با این تفکرات پوسیده، گوآردیولا هم نمی تواند به ایران کمک کند؛

بختیاری زاده: سلیمی چرا از پراید و گوشت حرف نزد !

سهراب بختیاری زاده به شدت از برخی تفکرات حاکم بر فوتبال ایران و به خصوص برخی گرایش هایی که در خلال برگزاری مسابقات جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ پیرامون تیم ملی وجود داشت، ناراحت است و معتقد است این رفتارها باید عوض شود.

سهراب بختیاری زاده مربی تیم امید ایران در راه رسیدن به المپیک 2020 ژاپن در مورد شکست تیم ملی مقابل ژاپن با خبرنگار "ورزش سه" گفتگو کرد و اینگونه حرف هایش را آغاز کرد: خدمتتان عرض کنم شک ندارم این تیم شخصیت قهرمانی داشت و شرایط خوبی داشت. همه امیدوار بودیم و امیدواری‌امان هم به جا بود. این تیم عملکرد خوبی داشت؛ در جام جهانی خوب بود؛ در مقدماتی جام جهانی نمایش ها بسیار خوب بود. در جام جهانی خوب بودند. شخصیت تیمی خوبی داشتند. یکدل بودند؛ همه ویژگی ها را داشتند ولی خب در سوی دیگر رقیبان سرسختی هم وجود داشتند مثل قطر، ژاپن، کره و استرالیا و تیم هایی که دیدید.


مدافع تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 درمورد دلایل شکست این تیم خوب، بیان کرد: ولی چیزی که خیلی به تیم ملی ضربه زد و روی شرایط روحی بازیکنان تاثیر داشت و نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند، فشار روانی سنگینی بود که روی آنها بود و می خواستند با بردن ژاپن جواب منتقدان را بدهند؛ منتقدانی که منتقد شخص کی روش بودند و می خواستند تیم نتیجه نگیرد و البته این را نشان نمی دادند. بازیکنان به همین خاطر بود بعد از گلی که دریافت کردند، خیلی عصبی بودند و تمرکزشان را از دست دادند. فشار روانی خیلی بود و این فشار از روز اول هم بود. شاید بیشترین مسئله ای که ضربه زد، این بود که بازیکنان می خواستند جواب زحمات کی روش را بدهند؛ چون او را دوست داشتند و می خواستند قبل از رفتن به او هدیه بدهند،  که این نتیجه عکس داد. ما بار ها با این تیم ها بازی کرده ایم و فاصله این نبود و واقعا این را باید بگویم که حیفِ این تیم که قهرمان نشد.

سهراب بختیاری زاده در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا رفتار بهداد سلیمی در انتشار پست علیه ملی پوشان را می پسندد یا خیر، تاکید کرد: من احترام خاصی هم برای بهداد سلیمی وهم سایر ورزشکاران حرفه ای ایران قائلم که همه زحمت می کشند. هدف این است که پرچم ایران بالا برود. من یک چیز می خواهم به آقای سلیمی بگویم؛ حتی اگر امثال آقای سلیمی قهرمان نشوند، باز هم ما و همه احترام می گذاریم و فقط نتیجه و مدال لازم نیست تا به آنها احترام بگذاریم. بارها فوتبال مردم را خوشحال کرده؛ اگر آقای سلیمی به فکر مردم هستند، می توانند در مورد گوشت کیلویی  100هزار تومان، پراید 50 میلیونی و سایر مسائل دیگر صحبت کنند و اینگونه مشکلات را بیان کنند. من خودم خیلی بیشتر از این از آقای سلیمی به عنوان یک ورزشکار حرفه ای انتظار داشتم.

زننده یکی از گل های تاریخ فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی در مورد تیم ملی و اینکه پس از هشت سال دیگر کی روش را در تیم ملی نداریم و اینکه چه تصمیمی برای آینده فوتبال می تواند کمک کننده باشد، با گلایه از شرایط حاکم بر فوتبال ایران، اینگونه پاسخ داد: اول اینکه به نظرم نباید مربیان را با هم قیاس کنیم. اگر قرار است عده ای همین رویه را ادامه بدهند و با آن تفکرات از رده خارج و پوسیده دهه شصتی کی روش و امثال کی روش را زیر سوال ببرند، آوردن مربیان بزرگ هیچ تاثیری ندارد؛ یکی از نکات بسیار مثبت کی روش، دستیاری الکس فرگوسن یکی از بهترین مربیان جهان بوده. اگر بخواهیم به همان روال قدیمی ادامه دهیم، آوردن مربی خارجی و سرشناس تاثیر منفی هم دارد و موضوع هم این است که فکرهای قدیمی را چسبیده ایم و این شجاعت می خواهد که تغییر فکر دهیم و هنوز هستند کسانی که با تفکرات قدیمی مربیان را می سنجند. باید از مربی ای که می آوریم، یاد بگیریم. با این شرایط بعضی از آقایانی که حتی یک فوتبال نمی بینند می آیند و قضاوت می کنند. باید یاد بگیریم اگر مربی ای می آوریم از تمام تجربیات فنی او استفاده کنیم، ولی با رفتن آقای کی روش از  فوتبال ما، این ما هستیم که ضرر می کنیم؛ چرا که از او استفاده نکردیم و مربیان جوان کنارش آموزش ندیدند. در واقع جو فوتبال ما نگذاشت که ما با کی روش رابطه درستی داشته باشیم. من نمی گویم همه چیز به ما ربط داشت و کی روش هیچ نقشی نداشت، ولی این به فرهنگ ما ربط داشت ما باید یاد بگیریم چطور با مربیان و اصلا فرهنگ های کشورهای دیگر رفتار و برخورد کنیم.


دستیار کرانچار در پاسخ به این سوال که منظورش از عده ای که با افکار دهه شصت حرف می زنند، چه کسانی هستند، گفت: خب از ابتدا یک سری از کارشناسان متعلق به رنگ خاص بودند و به خاطر نبودن بازیکنان می گفتند تیم ملی ما باشگاه ما است. اما وقتی تیم ملی خوب بود، هوادار تیم ملی شدند و گفتند باید قهرمان شود و با این حرف ها تمرکز بازیکنان را به هم ریختند و بعد هم که تیم حذف شد، شروع به حمله به سرمربی تیم ملی و بازیکنان کردند. اگر می خواهیم مربی خارجی بیاوریم باید فرهنگ را عوض کنیم. با این شرایط، حتی اگر گواردیولا را بیاوریم با این تفکرات پوسیده به مشکل می خوریم.


بازیکن سابق استقلال تهران در پایان حرف هایش در مورد تیم ملی ابراز امیدواری کرد تا با عوض شدن شرایط و تفکرات، وضعیت فوتبال هم بهتر شود و اضافه کرد: امیدوارم شرایط فوتبال به گونه ای شود که شکل تیم داری و باشگاه داری عوض شود. این شکل رفتار کردن با فوتبال ما را به جایی نمی رساند. بیاییم مثل فوتبال روز دنیا بیشتر به فوتبال احترام بگذاریم. تصمیم گذاران بدانند و می دانند که چقدر فوتبال برای مردم تاثیرگذار است و در خانواده ها جریان دارد.


حرف های پایانی مربی تیم امید با ما در مورد تیم امید و اهمیت این تیم بود. اینکه توجه رسانه ها و مردم می تواند نقشی اساسی در موفقیت تیم امید داشته باشد و حرف هایش را اینگونه خاتمه داد: امیدوارم بیشتر به تیم امید توجه شود از طرف شما ( رسانه ها ) و مردم و آنهایی که تاثیرگذارند. راه سختی داریم و رقیبانی سرسخت پیش روی ما هستند. همه در تلاش هستیم تا بعد از سال ها در میان تیم هایی باشیم که به المپیک می رویم. کار سخت است ولی اگر تلاش کنیم، نظم داشته باشیم و به تیم امید توجه شود این امید را داریم و می توانیم در میان تیم هایی باشیم که به المپیک می روند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان