رئیس‌جمهوری در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام و شهدا:

با بزرگ‌ترین فشار اقتصادی روبه‌رو هستیم

دنیای اقتصاد : حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم تجدیدمیثاق اعضای دولت با آرمان‌های امام راحل و شهیدان، با تاکید بر اینکه کشور امروز با بزرگ‌ترین فشار و تحریم اقتصادی در طول ۴۰ سال گذشته روبه‌روست، گفت: برخی‌ها نباید تفسیر نادرستی داشته باشند، امروز مشکلات ما عمدتا به‌خاطر فشار آمریکا و اذناب آن است و نباید به‌جای محکوم کردن دشمنا ...

روحانی روز گذشته در این مراسم که در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: آمریکا تنها نسبت به ملت ایران عهدشکن نیست؛ بلکه نسبت به اروپا، چین، نفتا و معاهده ترانس‌پاسیفیک هم عهدشکن است و حتی در برابر فلسطین و مسلمانان و نسبت به مردم سوریه، عراق و افغانستان هم عهدشکن بوده و از غاصبان و مهاجمان یمن حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور تاکید کرد: کسی نگوید که دولت ایران در برابر دیگرانی به مذاکره نشست، اما پیش‌بینی نکرد که یکی از آنها بعد از 2 سال صداقت و امانتداری را زیرپا بگذارد. براساس این منطق نعوذبالله پیامبر اسلام(ص) صلح حدیبیه را امضا کردند و امام حسن مجتبی(ع) پیمانی را امضا کردند که نمی‌دانستند طرف مقابل آن را زیر پا می‌گذارد. وی تاکید کرد: اصل عهد و پیمان به مصلحت کشور بوده و امروز هم است. رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای انجام شده با گروه 1+5 گفت: بالاترین افتخار سیاسی ایران در دهه‌ها و قرون اخیر، مذاکرات قدرتمند ایران در برابر 6 قدرت بزرگ جهان بود و پیروزی‌هایی که در عرصه‌های مختلف در این مذاکرات برای ایران به‌دست آمد، هیچ‌گاه از دست نخواهد رفت.

پیروزی قدرت نرم بر قدرت سخت

رئیس‌جمهور با تبریک عید بزرگ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به روح بلند امام، شهدا و ملت بزرگ ایران، بزرگ‌ترین هنر امام خمینی(ره) را اعتماد به مردم دانست و تاکید کرد: امام بزرگ‌ترین احیاگر دین در زمان ما و معمار انقلابی بود که صرفا با ایستادگی مردم در برابر قدرت‌های داخلی و خارجی پیروز شد. روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی حادثه استثنایی تاریخ بود، اظهار کرد: آنچه چهل سال پیش در این سرزمین به وقوع پیوست، حادثه استثنایی و کم‌نظیر تاریخ بود. عالم و فقیه مجاهدی که از حوزه علمیه قم برخاسته و در مسند استاد حوزه و مرجعیت مردم شریف ایران بود، اسلام و هویت ملی و دینی ما را در خطر ‌دید و فرمود چون امروز اسلام در خطر است و اساس دین در خطر است، تقیه حرام است.رئیس‌جمهور تاکید کرد: این اجتهاد امام بود که سرآغاز نهضت عظیم اسلامی در ایران شد؛ اجتهاد امام بود که تشخیص داد اساس اسلام، اعتقادات مردم و فرهنگ دینی مردم در خطر اصلی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امام(ره) مردم را به آینده بهتر، سرزمین مستقل، حاکمیت مردم و موازین اسلامی امیدوار کرد و امیدی که امام در مردم آفرید، جامعه میلیونی ایران را بسیج کرد که این امری بی‌نظیر در تاریخ بود.روحانی افزود: تفسیر امام(ره) امید به آینده بهتر، امید به سرزمین مستقل، امید به جامعه‌ای که مردم در آن جامعه حاکم باشند و امید به شرایطی بود که موازین اسلامی و دینی در آن جامعه حکمفرما باشد و همین امید مایه پیوستگی، وحدت و بسیج مردم است.رئیس‌جمهور افزود: امام راحل نهی از منکر را به خوبی تبیین کردند، مبنی‌بر اینکه منکر فقط دروغ، شراب و فاصله گرفتن از معنویت دین نیست؛ بلکه استبداد و استعمار می‌تواند بزرگ‌ترین منکر در یک جامعه باشد.روحانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به همه آموخت که قدرت نرم می‌تواند بر قدرت سخت پیروز شود، اظهار کرد: امام راحل از شخصیت‌هایی بود که به توانمندی قدرت‌ نرم معتقد بود و به همین دلیل مردم را بالاترین قدرت می‌دانست و با همین پشتوانه بر قدرت‌های سخت پیروز شد.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در دنیا نمونه‌های کمی سراغ داریم که انقلابی بتواند صددرصد بدون اتکا به قدرت‌های خارجی بر رژیم تا دندان مسلح و متکی بر قدرت‌ جهانی یعنی آمریکا، پیروز شود.روحانی تصریح کرد: تا زمانی که راه امام را می‌پیماییم و به آن معتقد هستیم و به سیاست‌های مقام معظم رهبری خلف صالح امام راحل احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی نه آمریکا و نه دیگران نمی‌تواند به ما آسیب برساند.

برخی حکومت را به شکل خلافت می‌دیدند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری ازسخنانش افزود: قبل از پیروزی انقلاب در میان شاگردان والامقام امام(ره) مباحثی مطرح بود که بعد از پیروزی انقلاب نوع حکومت چگونه باشد، بنابراین آن را بعضی به شکل خلافت می‌دیدند و برخی نمی‌دانستند که آرای مردم تا کجا نقش دارد؛ بنابراین اینگونه مباحث در نوفل‌‌لوشاتو و بعد از نماز مغرب و عشا مطرح می‌شد و در آن مرحوم منتظری، مرحوم موسوی اردبیلی و شماری دیگر از جمله شهیدان مطهری و بهشتی، ساعت‌ها و شب‌ها در پاریس و نوفل‌لوشاتو با امام(ره) به بحث می‌نشستند.روحانی اضافه کرد: پس از این گونه مباحث بود که امام راحل حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تبدیل کرد و شعار مردم را تغییر داد و این شعار از آزادی، استقلال و حکومت اسلامی به آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی تبدیل شد و این همان انقلابی است که بعد از 47 روز مردم را پای صندوق‌های آرا آورد تا به جمهوری اسلامی ایران رأی بدهند.وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که جمهوریت و اسلامیت پابرجاست، انقلاب و نظام ما نیز پایدار می‌ماند، اظهار کرد: خدای ناکرده آن روزی پایه‌های انقلاب می‌تواند، سست شود که مردم در یکی از این دو اصل جمهوریت و اسلامیت تردید کنند.روحانی تصریح کرد: اداره حکومت توسط مردم و در چارچوب موازین اسلامی است و این خلاصه مؤلفه جمهوریت و اسلامیت انقلاب اسلامی است.

عهد و پیمان با امام راحل

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود گفت: ‌ای امام(ره) همین‌جا با تو پیمان می‌بندیم همچنین که پیرو و مقلد شما هستیم و بودیم راه شما را ادامه می‌دهیم و نخواهیم گذاشت میراث بلند شما جمهوری اسلامی دچار مشکل شود. روحانی تاکید کرد: ‌ای امام(ره) همانطوری که دفاع کردیم و نگذاشتیم یک وجب از خاکمان در دست دشمن بماند، ما همچنان به کشور، منافع ملی، نظام و سرزمین خود وفادار خواهیم بود و به‌خاطر این انقلاب، عزت و استقلالی که برای ما به ارمغان آوردید به تو تبریک می‌گوییم.رئیس‌جمهور و هیات وزیران در این مراسم که سید‌حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) نیز حضور داشت، با قرائت فاتحه و اهدای تاج گل، یاد و خاطره امام خمینی(ره) و همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را گرامی داشتند.روحانی و اعضای هیات دولت همچنین با حضور بر مزار شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، آیت‌الله طالقانی، شهدای دولت و هفتم‌تیر و گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام کردند.

تاکید بر حمایت از دولت

سیدحسن خمینی نیز روز گذشته در مراسم تجدیدمیثاق هیات دولت با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، با اشاره به دشمنی‌های دشمنان و دولت بدعهد آمریکا گفت: هیچ‌کس نباید دولت را تنها بگذارد و در این میدان سخت مبارزه خدای ناکرده احساس شماتت یا عقده‌گشایی را ببیند. به گزارش جماران، وی با بیان اینکه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب روزهای مبارکی است، اظهار کرد: ان‌شاء‌الله سختی‌ها و تلخی‌هایی که بر اثر دشمنی‌های دشمنان و به‌خصوص دولت بی‌تدبیر و بدعهد آمریکا بر فضای اقتصادی کشور حاکم شده به لطف تلاش و همراهی همه مسوولان برطرف شود. برای عبور از این سد بزرگ یکایک مردم ایران باید دست در دست هم داشته باشند.سیدحسن خمینی تاکید کرد: ما با تفرق تا اینجا نیامده‌ایم؛ با وحدت به اینجا رسیده‌ایم. امام بزرگوارمان جمله‌ای داشتند و گفتند رمز پیروزی شما و رمز ادامه نهضت عبارت از اتکای به خدا و وحدت کلمه است. هیچ‌کس نباید دولت را تنها بگذارد و در این میدان سخت مبارزه خدای ناکرده احساس شماتت یا عقده‌گشایی را ببیند. ان‌شاء‌الله روزهای مبارک و شیرینی را در چهلمین سال انقلاب داشته باشیم.وی گفت: از خدای متعال استدعا می‌کنیم که به دولت و کابینه توفیق بیشتر عنایت کند و سایه بلندمرتبه رهبر معظم انقلاب را بر سر کشور مستدام بدارد؛ تا «همه با هم» دست در دست هم این مسیر درخشان را ادامه دهیم. جمعی از مدیران شهری تهران نیز روز گذشته با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب تجدید میثاق کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان