ماهان شبکه ایرانیان

در پایان روز سوم

افغانستان در پی استفاده از ظرفیت های فناورانه ایران

افغانستان در پی استفاده از ظرفیت های فناورانه ایران
به گزارش خبرنگار ایرنا، شهزادگل آریوبی امروز -چهارشنبه- در نشست با اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای که در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان به منظور زمینه سازی برای ﮔﺴﺘﺮش صادرات محصولات و خدمات برگزار شد، افزود: ما از همکاری با ایران خوشحال هستیم. در افغانستان فرصت های زیادی برای همکاری وجود دارد. هدف مان از سفر به ایران و برگزاری این نشست ها این است که بتوانیم باب همکاری بیشتر را باز کنیم.
وی افزود: ما در کشورمان نیاز داریم قبل از رسیدن به تکنولوژی در خصوص ایجاد زیرساخت ها و تامین آن ها مطالعه کنیم. بعد از ساخت زیرساخت ها نوبت به اتصال به تکنولوژی می رسد و باید ظرفیت هایی برای شغل ایجاد کنیم.

**برگزاری نمایشگاه ArianaICT در کابل با مشارکت ایران
وی همچنین با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کابل-افغانستان ArianaICT در 27 تا 30 فروردین 98 که با مشارکت وزارت ارتباطات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در شهر کابل برگزار می شود، اظهار داشت: از برگزاری نمایشگاه بسیار خوشحال هستم و تیم مخصوصی را به نمایندگی از دولت افغانستان به شما معرفی و تمامی فعالان را برای حضور در این نمایشگاه تشویق خواهیم کرد.
رسول سرائیان دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این نشست گفت: مجوزهای لازم برای برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در افغانستان اخذ شده و این رویداد می‌تواند فصل جدیدی در همکاری‌های مشترک میان شرکت‌های ایرانی و افغانستانی باشد.
در این نشست، همچنین سعید امامی رییس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمانی با اشاره به ظرفیت های همکاری بین ایران و افغانستان گفت: انجمن انفورماتیک ایران 40 سال قبل به وجود آمد و در حال حاضر ما پنج نسل تکنولوژی را طی کرده ایم و خود را به روز نگه داشته ایم.
وی افزود: ما علاوه بر نرم افزارهای کاربردی، کمیسیون های دیگری در حوزه نرم افزارهای سیستمی داریم. شرکت های ایرانی در حوزه ERP، پرتال های سازمانی، فرآیندسازی، بیگ دیتا، دولت الکترونیک و اتوماسیون اداری، فعالیت های بسیار خوبی داشته اند و حتی در برخی از این محصولات به کشورهای دیگر نیز صادر شده اند. تخمین می زنیم این شرکت های بیش از 700میلیون دلار درآمد دارند.
امامی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های صنعت کامپیوتری کشور ما به روز بودن و امنیت بالایی است که سیستم های ما دارند. در حال حاضر 1میلیون متخصص در حوزه فناوری اطلاعات داریم و دانشگاه های ما سالی 35هزار فارغ التحصیل در این رشته ها دارند.
فریبا مهدیون رییس کمیسیون آموزش سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز در خصوص توانمندی های شرکت های این حوزه گفت: در تمام دنیا شرکت های آی تی برای این که از محصولات شان به صورت کامل استفاده شود دوره های استاندارد را برگزار می کنند. افراد بعد از طی کردن این دوره ها توانمند می شوند.
«با توجه به رشد تکنولوژی در حوزه آی تی، باید سعی کرد از آن عقب نماند. در ایران بیش از 20 سال است که شرکت ها در حوزه های مختلف مانند مجازی سازی، مهندسی نرم افزار و شبکه مشغول فعالیت هستند و تجربه خوبی در این زمینه دارند. این توانمندی صرفا داخلی نیست و مهندسین ما مشغول آموزش کارشناسان و مدیران شرکت های بین المللی هستند. می توان از این ظرفیت برای همکاری بین دو کشور استفاده کرد.
وی افزود: پیشنهاد ما مهارت افزایی و ارتقای دانش برای قشر جوان و تحصیل کرده کشور شماست. ما مدعی ارائه کیفیت بالا هستیم. دوره ها به صورت کارگاهی عملیاتی است و می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.
شهاب جوانمردی مدیر عامل فناپ در این نشست درباره اکوسیستم فین تک صحبت کرد و اظهار داشت: با توجه به این که کشور افغانستان سرمایه گذاری جدی در حوزه زیرساخت های مالی انجام داده، مهم ترین گام پیش روی این کشور ایجاد سرویس ها بی تو سی و خدمات رفاهی، بهداشت و سلامت است که تمام این ها نیاز به زیرساخت های مالی برای پرداخت تراکنش ها دارند.
وی افزود: در کشور ایران به واسطه شرایط و مشکلاتی که در مراودات مالی داشتیم، توانستیم صنعت فین تک را با خوداتکایی و فناوری داخلی بومی کنیم و در حال حاضر یک اکوسیستم قابل اتکا داریم.
او در پایان به نحوه همکاری با افغانستان اشاره کرد و گفت : از آن جا که ما دنبال پیشرفت در این زمینه هستیم،با دو چالش اعتماد و رگولاتوری رو به رو بودیم. اگر همکاری و ارتباطات بین دو کشور شکل بگیرد، می توانیم دانش خود را با هم در میان بگذاریم تا در آینده افغانستان درگیر چالش هایی که ما با آن رو به رو شدیم، نباشند.
حسام آرمندهی نیز از اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای در خصوص تجارت الکترونیک در ایران صحبت کرد و گفت: به دلیل مشکلات تحریم و نظارتی امکان حضور برندهایی مانند آمازون و اپ استور در ایران وجود ندارد، همین مسئله باعث شد پلتفرم های مشابه آنها در ایران راه اندازی شود، شرکت ها و سایت هایی که توانسته اند کاربران خوبی جذب کنند و موفق شوند.
او در ادامه پیشنهاد کرد: می توان بین ایران و افغانستان تعاملی ایجاد شود تا از فضای سایت هایی که در ایران فعال هستند و میلیون ها کاربر دارند، استفاده کنند. البته این مستلزم آن است که زیرساخت های مناسب مالی و بانکی تامین شود.
یک فعال حوزه سلامت الکترونیک هم از ظرفیت هایی که برای همکاری با افغانستان وجود دارد، گفت: سلامت الکترونیک پرونده مستندسازی فرآیندهای خدمت شهروندان در حوزه بهداشت و درمان است. ما 30 سال در حوزه درمان فعالیت کردیم و حدود چهار سال است که کسب و کارها به کمک ما آمده اند تا این روند تکمیل شود.
«در حال حاضر شرایط لازم را برای انتقال تجربیات خود طی 30 سال گذشته داریم. ایجاد پرونده مستندسازی فرآیندهای درمانی شهروندان در ایران از تکنولوژی های ساده شروع شد و در حال حاضر به پیشرفته ترین مرحله رسیده ایم و می توانیم این خدمات را به شهروندان افغانستان ارائه بدهیم.
علمی*م.ش*
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان