درباره فضای مجازی، به خدا جواب پس دهید

مجله فارس‌پلاس؛ سید مهدی سیدی: هرچه می‌گذرد نظرات مقام معظم رهبری درباره نحوه حضور فعالان فرهنگی در فضای مجازی صریح‌تر و روشن‌تر می‌شود؛ ایشان در دیدار مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی فرموده‌اند: «دستگاه‌های مختلفی در فضای مجازی حضور دارند، اما حضور در این فضا باید یک حضور جریان‌ساز باشد. بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروه‌های مؤثر فرهنگی و یافتن سؤال‌ها و سرنخ‌های فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.»
این دیدگاه، نقطه روشنی است که جریان انقلابی را به فرصت‌های بی نظیر فضای مجازی متوجه می‌سازد و ضمن تلاش برای مراقبت‌ها و مصونیت‌های لازم، از آنان می‌خواهد پرچم حق و عدالت را در این سرزمین جدید برافراشته سازند. طبیعتاً متفکران و مبتکران فرهنگی باید این ندا را جدی شمرده و با حضور جریان ساز، سرزمین مجازی را از تصاحب شیطان، رها سازند.

اینک مقام معظم رهبری - هم از جایگاه ولایت و هم از جایگاه خبرگانیِ یک کارشناس صاحب تحلیل – وارد میدان شده و گویی در مقام فرمانده زیرک یک میدان جدید در جبهه نبرد، نیروهایش را به آرایش نظامی جدید فرامی‌خواند. پس باید اردوگاه جدید را شناخت و سلاح و پشتیبانی ویژه‌ای برای آن تدارک دید.
البته باید دقت کرد که این ماجرا، طرف دومی هم دارد و آن نحوه و کیفیت حضور جریان انقلابی در فضای مجازی خواهد بود. این اذن و صراحت رهبری نباید منجر به ورود لجام‌گسیخته جریان انقلابی در فضای مجازی شود؛ بی آنکه از ظرفیت‌های آن مطلع و از خطرات آن آگاه باشد. نظیر آن چیزی که در این سال‌ها برای بخشی از بدنه حزب اللهی رخ داده که بدون برنامه روشن، زمان و انرژی فراوانی را در اینستاگرام و توئیتر، تلف کرده و کمتر برای ساخت و ساز جریانات مانا و مؤثر توفیق یافته است؛ و چه بسا به خاطر فقر دانش و مهارت، آسیب‌های فراوان امنیتی، اخلاقی و سیاسی شامل حال بعضی از عوامل جبهه مردمی انقلاب شده است.

بدانیم که رسانه یک علم است و آشنایی با مؤلفه‌ها و ویژگی‌های فضای مجازی مستلزم دانستن خیلی چیز‌ها و تمرین بسیاری از مهارت‌هاست. اما به هر تقدیر، فرمان آتش صادر شده و یک میدان جدید برای مبارزه گشوده شده است. پس لبیک گویان باید بشتابند و نقش‌آفرینی جدیدی در طراز تمدنی انقلاب اسلامی ایران رقم زنند. چه آنکه مقام معظم رهبری فضای مجازی را یک کارزار فکری و سودمند بر شمرده و در تاریخ 19/‌7‌/‌97 فرموده‌اند: «ابزار‌های تسهیل کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید این‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آن‌ها را نمی‌شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌هایی کردید؟»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان