینی می‌خورید، مینای دندان‌تان به صورت موقت نرم شده و در برابر سایش آسیپ پذیر می‌شود. در این موارد مسواک زدن آن هم به شدت می‌تواند به مینای دندان شما آسیب بزند. این مساله با افزایش سن بیشتر می‌تواند مشکل ساز شود؛ بنابراین پس از خوردن غذا صبر کنید تا 30 دقیقه زمان بگذرد. در این لحظات بزاق دهان شما مثل یک محافظ از دندان شما محافظت می‌کند. پس می‌توانید بعد از خوردن غذا دهان خود را آب کشی کنید یا قبل از خوردن مواد اسیدی مسواک بزنید.

دارو‌هایی که دهانتان را خشک می‌کنند

دارو‌های ضدافسردگی و مسکن‌ها معمولا دهان را خشک می‌کنند. کم شدن بزاق دهان باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان می‌شود. در این موارد می‌توانید از پزشکتان بخواهید که یک داروی دیگر جایگزین کند یا در طول روز کم کم آب بنوشید تا دهانتان خشک نباشد. همچنین با جویدن آدامس‌های بدون قند و نعنایی که در آن زایلیتول یا استفاده از اسپری، ژل و یا قرص‌های مخصوص خشکی دهانتان را رفع کنید.

ورزش کردن بدون محافظ دندان

ورزش کردن برای بدن بسیار مفید است، اما برای بعضی ورزش‌ها حتما باید از محافظ دندان استفاده کرد که آن هم باید توسط پزشک متخصص و برای دندان شما ساخته شود. همچنین ورزش کردن زیاد می‌تواند بزاق دهان شما را کم کند. پس حتما از نوشیدن آب غافل نشوید و برای چکاپ نزد دکتر خود بروید.

نوشیدن آب لیمو ترش

نوشیدن ترکیب آب و لیموترش باعث بهبود گوارش می‌شود. همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و بدنتان را از سموم پاک می‌کند. اما با وجود تمامی این موارد خاصیت اسیدی لیموترش برای دندان‌ها مضر است. نوشیدن کم کم این نوشیدنی و چند باره آن در طول روز دندان‌های شما را خراب می‌کند. یادتان باشد که هرگز بعد از نوشیدن این ترکیب مسواک نزنید. استفاده از نی می‌تواند از اثرات مضر نوشیدن این ترکیب کم کند. نوشیدن داغ این ترکیب برای دندان‌ها مضرتر است و آسیب بیشتری به آن‌ها می‌رساند. پس از خوردن این نوشیدنی حتما یک لیوان آب ساده بنوشید.

نوشیدن آب معدنی

اگر فقط از آب معدنی استفاده می‌کنید این یعنی بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار دارید. نوشیدن آب لوله کشی در کاهش پوسیدگی دندان‌های شما بسیار موثر است. چرا که آب لوله کشی دارای فلوراید است. نوشیدن این آب فلوراید را وارد سیستم ایمنی بدنتان و سپس بزاق دهانتان خواهد کرد که این به محافظت از دندان شما کمک می‌کند. پس روزانه حتما یک لیوان از آب شیر بنوشید.

منبع: دنیاک

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان