ماهان شبکه ایرانیان

شکایت از کدام پزشکان بیشتر است و چرا؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی شکایت از پزشکان در سال ۱۳۹۶، گفت: این این میزان رشد معقول است؛ چراکه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده‌ایم و این طور نیست که شکایت از پزشکان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا کرده باشد

شکایت از کدام پزشکان بیشتر است و چرا؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به افزایش 12 درصدی شکایت از پزشکان در سال 1396، گفت: این این میزان رشد معقول است؛ چراکه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده‌ایم و این طور نیست که شکایت از پزشکان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا کرده باشد.

به گزارش به نقل از ایسنا،دکتر علی فتاحی با اشاره به میزان تخلفات و شکایات پزشکی طی سال‌های اخیر، گفت: در سال 1396 حدود 5600 شاکی از پزشکان داشتیم که این شاکیان به دادسراهای سازمان نظام پزشکی مراجعه کردند. بر این اساس در سال 1396 رشد 12 درصدی شکایات از پزشکان را نسبت به سال 1395 شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه البته این میزان رشد معقول است، افزود: چراکه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده‌ایم و این طور نیست که شکایت از پزشکان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا کرده باشد، بلکه یک نُرم معقول هر ساله را داشته‌ایم.

کدام پزشکان بیشترین شاکی را داشته‌اند؟

فتاحی درباره بیشترین رشته‌های پزشکی مورد شکایت نیز گفت: طبیعتاً بیشترین شکایات از رشته‌هایی انجام می‌شود که تعداد جمعیت بیشتری داشته و اقدامات درمانی بیشتری انجام می‌دهند یا اینکه اقدامات‌شان عمدتاً در زمینه اقدامات اورژانس است. در مجموع در بخش سرپایی بیشترین شکایت از پزشکان عمومی و دندان‌پزشکان انجام شده که به لحاظ جمعیت حدود 60 درصد از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند و طبیعی است که شکایت از آنها بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در بخش بستری نیز بیشترین میزان شکایات از رشته زنان، ارتوپدی و جراحی عمومی بوده است. زیرا بیشترین اقدامات جراحی و بستری که انجام می‌شود، مربوط به این سه گروه بوده و در عین حال این سه گروه بیشترین اعمال اورژانس را هم انجام می‌دهند و با رشته‌هایی که در شرایط الکتیو بیمار را جراحی می‌کنند، کاملاً متفاوت هستند. بنابراین نباید این طور قضاوت کنیم که از آنجایی که این گروه‌ها بیشترین میزان شکایت را داشته‌اند، پس بیشترین میزان تخلف را هم انجام می‌دهند، بلکه بیشترین شکایات به دلیل بالا بودن جمعیت و زیاد بودن اقدامات درمانی و اورژانس‌شان مربوط به این گروه‌هاست.

وضعیت تخلفات تعرفه‌ای پزشکان

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه درباره میزان تخلفات و شکایات تعرفه‌ای نیز اظهار کرد: در حوزه تخلفات تعرفه‌ای رشد زیادی را نسبت به سال گذشته نداشته‌ایم. حتی در سال 1396 نسبت به سال 1395 کاهش رشد شکایات تعرفه‌ای را هم خصوصاً در بخش بیمارستانی شاهد بودیم.

انجام سالانه 1.5 میلیون بستری در تهران

فتاحی با بیان اینکه در سال 1396 کل شکایات تعرفه‌ای ثبت شده در سامانه 190 و در حوزه بستری در استان تهران 288 شکایت بوده است، گفت: این در حالیست که در تهران سالانه بیش از 1.5 میلیون بستری داریم و فقط 288 مورد شکایات تعرفه‌ای در حوزه بستری تهران داشته‌ایم. البته باید توجه کرد که 95 درصد این شکایات نیز به شکایات بیمارستانی بازمی‌گردد؛ یعنی بیمار از خدمتی که در بیمارستان دریافت کرده و از پولی که بابت آن پرداخته است، شکایت داشته است. همچنین در اغلب موارد و بیش از 90 درصد موارد بیمارستان تبرئه شده و در پنج درصد منجر به محکومیت پزشک شده است.

وی با بیان اینکه حدود پنج درصد از کل شکایات استان تهران را در سال گذشته بحث دریافت خارج از صورت‌حساب بیمارستانی به خود اختصاص داده است، گفت: بنابراین انصافاً شکایت‌هایمان بویژه در زمینه دریافت خارج از صورت‌حساب بیمارستانی بسیار اندک شده است. به‌طور کلی هم میزان شکایات در زمینه دریافت خارج از صورت‌حساب بیمارستانی در شهرستان‌ها بسیار کم بوده و در تهران هم پنج درصد کل شکایات بوده است.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان