گزارش روز چهارم جشنواره سی و هفتم

*- درست صبح روزی که قرار بود آخرین فیلمی که علی نصیریان تا این‌جا در سینمای ایران بازی کرده نمایش داده شود، او با یک مصیبت دردناک روبرو شد

*- درست صبح روزی که قرار بود آخرین فیلمی که علی نصیریان تا این‌جا در سینمای ایران بازی کرده نمایش داده شود، او با یک مصیبت دردناک روبرو شد. فاطمه بیات همسر علی نصیریان صبح شنبه درگذشت. در سنین پیری از دست دادن همدم و همراه شاید حتی دشوارتر از دوران جوانی است. نصیریان حالا 85 سال دارد و در این سن به خوبی در نقش کاظم خان، صاحب پیر سلمانی که عاشق کازابلانکا است و وسواس عجیبی در زدن سبیل‌های مشتریان دارد ظاهر شده است. عمرش دراز باد.

*- همایون غنی‌زاده، آرش لاهوتی و جواد رضویان.
سه نامی که هیچ کجا ممکن نبود در کنار هم برده شوند… مگر به حکم قرعه در یک روز از جشنواره فجر!
اولی از دنیای تئاتر آمده و یک کارگردان آوانگارد تئاتری است. دومی از دنیای سینمای مستند آمده و در حوزه مستند هم جایزه فراوان برده و هم به ساختن مستندهای تماشاگرپسند معروف است و سومی هم که معرف حضور حتما هست و از دنیای سبک‌ترین سریال‌های طنز تلویزیون آمده.
حالا خبرنگاران و منتقدان در یک روز تماشاگر فیلم‌های این هر سه شده‌اند. نکته این‌که هر سه نفر فیلم اولی هستند.

*- صابر ابر و بابک حمیدیان شاگردهای آرایشگر ببخشید سلمانی کاظم خان هستند. دانش (صابر ابر) عاشق بازیگری است و می‌رود توی کمد و با فیلم‌ها و با عکس بازیگر محبوبش هما خلوت می‌کند و شاپور (بابک حمیدیان) یک آدم بی‌عمل و مثلا سیاسی است که هر روز غذا تن ماهی می‌خورد و هر روز توی آن مو پیدا می‌کند و هر روز هم زنگ میز‌ند به کارخانه و شکایت می‌کند. کاظم خان هم که ذکرش رفت. یک مرغ دریایی هم هر روز برخورد می‌کند به پنکه سقفی و یکی دو گدا هم هر روز می‌آیند و پول می‌خواهند و یک مفتش هم هست که هر روز مزاحم اعصاب کاظم خان است. این چرخه تکرار همین‌طور ادامه می‌یابد اما در ادامه داستان گودویی (نام کافه‌های همایون غنی زاده هم کافه گودو است!) به یک داستان شلوغ و ماتریکسی تبدیل می‌شود. این فضای کلی «مسخره‌باز» فیلم همایون غنی‌زاده است.

*- فیلم «مسخره‌باز» فقط در یک لوکیشن فیلمبرداری شده اما پر از جلوه‌های ویژه و صحنه‌های پرخرج است. تهیه‌کننده فیلم هم علی مصفاست که خودش سه فیلم بسیار کم‌خرج و سینمای مستقل‌طور ساخته. چقدر هزینه شده برای فیلم غنی‌زاده که تئاترهایش هم مفصل و پرخرجند؟ مصفا توضیح داد که فیلم تماما در دکوری واقع در منطقه حکیمیه ساخته شده و کل هزینه آن 4 میلیارد تومان بوده است. همچنین اضافه کرد از میزان فروش آن ترسی ندارند.سریال سوال‌های عجیب همچنان ادامه دارد.. سایت‌ها و پایگاه‌های خبری گمنام و تلویزیون‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های ارگان‌ها عمده سوال‌های جلسات را می‌پرسند و مثلا یکی از همایون غنی‌زاده پرسید چرا پایان فیلم مسخره است؟ و پاسخ شنید انتظار داشتم پایان مسخره‌باز مسخره نباشد اما حتما نتوانسته‌ام!
همه عوامل مخصوصا علی مصفا و همایون غنی‌زاده هم به فوت همسر علی نصیریان اشاره کردند و تسلیت گفتند. غنی‌زاده گفت «نمی‌دانید چه نعمت و لذتی است کار کردن با این هنرمند»

*- اولین فیلم آرش لاهوتی درباره زنانی است که در باغات میوه کار می‌کنند. هدیه تهرانی هم در فیلم بازی کرده و البته نقشش خیلی کلیدی‌تر از نقش بسیار کوتاهی است که در «مسخره‌باز» داشته. لاهوتی قبل از این مستندهایی مثل «راننده و روباه»، «پهلوان و خرقه»، «2٫47» و «آبی کمرنگ» را ساخته است. ژیلا شاهی هم در این فیلم بازی کرده که روز قبل او را در «قصر شیرین» دیده بودیم.
علی مصفا که در کنفرانس خبری قبلی به عنوان تهیه‌کننده حاضر شده بود در این یکی کنفرانس به عنوان بازیگر نشسته بود و همان اول از خبرنگاران عذرخواهی کرد که امسال او را زیاد می‌بینند و امروز بار دوم است می‌بینندش!*- سومین و آخرین فیلم روز چهارم جشنواره، «زهرمار» ساخته جواد رضویان بود. فیلمی درباره مداحان. رضویان همان ابتدای کنفرانس خبری سیمرغ گرفتن فیلم خودش را منتفی دانست که البته غیب هم نگفت و واقعا مگر کسی چنین فکری هم می‌کرد؟! فیلم صدای بعضی منتقدین را درآورده بود که چرا باید جای چنین اثری در بین برگزیدگان جشنواره باشد. در جلسه مطبوعاتی به شباهت فیلم با «رسوایی» مسعود ده‌نمکی هم اشاره شد. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد ده‌نمکی روزی الگوی فیلمساز دیگری هم قرار بگیرد. همچنین یک بار دیگر درباره بودجه فیلم سوال پرسیده شد و یک بار دیگر این سوال صریحاً پاسخ داده شد (از کجا بدانیم این جواب صریح، جواب راستی هم هست؟) جواد نوروزبیگی هزینه فیلم «زهرمار» را دو میلیارد و ششصد میلیون تومان عنوان کرد.

*- در جریان نشست خبری فیلم انیمیشن اول روز هم همه‌اش صحبت از پول بود. اینبار اما پول زیر یک میلیارد. خیلی هم زیر یک میلیارد. عوامل انیمیشن «شب آفتابی» می‌گفتند هزینه ساخت این انیمیشن تنها صد میلیون تومان بوده است که واقعا آنقدر کم است که باورش سخت باشد.

*- کدام سینماها در طول جشنواره فجر مورد توجه مردم تهران بوده؟ و کدام فیلم‌ها بیشترین مخاطب را داشته‌اند؟
طبق معمول پردیس کورش با تعداد سالن‌های زیادش و کیفیت تصویر خوبش. روز ده بهمن سینماهای کورش، آزادی و فرهنگ بیشترین استقبال را داشته‌اند و روز یازدهم بهمن ماه به ترتیب کورش، استقلال و ماندانا.
تعداد فیلم‌هایی که سانس ویژه گرفته‌اند هم خیلی زیاد است اما به نظر می‌رسد «ماجرای نیمروز 2» و «متری شش و نیم» و «مسخره‌باز» و «شبی که ماه کامل شد» بیشتر از بقیه فیلم‌ها مورد استقبال واقع شده‌اند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان